Zbor BVLOS al dronei Primoco 150 cu EASA LUC (2)

June 2022

 

Primul zbor BVLOS cu LUC integral european a avut succes datorită colabărării dintre PLATH GmbH & Co KG (Hamburg, Germania) și Primoco UAV (Praga, Republica Cehă)

Continuare Cele trei zboruri de test, susținute de tehnologia companiei PLATH, au dovedit că „UAV Primoco One 150 poate fi integrat cu ușurință în structura modernă a armatei și își poate îndeplini eficient și în siguranță misiunile, în deplină conformitate cu cele mai recente standarde de aviație”, după cum se arată în articolele apărute pe mai multe site-uri, inclusiv uasmagazine.com și uav-stol.com. Cu o greutate la decolare de 150 kg, o sarcină utilă de pînă la 30 kg și un timp de funcționare în aer, fără oprire, de peste 15 ore, drona cu aripă fixă (fixed-wing) UAV Primoco One 150 „este potrivită perfect pentru o gamă largă de misiuni” (uasmagazine.com). Din motive de siguranță, aeronava a avut în dotare o parașută de recuperare, pentru a reduce impactul la aterizarea în caz de urgență (suasnews.com). În continuare sunt redate câteva dintre datele tehnice și specificațiile UAV trecute pe site-ul companiei Primoco :

  • anvergura aripilor – 4,85 m (15,9 ft)
  • lungimea – 3,65 m (11,9 ft)
  • înălțimea – 1,25 m (4,1 ft)
  • greutatea maximă la decolare – 150 kg (330 lb)
  • sarcina utilă – între 1 și 30 kg (1-66 lb)
  • distanța maximă – 2.000 km (1.080 nm, nm este nautical mile)
  • viteza de croazieră – 100-150 km/h (sau 54-80 noduri)
  • altitudinea maximă – 3.300 m (FL 100, unde FL este flight level*)
  • lungimea pistei – 300 m (985 ft)

  • sistem de navigație – GPS/Glonass/Galileo/Beidou
  • control al traficului aerian – Transporder S-Mode
  • comunicare radio Datalink – 5 – 6 GHz sau comunicare prin satelit Inmarsat
  • echipament cameră standard – HD/MWIR pe suport cardan (gimbal)
  • opțiuni – senzor LiDAR și senzori personalizați
  • mod de de livrare – container de 290 x 120 x 100 cm.

Echipa de control a companiei Primoco** deține licențe de pilot pentru drone aeriene, atât civile, cât și militare. Referitor la testete efectuate cu succes, Ladislav Semetkovský, CEO al Primoco UAV SE, a declarat, „Aș dori să mulțumesc întregii echipe Bundeswehr și comandamentului bazei (WDT 61 GF 470), care au oferit un sprijin excepțional pentru a face posibilă această evaluare. Cu toate că operațiunea s-a desfășurat în baza unui certificat civil de operator UAS ușor (LUC, Light UAS Operator Certificate), aeronava este proiectată și pentru a respecta pe deplin standardele militare STANAG 4703”. Standardele NATO STANAG 4703 sunt cerințele de navigabilitate a sistemelor de aeronave ușoare fără pilot (standards.globalspec.com). Au fost publicate în noiembrie 2016. S-a ales acest certificat LUC pentru că a permis efectuarea celor trei zboruri fără aprobări suplimentare. CEO-ul Primoco a mai adăugat, „Ca și echipa Bundeswehr, partenerul nostru PLATH ne-a oferit un feedback valoros despre sistemul nostru” (uasmagazine.com). Întreaga operațiune a avut nevoie de „o pregătire perfectă și de eliminarea oricăror riscuri potențiale, care ar fi putut afecta funcționarea de bază”.


* Flight Level (sau nivelul de zbor) este descris printr-un număr și reprezintă altitudinea nominală (altitudinea presiunii) în sute de feets. Este un multiplu de 500 fts, așa că se termină cu cifrele 0 sau 5. De exemplu, o altitudine de 25.000 ft. (7.620 m) este indicată prin FL250” După cum se observă, nivelul zborului este desemnat ca FLxxx, unde xxx este un număr din trei cifre. În comunicațiile radio, FL290 se pronunță ca „flight level two nine zero” (faa.gov/air-traffic/).

** Compania cehă Primoco UAV SE proiectează și produce aeronavele civile și militare fără pilot Primoco One 150, care zboară complet independent conform planurilor de zbor programate incluzând decolarea și aterizarea autonomă. O caracteristică cheie este rezistența excepțională, poate petrece non-stop în aer mai mult de 15 ore la viteza de croazieră de 100-150 km/h, oferind astfel autonomia de până la 200 km pentru o gamă largă de aplicații, atât civile, cât și militare. Greutatea maximă la decolare este de 150 kg (Model ONE 150). După cum se mai arată pe site-ul companiei (uav-stol.com), „Astăzi drona Primoco 150 este folosită în misiuni reale pe trei continente pentru misiuni militare, pentru asigurarea securității la frontieră și de coastă, inspecții ale conductelor și rețelelor de distribuție din sectorul energetic, monitorizarea incendiilor și la operațiuni de căutare și salvare”, iar costurile directe de operare ale UAV Primoco 150 „reprezintă între 10 și 50 de procente din soluția echivalentă cu echipaj”. Site-ul battle-updates.com scria pe 22 iunie a.c. că Primoco UAV SE a parafat vânzarea a șase drone Primoco One 150 evaluate la 3,3 milioane de euro. Vânzarea a fost semnată cu un client european fără a fi precizat. Cu această ocazie, Ladislav Semetkovský, CEO Primoco UAV SE, a reamintit că, „În februarie anul acesta, am obținut certificatul EASA LUC (Light Unmanned Certificate) pentru Primoco UAV One 150 de la Autoritatea Aviației Civile Cehe. Certificatul este un document cheie pentru vânzări ulterioare în Europa. Ne așteptăm să încheiem noi contracte săptămânile care urmează, asfel încât compania să vândă în total 40 de aeronave”. Primoco UAV SE produce sisteme UAV de dimensiuni medii, complet autonome și oferă serviciile aeriene conexe.

Tags