Se pot închiria UAS (model eVTOL) pentru plimbări; pentru drona HEXA™ nu trebuie licență de pilotaj
O nouă metodă de divertisment care apelează la drone aeriene a fost prezentată public la începutul acestei lunii (decembrie 2018). Este, în același timp, și o afacere nouă (numită LIFT Aircraft™), pe care a inițiat-o Matt Chasen, fondator și CEO al companiei uShip1). Pentru prima oară în lume, o dronă multirotor va fi folosită la transportul unei singure persoane, care va parcurge și va admira de la înălțime destinații speciale, de interes sau recreative, de exemplu o zonă turistică, un teritoriu pitoresc, o regiune necunoscută etc. Dezvoltarea acestei afaceri va înseamna mult mai mult decât un aparat de zbor, va consta în crearea unor flote de drone (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) și alegerea unor locații în care acestea să fie amplasate și de unde oricine va putea închiria un aparat de zbor. Modelul de vehicul aerian autonom este construit pe un concept relativ recent, cunoscut sub numele eDEP, adică are propulsoare (motoare) electrice independente dispuse pentru decolare și aterizare verticală (VTOL, vertical take-off and landing). După un antrenament pe simulatoare concepute pe principilul realității virtuale (VR, virtual reality) orice persoană cu vârsta de peste 18 ani, înălțimea mai mică de 6′ 5″ (6 feet și 5 inch, adică aproximativ 1,95 metri) și cu greutatea de maxim 250 lbs (cam 113 kg) va putea zbura cu drona, fără să aibă nevoie de licență de pilotaj. Timpul unui zbor este limitat la 15 minute. Drona multirotor are 18 seturi de elice, tot atâtea motoare și baterii, un scaun într-o cabină (carlingă) pentru pilot și cântărește doar 432 lbs (aproape 196 kg). Conform ultimelor norme ale Comitetului Consultativ pentru Reglementarea Aviației din cadrul agenției FAA (Federal Aviation Administration), drona se încadrează în categoria Ultralight Aircraft (sau Light Sport Aircraft), care are definite caracteristicile (limitele de greutate, de viteză, numărul de locuri, nivelul de certificare a pilotului, altitudinea de zbor permisă și altele) în secțiunea 103 (sau Part 103) a regulamentului. Aeronavele electrice multirotor folosesc propulsia electrică distribuită (DEP2), Distributed Electric Propulsion), care „permite dirijarea aparatului de zbor pur și simplu prin modificarea vitezei mai multor motoare electrice, o funcție controlată de computerele de control al zborului” (uavexpertnews.com). Matthew (Matt) Chasen crede că tehnologia și autonomia dronelor poate fi folosită pentru a face ca zborul să fie de zece ori mai sigur decât cel al avioanelor de astăzi. Acesta consideră că accidentele aviatice, în marea lor majoritate, sunt provocate de erori de pilotaj, de terminarea combustibilului, de zborul pe vreme rea etc. Hexa™ este o dronă semi-autonomă, așa că, indiferent de ce face pilotul uman, va zbura în siguranță, în parametrii programați în calculatorul autopilot. Colin Guinn, un pionier al industriei de avioane, care a dețimut funcții de conducere în mai multe companii importante (DJI, 3D Robotics și Hangar Technologies), a spus că acest model de aeronavă nu este comandată de pilotul uman cum se întâmplă la elicopterele tradiționale sau la noile avioane cu aripi fixe. La aeronavele cu sistem DEP „computerul de zbor păstrează aeronava stabilizată, iar pilotul (pasagerul) execută doar manevre de control utilizând un joystick”. Videoclipul alăturat, sub numele companiei (LIFT Aircraft), a fost publicat pe site-ul youtube.com pe 10 decembrie a.c.
