Cerințe impuse de FAA producătorilor de sUAS (2)

December 2018

Reprezentanții autorităților responsabile cu legislația aviației civile din alte țări sunt, sau ar trebui să fie la curent cu normele agenției americane FAA referitoare la drone (sUAS)

Continuare Deși nu au fost încă stabilite standarde de siguranță obligatorii și uniforme, mai mulți producători de drone s-au conformat deja unor prevederi generale din regulamentul FAA, condițiilor și normelor care conduc la creșterea siguranței și evitarea incidentelor aviatice. Până când agenția va finaliza concret elaborarea standardelor de siguranță, adică peste câteva luni, „producătorii de drone pot să prevadă, în mod rațional, multe dintre aceste reguli”, este părerea exprimată de site-ul uavexpertnews.com. Agenția FAA a evaluat impactul modificărilor din lege și modul cum acestea vor fi aplicate. Pentru că „2018 Act” (prescurtare pentru „FAA Reauthorization Act of 2018”) nu poate fi implementat imediat, se solicită operatorilor de drone de mici dimensiuni să continue respectarea tuturor politicilor și orientărilor actuale legate de utilizarea acestora în scop recreațional, sau de agrement. Principalele îndrumări din prezent sunt :

  • zborul se face doar pentru distracție, recreare, agrement sau ca hobby,
  • modelul de aeronavă utilizat trebuie înregistrat,
  • zborul se efectuază numai în limita vizuală (VLOS, visual line-of-sight),
  • trebuie urmate liniile directoare privind siguranța zborului,
  • drona nu poate avea peste 55 de lbs (25 kg), fără o certificare de exceptare,
  • niciodată nu se efectuează zbor în apropierea altor aeronave,
  • drona nu zboară niciodată în apropierea unor intervenții pentru situații de urgență.

FAA a considerat că aceste reguli „au fost insuficiente pentru funcționarea în siguranță a sistemului național american al spațiului aerian, în special după progresul înregistrat în tehnologia dronelor”. Responsabilitatea trebuie să se transfere și asupra producătorilor de drone iar operatorii să fie supuși unui control mai strict. Când noile norme vor fi definitivate și publicate, producătorii vor intra, probabil, în competiție pentru a le respecta, „se vor auto-reglementa”, pentru a câștiga cât mai rapid o poziție bună pe piața dronelor. Pe lângă respectarea noilor posibile restricții pentru siguranță, este recomandabil ca producătorii să consulte și un pilot autorizat despre normele în vigoare. Producerea și comercializarea dronelor va fi permisă prin respectarea noilor reglementări iar producătorii vor avea posibilitatea să-și auto-certifice produsele ca fiind conforme cu cerințele FAA. „Procesul de creare al acestor standarde este stabilit în detaliu prin 2018 Act”. Pe site-ul jdsupra.com sunt date câteva exemple de dispoziții privind siguranța :

  • restricționarea înălțimii maxime deasupra solului pentru zborul unei drone,
  • restricționarea distanței maxime de la utilizator la dronă,
  • restricționarea perioadei din zi în care pot fi folosite sUAS,
  • restricționarea operațiunilor în zone geografice protejate, pentru interzicerea zborului,
  • solicitarea ca pilotul să treacă un examen cu regulile de operare, înainte de primul zbor,
  • solicitarea unei dovezi privind licența pilotului, în conformitate cu normele,
  • interzicerea operării unei drone de pe un vehicul în mișcare.

Agenția FAA va stabili un sistem de autorizare a producătorilor pentru a „auto-certifica” faptul că dronele pe care le produc sunt în conformitate cu standardele de siguranță. Pentru a introduce o dronă în comerțul interstatal, drona trebuie să fie auto-certificată de producător sau să aibă aprobare de la FAA. După cum arată site-ul uavexpertnews.com, „Prin procesul de auto-certificare, producătorul trebuie să emită o declarație de conformitate”. Foarte pe scurt și doar informativ, iată câteva informații ce trebuie să apară în această declarație :

  1. să se identifice marca, modelul, numărul de serie și standardele aplicabile și acceptate
  2. să precizeze că aeronava respectă prevederile standardelor de siguranță convenite
  3. să arate că modelul de aeronavă este conform cu datele de proiectare ale producătorului
  4. producătorul trebuie să pună la dispoziția agenției, operatorilor sau clienților instrucțiuni de exploatare, proceduri de întreținere și de verificare a aparatului de zbor etc.
  5. să demonstreze că producătorul va monitoriza problemele legate de siguranța zborului și va lua măsuri pentru respectarea standardelor de siguranță, că va raporta orice problemă și acțiunile ulterioare
  6. la cererea administratorului, fabricantul va acorda acces rezonabil la instalațiile sale
  7. să demonstreze că s-au efectuat probe la sol și în zbor, că aparatul a fost acceptat și că modelul este gata pentru o funcționare sigură.

Producătorul care face declarații de conformitate false „riscă să-și piardă capacitatea de a-și auto-certifica dronele” și va trebui să primească aprobare de la FAA pentru toate modelele pe care intenționează să le introducă în comerț. Acest lucru ar însemna „o barieră severă în calea producției și vânzării eficiente a dronelor” (uavexpertnews.com). Agenția FAA apreciază că astfel de reguli vor conduce într-o direcție bună industria dronelor comerciale.

Tags