Parcurs record pentru un autobuz electric (Proterra Inc.)

September 2016

Un autobuz electric a parcurs 600 mile cu o singură alimentare la Michelin Laurens Proving Grounds (LPG)

Centrul de testări auto Michelin Laurens Proving Grounds (LPG) din Mountville, Carolina de Sud, este locația unde un autobuz electric a parcurs peste 600 de mile (aproape 1.000 km) fără a fi necesară reîncărcarea bateriilor. Vehiculul este produs de compania Proterra, Inc. din Burlingame, California, una dintre cele mai mari companii din Statele Unite în producția de autobuze. Catalyst® E2 (Efficiency Energy), cum a fost numit noul autocar datorită capacității sale de energie stocată (între 440 și 660 kWh), se alătură modelelor Catalyst® FC și XR, destinate unor trasee circulare sau pentru rute intermediare, ca distanță de parcurs pentru autobuze de pasageri, rute mici până la medii din punct de vedere al kilometrajului. Varianta FC, a fost concepută pentru performanțe nominale de 49-62 mile (79–100 km) fără realimentare, respectiv 136-193 mile (219-311 km) pentru varianta XR. Capacitatea de stocare a oricărui model se determină în funcție de configurația bateriei, un acumulator format din mai multe module. Cu noul model, care acoperă o gamă de 194-350 de mile (312-563 km), se poate acoperi aproape orice traseu sau rută de tranzit de persoane dintr-o zi, din Statele Unite, cu o singură încărcare. „Nu există nicio scuză pentru managerii de flote ca să nu înlocuiască parcul lor de mașini” și să folosească numai autobuze electrice. Catalyst® E2, cea mai nouă variantă, cu emisii zero, de la firma Proterra, lider în producția de autovehicule electrice de capacitate mare, a fost prezentată pentru prima dată la reuniunea anuală APTA-2016 (American Public Transit Association) din 11-14 septembrie, de la Los Angeles. Proterra mai are spații pentru producție sau teste în City of Industry, California, și Greenville, Carolina de Sud, și are posturi de încărcare sau sisteme de depozitare pe multe rute de transport public. Ultimul model, E2, a fost apreciat ca „Cel mai performant autobuz, care poate deservi cele mai dificile trasee cu o singură încărcare”. Compania a declarat că au vândut până în prezent 312 autobuze electrice și că vânzările sunt cu 220% peste cele de anul trecut (2015). Vehiculele sale în funcțiune au însumat până acum un parcurs de peste 2,5 milioane de mile (peste 4 milioane de kilometri). Cu livrările din noul model Catalyst® E2, compania se așteaptă ca în 2017 să dubleze producția. Ryan Popple, CEO al Proterra, a spus că „Scopul principal al companiei a fost întotdeauna acela de a crea un vehicul electric de înaltă performanță, construit pentru a servi orice rută de tranzit din Statele Unite ale Americii. Astăzi, cu prezentarea seriei E2 acest scop a fost atins. Problema nu mai este cine va fi primul care să adopte această tehnologie ci, mai degrabă, cine va fi ultimul care să se angajeze la un model de transport curat, eficient, durabil și sustenabil, în viitorul apropiat. Cu Catalyst® E2 se oferă un înlocuitor și un rival fără compromisuri pentru toate autobuzele care folosesc combustibili fosili. Vehiculele electrice cu baterii au rupt acum ultimul obstacol în calea adoptării lor pe scară largă”. Cu siguranță vor putea înlocui cu succes mijloacele convenţionale de transport în comun. Autobuzele electrice fabricate din fibră de carbon le pot substitui pe cele tradiționale, cu motor Diesel. Demonstrația de la Michelin LPG este un nou punct de referință pentru autobuzele electrice. Noua locație Michelin LPG are facilități și spații moderne, printre ele numărându-se cele peste 12 piste speciale de testare a anvelopelor sau a sistemului de suspensie, de training pentru conducătorii auto, de management al evenimentelor sau incidentelor și altele, amplasate pe o suprafață de peste 3.300 acri (peste 1.330 ha). Este foarte important că autobuzele Proterra sunt în măsură să călătorească pe distanțe lungi la o singură încărcare dar, la fel de important este că bateriile se pot reîncărca destul de repede, datorită unei noi tehnologii, creată de companie la începutul acestui an și folosită de atunci pentru toate autobuzele proprii. Iată că avem răspuns, cam ambiguu, la unul dintre comentariile apărute după apariția informațiilor despre noul E2, „De câte ore este nevoie pentru a-și reîncărca bateriile?”. O altă observație pertinentă a fost, „A circulat 1.000 de km fără semafoare sau blocaje în trafic!”, susținută și de specialiști, care susțin că o asemenea distanță nu poate fi acoperită, în condiții normale de trafic, fără realimentare. Acumulatorii Proterra Catalyst® E2 se pot încărca complet printr-un conector CCS (Combined Charging System) standard SAE J1772 (protocol J1772 CCS) pentru vehicule electrice, la orice stație. Pentru dublarea producției, ca să onoreze cererea fără precedent din partea clienților, Proterra va folosi ambele linii de producție, pe deplin operaționale din 2017, de la Greenville și City of Industry. Un argument în plus pentru vehiculele electrice este că în cele 2,5 milioane de mile parcurse până acum s-au economisit mai mult de 20 de milioane litri de motorină (540.000 galoane) și nu au mai fost evacuate în atmosferă peste 4,5 milioane kilograme (aproximativ 10 milioane lb) de emisii de carbon. Potrivit datelor Proterra, linia Catalyst® are cu 30% mai puține piese și necesită reparații cu 75 de procente mai puțin, comparativ cu autobuzele pe motorină, CNG (Compressed Natural Gas, sau GPL) sau autobuzele diesel-hybrid și, numai prin reducerea numărului de a piese, economiile sunt substanțiale. Compania mai susține că autobuzele sale electrice permit economii de întreținere de 237 mii $, 194 mii $ și respectiv 151 mii $, față de cele clasice precizate mai sus, în aceeași ordine. Cifrele aproximative sunt calculate pentru un timp mediu de viață al autobuzelor. Pe o perioadă de 12 ani, însumând prețul de achiziție, consumul de combustibil și costurile de întreținere, se ajunge la o economie de 450.000 $, pentru operatorii de transport persoane cu autocarul. Doran Barnes, directorul executiv al Foothill Transit, declara că „De la primele achiziții de vehicule electrice Proterra, din 2010, am știut că autobuzele cu emisii zero sunt viitorul transportului public. Acum, cu noul Catalyst® E2, această viziune este o realitate”. Foothill Transit este o autoritate de transport auto cu 21 de membri parteneri care operează în California, prin localități apropiate de Los Angeles. Mai întâi, Barnes a precizat, „Flota noastră tocmai a depășit un milion de mile, alimentată de baterii Proterra, și ne așteaptă și mai multe mile în continuare”. Compania este pregătită să primească noul model începând din 2017.

Tags