„Avinor Air Navigation Services (ANS) lucrează cu Frequentis (Austria) și Altitude Angel (Marea Britanie) la implementarea sistemului de gestionare a traficului* (UTM)”
Strategia guvernului Norvegiei privind „utilizarea în siguranță sporită” a dronelor aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) va fi susținută prin proiectul UTM (Unmanned Traffic Management) anunțat la începutul acestui an printr-un comunicat de presă. La sfârșitul lunii august, mai multe site-uri, renumite pentru acuratețea informațiilor din industria și tehnologia dronelor, de exemplu suasnews.com, dronedj.com și rpas-regulations.com, au readus în actualitate acest subiect. Site-ul rpas-regulations.com și revista soră RPAS: Perspectiva Globală, sunt recunoscute drept publicații de referință privind RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) și sunt considerate cel mai important ghid din lume privind regulile și reglementările din acest domeniu. Aici, s-a scris despre modalitatea și etapele de implementare ale proiectului UTM Norvegiaa, care trebuie să răspundă, printre altele, „numărului tot mai mare de incidente raportate și de încălcări ale spațiului aerian”. Operatorul Avinor ANS (Air Navigation Services), care lucrează cu Frequentis din Austria și Altitude Angel din Regatul Unit, va implementa sistemul de gestionare a traficului RPAS (UTM) la turnuri de control din 18 aeroporturi ale țării. Norvegia va fi prima țară din regiunea nordică a Europei care va implementa un sistem UTM. În unele articole despre acest proiect se spune că va fi prima țară din Scandinavia, dar asupra acestui amănunt vom reveni în partea a doua a articolului. Companiile Frequentis și Altitude Angel asigură suportul hardware și software pentru proiect și funcția Common Information Services (CIS), astfel că, „Avinor ANS are toate mijloacele pentru a accelera integrarea sigură a dronelor”. Înainte de a fi lansat la nivel național, sistemul este testat într-un mediu real la turnurile de control (ATC, Air Traffic Control) din două aeroporturi norvegiene. Sistemul UTM este acum operațional pe Aeroportul Bodø și pe Aeroportul Kristiansund, Kvernberget. Ambele aeroporturi au numele localităților sau zonelor apropiate pe care le deservesc. Bodø este situat la nord de Cercul Polar și este al doilea oraș ca mărime din Norvegia de Nord, iar Kristiansund, numit anterior Fosna, se află pe coasta de vest a Norvegiei. „Sistemul UTM oferă o imagine operațională de ansamblu a spațiului aerian și permite comunicarea între ATC și operatorii de drone în ambele sensuri”, pentru ca zborul dronelor în apropierea aeroporturilor să se realizeze în siguranță. Soluția UTM, lansată de Avinor, în parteneriat cu Altitude Angel și cu Frequentis, este denumită Ninox Drone. Pe site-ul operatorportal.ninoxdrone.no scrie că această abordare anunță „o nouă eră în istoria aviației norvegiene”. Furnizorul de servicii de navigație aeriană (ANSP, Air Navigation Service Provider) din Norvegia, Avinor ANS, va supraveghea dronele și se va asigura că zborul lor este efectuat în siguranță. Vicepreședintele Avinor ANS, Axel Knutsen, a declarat, „Pentru a gestiona numărul tot mai mare de solicitări din partea operatorilor de drone, avem nevoie de un sistem digitalizat care să înlocuiască cât mai multe operațiuni manuale. Capacitatea de a declara o zonă fără drone (no-drone zone) în timp real, de a oferi conștientizarea geografică, aprobările de zbor și accesul ușor la informațiile de contact ale operatorilor de drone, vor îmbunătăți siguranța atât pentru Avinor ANS, cât și pentru toți utilizatorii spațiului aerian”. Lansarea treptată a sistemului UTM, pentru început doar în două aeroporturi, permite comunităților locale de utilizatori de UAV să apeleze la o aplicație, ce se poate instala pe telefonul mobil, și să furnizeze observații și opinii înainte de lansarea la nivel național. Soluția completă este bazată pe sistemul cloud și, pentru că s-a lucrat în timpul Covid-19, toate „întâlnirile” (ședințele) au avut loc în mediul virtual. Soluția Ninox Drone permite furnizorului de servicii Avinor ANS să deschidă spațiul aerian norvegian pentru utilizarea comercială a dronelor. Planurile de zbor pot fi create și modificate automat, cererile de zbor pot fi aprobate sau refuzate etc. Sistemul operațional urmează deja activitățile și acțiunile de reglementare, care sunt în curs de desfășurare. Norvegia nu este singura țară din această parte a Europei care dezvoltă sisteme UTM și care oferă soluții pentru programul U-Space. Referirile la Scandinavia, istoric Scandia, nume care vine de la Peninsula Scandinavă, nu au același înțeles peste tot. Ca regiune culturală și istorică, aceasta cuprinde doar două țări, Suedia și Norvegia, dar în funcție de context, în Scandinavia poate fi integrată Finlanda, pe considerente geografice, sau Danemarca, Islanda, Insulele Åland și Insulele Feroe, țările nordice în care se folosesc limbi germanice. Astfel, Scandinavia are uneori un sens mai restrâns, la Peninsula Scandinavă, sau mai larg, încât să includă toate țările amintite mai sus. După aceste observații se poate recunoaște că, printre sistemele UTM din Scandinavia, trebuie remarcat și cel dezvoltat în Danemarca. Ca urmare a acordului semnat la sfârșitul lunii iunie a.c. între Naviair, Autoritatea Daneză de Transport, Construcții și Locuințe, Centrul Internațional de Testare a Dronelor UAS Danemarca, Universitatea de Sud din Danemarca și Aeroportul HCA din Odense „Danemarca se va alătura națiunilor avansate în dezvoltarea propriului sistem UTM”. Naviair, compania de stat din cadrul Ministerului Transporturilor care asigură servicii de trafic aerian, de control al spațiului aerian danez și altele, a fost desemnată să implementeze un sistem UTM pe Aeroportul HCA din Odense (HCA sunt inițialele numelui scriitorului și poetului danez Hans Christian Andersen, născut în acest oraș). Un comunicat al UAS Danemarca spune că, „Acum putem face primii pași pentru a crea U-Space”. Site-ul unmannedairspace.info scrie că, „Primul zbor este planificat pentru toamnă”, iar în comunicat se mai arată că, „Planul este de a lansa U-Space în restul țării în timp util”. Va urma.
* În revista on-line dronele.ro au mai fost prezentate proiecte de sisteme UTM (Unmanned Traffic Management) și programul U-Space, vezi următoarele articole, trecute în ordine cronologică:
dronele.ro/tehnologie-4g-iot-pentru… / din iunie 2017,
dronele.ro/colaborare-intre-skyguide… /, martie 2018,
dronele.ro/tehnologie-4g-iot-pentru… / , martie 2018 sau
dronele.ro/sistem-nasa-de-control… / din martie 2019.