Alan Metni, proprietar al SkyVenture LLC din anul 2004, apreciază că, „LIFT este pentru zborul individual ceea ce este iFLY3) pentru skydiving, o experiență relativ scumpă și greu accesibilă care devine posibilă pentru oricine și poate fi trăită de toată lumea”. Alan Metni este fondatorul iFLY Indoor Skydiving. Cu foarte puțină îndemânare și cu o scurtă instruire, oricine poate efectua un zbor cu drona, un zbor care este și simplu, și sigur, și ieftin. Până acum, zborul individual putea fi practicat numai de cei cu posibilități financiare și cu abilitățile necesare pentru a obține pregătirea în comenzile unui avion tradițional. Spre deosebire de avioanele multirotor „clasice”, Hexa™ poate decola dacă 6 dintre cele 18 motoare nu sunt pornite. Drona are 5 flotoare, câte două pe fiecare laterală, pentru stabilitate, și unul central, care asigură plutirea când, sau dacă trebuie efectuată o aterizare pe apă. Mai are o parașută balistică autonomă, care se activează în caz de urgență. Pentru astfel de situații, un pilot al companiei LIFT Aircraft poate controla de la distanță zborul dronei. Permanent, la bordul dronei se calculează, în funcție de direcția și de viteza vântului, energia de care este nevoie pentru întoarcerea la bază. Indiferent de ce face pilotul (pasagerul din carlingă) drona va reveni automat și va ateriza atunci când bateria se apropie de nivelul calculat, plus o rezervă de siguranță. Matt Chasen consideră că, „Autonomia este, de fapt, mult mai ușoară în aer decât pe sol”. În aer nu sunt drumuri delimitate, sunt mult mai puține obstacole, nu există semafoare și, pentru deplasare, sunt la dispoziție trei dimensiuni. „Zborul este probabil cea mai veche și mai durabilă aspirație a oamenilor. Pentru prima dată în istorie se poate spune că zborul va fi folosit pentru consum”. Va urma
1) Compania uShip, Inc. are sediul în Austin, Texas, și deține platforma uShip.com, o piață on-line pentru servicii de transport. Folosește expedieri pentru o varietate de categorii, inclusiv transport auto sau transportul echipamentelor industriale grele. Furnizorii de servicii de transport uShip plasează oferte concurente pentru dreptul de a transporta o comandă a unui client. Pentru anumite categorii, clienții pot selecta o ofertă în avans, sau pot da un preț acceptabil. Se poate rezerva imediat o expediție sau se poate aștepta pentru licitații. Planul de afaceri pentru uSip a fost realizat de Matthew (Matt) Chasen, CEO și fondator al companiei. uShip a elaborat Shipping Price Estimator, care oferă estimări pentru prețul serviciilor de transport pe baza unei medii ponderate a mărfurilor similare, transportate pe distanțe similare.
2) DEP (Distributed Electric Propulsion, propulsia electrică distribuită) este o aplicație recentă în tehnologia de propulsie a aeronavelor alimentate electric. Mai multe propulsoare (motoare și elice) independente sunt amplasate de-a lungul fiecărei aripi a aeronavei. Această configurație mărește coeficientul de ridicare prin asigurarea unei presiuni dinamice substanțial crescute, la viteze reduse. Mai întâi, s-au efectuat simulări cu diferite configurații de aripă și de elice, în condiții diferite de decolare sau aterizare, pentru a analiza efectul modelelor de aripă și de elice asupra coeficientului de ridicare. Rezultatele, după mai multe teste, au indicat faptul că această configurație poate îmbunătăți eficiența zborului aeronavelor mici. Sistemul este folosit în prezent și la UAS (Unmanned Aerial System), modelul fixed-wing (cu aripi fixe).
3) iFLY este locul în care „zborul” în cădere liberă (plutirea prin aer) se face fără a sări din avion. Poate fi considerat un sport nou, și este denumit Indoor Skydiving. Este o copie fidelă a mișcărilor efectuate de un parașutist sportiv (sau profesionist) înainte de deschiderea parașutei. Ajută la perfecționarea abilităților de manevrare, iar „zborul” se poate executa individual sau în grup. Se pot executa manevre complicate și, poate de aceea, sunt organizate deja spectacole și concursuri de îndemânare.