Servicii comerciale cu drone în orașul Burgas, Bulgaria

August 2022

 

Patru organizații cooperează cu autoritățile pentru a pregăti operațiuni cu drone în zona orașului-port Burgas, iar municipalitatea va decide oportunitatea acestora și când vor începe testele

În urmă cu doi ani, la invitația Centrului bulgaro-italian Da Vinci a sosit la Burgas dl Cesare Bai, pilot și consultant la Aeroclub Como, pentru a analiza oportunitatea zborurilor cu hidro-avioane pe lacul Mandra. Cu această ocazie a fost lansată, pentru prima oară, ideea efectuării operațiunilor cu drone în regiunea Burgas. Aeroclub Como, din orașul italian cu același nume, este cea mai importantă școală de zbor pentru piloții de hidro-avion de pe continentul european. Lacul Mandra sau Mandrensko, cel mai sudic dintre Lacurile Burgas, este situat în apropierea Mării Negre, nu departe de orașul Burgas. Cu o lungime de 8 km, o lățime maximă de 1,3 km și o suprafață de 38,84 km2, a fost un lac natural cu apă salmastră (apă cu salinitate redusă). În 1963, prin construirea unui baraj, a fost transformat în lac de acumulare ca să asigure apa proaspătă rafinăriei Neftochim Burgas. Nu cu mult timp în urmă, Stefan Hristozov de la Unmanned Systems Bulgaria EOOD aprecia într-un interviu acordat cotidianului regional Farul Mării Negre (în bulgară Черноморски фар) din Burgas că ideea unui spațiu din zonă pentru drone este fezabilă și că Lacul Mandra poate fi folosit ca teren de antrenament. Publicația Farul Mării Negre este „cel mai vechi ziar regional din Bulgaria” iar asociația Unmanned Systems Bulgaria EOOD (unmannedsystems.bg) „a fost creată cu unicul scop de a servi publicului bulgar”. Dl Stefan Hristozov recunoaște că, „O deficiență majoră pe care o avem în Bulgaria este că nu am definit încă un teren de testare, nu doar pentru un sistem de management al traficului (TMS, Traffic Management System), dar nici pentru sistemele de zbor fără pilot sau pentru așa-numitele sisteme anti-drone”. În asociația Unmanned Systems Bulgaria cu sediul central în capitala Bulgariei, Sofia, se declară că, „Sistemele aeriene fără pilot, sau drone (UAV, Unmanned Aerial Vehicle), sunt o parte integrantă a aviației, iar dezvoltarea acestui segment va găsi o aplicabilitate din ce în ce mai mare în diferite domenii ale vieții noastre”. Regiunea Burgas are potențialul să devină centru pentru dezvoltarea și testarea operațiunilor de zbor cu drone și astfel orașul Burgas „va ajunge pe harta cu orașele din Uniunea Europeană care lucrează cu succes în acest domeniu”. Suprafețele de apă (lacurile), câmpurile, zonele industriale și aeroporturile „ar fi perfecte pentru acest tip de teste”. În plus, Burgas este și un oraș-port și asta multiplică utilitatea unor astfel de teste și lansarea acestui proiect (faragency.bg). Pentru a pregăti și executa zboruri cu drone, în vara acestui an (august 2022) municipalitatea din Burgas a început evaluarea operațiunilor cu drone și primele sale încercări pentru U-space. Conform EASA (European Aviation Safety Agency) U-space este simbolul pentru UAS Traffic Management (easa.europa.eu). Considerând că va fi un real ajutor pentru dezvoltarea orașului, publicația Farul Mării Negre susține inițiativa afirmând că, „Spațiile de apă din jur ar deveni un teren de antrenament minunat, pentru că aici riscul pentru oameni este minim”, iar patru organizații cooperează în acest sens. În raportul de pe site-ul faragency.bg sunt enunțate,

  • Unmanned Systems Bulgaria,
  • Cluster Aerospace Technologies, Research and Applications,
  • Centrul Bulgaro-Italian „Da Vinci”,
  • Asociația Industriei Aviației din Bulgaria.

Aplicațiile pe care se va pune accent sunt din următoarele categorii, livrarea de pachete, aplicațiile agricole și operațiunile dincolo de linia vizuală (BVLOS, beyond visual light of line) și vor fi „primele scenarii ale zborurilor de probă”. S-a avut în vedere că acestea sunt misiunile cu cea mai mare valoare adăugată, adică aprovizionarea, stropirea culturilor de plante etc. Reprezentanții celor patru organizații susțin că este inevitabilă utilizarea dronelor în domenii precum salvarea de vieți, evitarea traficului auto sau a ambuteiajelor, livrarea de mărfuri speciale etc. Mai susțin și că „Bulgaria în ansamblu și orașele individuale care doresc introducerea tehnologiilor moderne să înceapă pregătirea pentru a păși pe harta orașelor care lucrează deja pentru a crea mobilitatea aeriană urbană (UAM, Urban Air Mobility)”. La începutul anului 2021 Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA) a realizat un sondaj privind acceptarea de către cetățenii UE a operațiunilor UAM. Studiul a fost primul de acest gen. Site-urile care au prezentat în jurul datei de 20 august a.c. intențiile orașului Burgas, cum ar fi unmannedairspace.info, urbanairmobilitynews.com sau dronebriefing.hu, arată că scopul sondajului a fost să evalueze și să interpreteze „atitudinea publicului din Uniunea Europeană, inclusiv percepția acestuia privind beneficiile” utilizării dronelor pe scară largă. „Din păcate, Bulgaria nu a participat”. Rezultatele arată că o mare parte a populației ar folosi serviciile UAM. Site-ul faragency.bg prezintă următorul rezultat,

  • 64% ar profita de livrarea cu drone,
  • 49% ar face o plimbare cu taxiul aerian,
  • 43% le-ar folosi pe ambele,
  • 29% nu ar folosi niciunul dintre aceste servicii,
  • 83% sunt în favoarea introducerii UAM și
  • doar 3 % au o opinie negativă despre UAM.

Trebuie notat că studiul a măsurat atitudinea publicului UE față de UAM la un moment dat și că se poate schimba radical în jurul anilor 2024-25. Ca orice început și pentru orașul Burgas este dificil, dar „are toate premisele pentru pregătirea și executarea zborurilor de test și a diferitelor scenarii cu drone”. Va urma.

Tags