Sistem NASA de control al traficului dronelor, la final

March 2019

 

Această etapă a proiectului UTM reprezintă cea mai complicată demonstrație care s-a făcut până în prezent și va implica drone care operează într-un mediu urban pretențios

Mai multe state au lansat proiecte pentru crearea sistemelor UTM (Unmanned Traffic Management system), care sunt destinate, după cum spune și titulatura, să gestioneze traficul dronelor aeriene, în primul rând pentru evitarea coliziunii cu aeronave cu echipaj. Printre primele țări care au realizat și implementat un asemenea sistem este Elveția, care a anunțat în vara anului trecut că un sistem integrat pentru spațiul aerian propriu a devenit funcțional. Revista dronele.ro a scris încă din luna martie 2018 despre companiile Skyguide (Swiss Air Navigation Services Ltd.) din Elveția și AirMap, Inc. din Statele Unite și despre colaborarea acestora pentru realizarea sistemului UTM elvețian, care integrează întregul spațiu aerian al țării, numit Swiss U-space (vezi, dronele.ro/colaborare-skyguide… airmap…/). De proiectarea, realizarea, testarea și punerea în funcțiune a sistemului Unmanned Aircraft System (UAS) Traffic Management (UTM) din Statele Unite răspunde agenția spațială americană NASA (National Aeronautics and Space Administration), care a conceput un program în patru faze de testare, sau nivele, numite TCL (Technical Capability Level),

  • UTM TCL1 (nivelul 1) – a avut ca scop testarea pe teren a operațiunilor cu drone aeriene (UAS) pentru monitorizarea agriculturii, a incendiilor și a infrastructurii. „Acesta a permis operatorilor să trimită planurile de zbor, să rezerve spațiu aerian pentru operațiunile lor și să informeze despre situația altor operațiuni planificate în zonă”, scria pe site-ul uavcoach.com cu câteva zile în urmă;
  • UTM TCL2 (nivelul 2) – s-a orientat spre aplicațiile cu UAS care operează dincolo de linia vizuală a operatorului (numit zbor în sistem BVLOS, beyond the visual line of sight) în zone slab populate. „Au fost testate tehnologiile care să permită ajustări dinamice privind disponibilitatea spațiului aerian și gestionarea situațiilor de urgență”;
  • UTM TCL3 (nivelul 3) – include modalitățile „de urmărire a dronelor, cooperante sau necooperante, pentru a asigura siguranța în zone moderat populate, în comun cu operațiuni aeriene cu aeronave cu echipaj”;
  • UTM TCL4 (nivelul 4) – pe baza rezultatelor fazei anterioare (TCL3), această fază se va concentra pe operațiunile UAS în zone urbane cu densitate mai mare, pentru activități cum ar fi, de exemplu, livrarea pachetelor. „Se vor testa și tehnologiile care trebuie utilizate la gestionarea unor evenimente neprevăzute, la scară largă”.

Cele patru faze, sau etape, au fost descrise, pentru prima oară, pe site-ul agenției NASA, în pagina creată special pentru prezentarea sistemului UTM american (utm.arc.nasa.gov). Pe acest site au fost publicate și câteva imagini formale, desene arătând cerul de deasupra unor orașe unde avioane și drone, care au încunvințare pentru zbor și se supun reglementărilor FAA adaptate, survolează în același timp peste clădiri. Proiectul a trecut, în ultimii ani, de primele trei etape și „complexitatea testelor a crescut semnificativ cu fiecare nivel” (uavcoach.com). De când a fost lansat conceptul UTM din Statele Unite, NASA a colaborat cu peste 70 de companii din domeniul tehnologiei UAS. Testele au început în 2016 și s-au efectuat în diferite locații din Statele Unite, în colaboorare cu FAA (Federal Aviation Administration), precizează site-ul newatlas.com. Recent, pe 21 februarie, NASA a făcut anunțul că faza a 4-a este gata să înceapă și că a selectat doi parteneri cu care va colabora, Universitatea Texas A&M din College Station, statul Texas (care între anii 1871 și 1963 se numea The Agricultural and Mechanical College of Texas) și Institutul Nevada pentru Sisteme Autonome (Nevada Institute for Autonomous Systems) din Las Vegas, Nevada. Cea de-a patra etapă sau etapa finală, când sistemul de management al traficului dronelor mici trebuie să fie testat în zone urbane, este, probabil, cel mai complicat scenariu care ar putea fi imaginat, sau, după cum a declarat Ronald Johnson, managerul de proiect din Centrul de Cercetare Ames al agenției (NASA Ames Research Center) din Mountain View, California, „această fază reprezintă cea mai complicată demonstrație cu drone de până acum, când acestea vor fi testate într-un mediu urban exigent”. Ronald Johnson a mai adăugat, „Suntem mulțumiți de planurile partenerilor noștri din Nevada și din Texas pentru efectuarea testelor de zbor într-un mediu urban real, prin sprijinul orașului Reno și al orașului Corpus Christi”. Zborurile de testare vor avea loc între lunile martie și iunie în centrul orașului Reno, din statul Nevada, și în perioada iulie-august în orașul Corpus Christi, din sudul statului Texas. Fiind în fața etapei finale, ideea proiectului NASA UTM va fi rezervarea unor coridoare ale spațiului aerian pentru aeronavele fără pilot care să poată executa operațiuni de zbor, pentru diferite activități, sub altitudinea la care începe aviația generală, 500 ft sau 152 m (newatlas.com). Pe site-ul agenției NASA (nasa.gov) se arată că rezultatele demonstrațiilor concrete de zbor vor contribui inclusiv „la stabilirea regulilor, politicilor și procedurilor de gestionare a traficului pentru operarea în siguranță în zonele populate”. Soluția dezvoltată de NASA în ultimii patru ani a avansat spre faza finală, „în cadrul căreia dronele vor trece prin cele mai complexe demonstrații”.

Tags