Autoritatea FAA se extinde și asupra producătorilor, nu numai asupra operațiunilor și piloților de drone
Reglementările care se referă la dronele aeriene de mici dimensiuni (sUAS, small Unamanned Aerial System) se adresau, până în luna octombrie a acestui an, numai operatorilor („piloților”) de drone și operațiunilor efectuate cu acestea. După semnarea, sau aprobarea, și introducerea unor reguli noi în lege, de către agenția FAA* (numite Reauthorization Act of 2018, pe scurt „2018 Act”), producătorii de drone au anumite obligații, noile norme făcând referire în mod direct la producătorii de drone. Proiectul de lege, care conține mult mai multe reglementări privind aviația civilă, a fost adoptat de Congres pe 3 octombrie a.c. și a fost semnat de președintele Statelor Unite după două zile, pe 5 octombrie. De acum, producătorii de drone trebuie să cunoască și să înțeleagă semnificațiile noilor reguli, trebuie să se adapteze cerințelor FAA pentru a putea produce și comercializa drone în Statele Unite în mod legal. „Este pentru prima dată când un set de reglementări referitoare la drone va extinde autoritatea agenției FAA și asupra producătorilor”, după cum arată jdsupra.com sau uavexpertnews.com. În revista on-line jdsupra.com (JD Supra**), unde se explică pe larg reglementările adresate producătorilor de drone, termenul „drone” se referă la ceea ce în legea americană sunt denumite sUAS (sistemul de aeronave de mici dimensiuni fără pilot). Această asociere se va regăsi și în continuare, pe parcursul acestui articol. FAA a integrat aeronavele de mici dimensiuni fără pilot (sUAS), repectiv dronele, în sistemul de reglementări al spațiului aerian național prin „Modernization and Reform Act” din 2012. Prin aceste completări la lege, „operatorii care vor să folosească drone, în scop comercial sau de agrement, sunt obligați să cunoască regulamentul și să treacă un examen de certificare pentru a obține licența de pilot de drone” (uavexpertnews.com). Din acel moment, singurii responsabili pentru operarea în siguranță a dronelor sunt operatori („piloții”), indiferent dacă sunt profesioniști sau amatori. Certificarea înseamnă o testare în amănunt a cunoștințelor, iar rezultatul pozitiv al examinării demonstrează că operatorii știu cum să piloteze aparatele de zbor în siguranță și că știu să respecte condițiile (restricțiile) impuse de sistemul național de securitate a spațiului aerian național. „Este responsabilitatea operatorului să se asigure că drona zboară în condiții de siguranță și că legile în vigoare sunt respectate”. Niciun operator nu trebuie să provoace sau să permită unei drone să pună în pericol vreo persoană sau vreo proprietate. Conform normelor din Marea Britanie, de exemplu, dronele trebuie să îndeplinească „aceleași standarde de siguranță și operaționale ca și aeronavele cu echipaj uman” și „să nu prezinte sau să creeze vreun pericol pentru persoane, bunuri, vehicule sau nave”. În ultimii ani, siguranța spațiului aerian este tot mai mult amenințată și pericolul tot mai mare al unor incidente datorate dronelor. În primul rând, „dronele au ajuns să fie atât de simplu de folosit încât orice persoană care cumpără o dronă, și o poate face din aproape orice magazin de electronice, o poate lansa și zbura în câteva minute, fără nicio pregătire”. În al doilea rând, „dronele au devenit atât de avansate și atât de puternice încât sunt capabile să zboare la distanță mare de operator și să rămână, totuși, sub controlul total al acestuia” (jdsupra.com). Un amator de fotografii aeriene poate cumpăra în mod legal o dronă de mici dimensiuni, echipată cu o cameră video, și „o poate folosi fără nicio idee despre normele sau regulile complexe care guvernează sistemul spațiului aerian” (uavexpertnews.com). Pe lângă respectarea restricțiilor impuse de lege privind operațiunile cu sUAS, evitarea incidentelor și creșterea siguranței se mai poate realiza și prin dezvoltarea sistemelor de detectare, identificare și evitare, o preocupare mai recentă a unor companii. Posibilitatea ca oricine să poată deține o dronă și performanțele tot mai avansate ale acestora au făcut ca dronele să devină, evident, un risc major pentru siguranța publică și pentru intimitatea personală. Un astfel de risc a determinat factorii de decizie să elaboreze reglementări (norme și reguli) orientate, în cea mai mare măsură, pe argumente de siguranță. Norma FAA din octombrie a.c. („2018 Act”) are ca scop să impună standarde de siguranță producătorilor de drone. Misiunea oficială a agenției este să ofere „cel mai sigur și mai eficient sistem pentru spațiul aerian din lume”. De aceea, a considerat că, dacă întreaga responsabilitate de funcționare a aparatelor de zbor în condiții de siguranță rămâne doar în sarcina operatorilor, nu este suficient. Agenția FAA va începe, în următoarele luni, elaborarea unei liste cu standarde de siguranță pentru proiectarea și producția sistemelor mici de aeronave fără pilot (sUAS). „Companiile producătoare de drone s-ar putea întreba de ce sunt dintr-o dată ținta autorității FAA” (jdsupra.com). Prin noile reglementări, operatorii de drone vor fi sub un control extins dar, și producătorii, care de acum devin responsabili pentru aplicarea standardelor de siguranță, vor forța respectarea regulilor de către piloți.
Va urma
* FAA (Federal Aviation Administration), Administrația Federală a Aviației din Statele Unite este o autoritate națională care are competența de a reglementa toate aspectele aviației civile. Acestea includ construirea și exploatarea aeroporturilor, gestionarea traficului aerian, certificarea personalului și a aeronavelor, protecția bunurilor statului în timpul lansării sau reintrării aeronavelor comerciale în spațiul aerian și altele. Agenția FAA și unele reglementări emise de aceasta au mai fost prezentate în revista dronele.ro (căutare cu funcția SEARCH : FAA).
** JD Supra, LLC deține și operează o platformă online (jdsupra.com) pentru distribuirea legală și gratuit de informații, documente, buletine informative etc. Publică pentru cititorii interesați de noutățile din industrie, media și altele anunțuri, jurnale, articole etc. Compania se încadrează, conform site-ului crunchbase.com, la categoriile Aplicarea Legii și Legislație. A fost înființată în 2008 și are sediul în orașul Sausalito, statul California.