Dronele Eiger (RigiTech) și DLV-2 (Speedbird) sunt folosite ca „drone-medicale” pentru transportul probelor patologice, medicamentelor, produselor sterile etc.
Continuare Al doilea model selectat de „expertul în livrări și inspecții”, compania britanică Skyports Drone Services cu sediul central în Londra, să transporte pachete cu medicamente, produse sterile, probe patologice etc. pentru urgențe medicale în proiectul BURDI este drona DLV-2 a companiei Speedbird Aero.
Informații recente despre proiectul european BURDI (Belgium – Netherlands U-space Reference Design Implementation) se regăsesc în trei articole* publicate de revista on-line dronele.ro în luna august a.c. Speedbird Aero (în continuare doar Speedbird) este o companie de inginerie aerospațială specializată „în dezvoltarea de drone sUAS (small Unmanned Aerial Systems) pentru logistică și pentru livrare de produse, inclusiv medicamente”. Este cunoscută și ca o companie care operează sisteme aeriene fără echipaj, sau UAS (Uncrewed Aerial System). Cu sediul central în orașul Franca, situat în partea de nord-est a statului brazilian São Paulo, compania a deschis o filială nouă în Portugalia la începutul anului trecut, 2024. În prezentarea de pe site-ul crunchbase.com se menționează că „este prima companie din America Latină care produce și operează sisteme aeriene fără pilot (drone) pentru livrarea de produse”.
Înfințată în 2018, Speedbird a devenit în vara anului 2024 membru al DLE (Drone Logistics Ecosystem), o asociație la nivel global din industria livrărilor cu drone. Scopul DLE este de a stimula dezvoltarea de produse, servicii și afaceri în industrie. DLE ș-a propus „să reunească părțile interesate pentru a colabora la standardizare și include în prezent ca membri peste 60 de organizații” (unmannedairspace.info). Pe același site mai scria în anul 2024 că Speedbird și-a dezvoltat propriile platforme comerciale pentru livrări cu drone, cum ar fi aeronava multirotor DLV-2, aprobată pentru zbor dincolo de linia vizuală a operatorului (BVLOS, beyond visual line of sight) și concepută inițial pentru a transporta o sarcină utilă cu greutatea între 3 și 12 kg pe o distanță de zbor de 20-40 km. Un alt model este aeronava eVTOL (electric Vertical Take-Off and Langing) DLV-4 care are 100 km „raza de acțiune” și o sarcină utilă de maxim 5 kg. Din cauza unor neconcordanțe evidente între caracteristicile publicate în diferite articole, sunt reproduse mai jos specificațiile apărute pe site-ul companiei Speedbird. „Compania are în prezent operațiuni BVLOS pe 3 continente și este certificată pentru transportul de substanțe biologice”.
Informații mai precise sunt date pe site-ul companiei (speedbird.aero), unde se arată că modelul DLV-2 este capabil să transporte colete de până la 14 lbs (6 kg), iar DLV-4 este un model VTOL capabil să transporte până la 11 lbs (puțin sub 5 kg). DLV-2 este o dronă pentru logistica aeriană de transport greu, adică „este orientată către transportul aerian de încărcături grele, cum ar fi articole industriale, ambalaje de băuturi, materiale biologice și comenzi multiple din comerțul electronic, sau comenzi on-line”. Fiind capabilă de operațiuni BVLOS, „această dronă va conecta cartiere, depozite, spitale și laboratoare” (speedbird.aero). În ordine, „DVL-2 vine după modelul DLV-1 NEO, care a primit aprobarea în 2022 și care a fost prima dronă utilizată pentru operațiuni aeriene de livrare în țară” (dronecompanies.co). Speedbird se remarcă prin trioul său de modele de drone personalizate, fiecare specializată să răspundă diverselor tipuri de marfă și capacități de autonomie. Repertoriul complet al companiei include DLV-1 pentru livrări urbane de pachete ușoare cu alimente, medicamente și altele, DLV-2 pentru încărcături utile (payload) mai grele și DLV-4 pentru operațiunle pe distanțe lungi, solicitate în diverse industrii. Înainte de a reda câteva dintre specificațiile acestor trei modele, preluate de pe site-ul speedbird.aero, trebuie remarcat că toate pot efectua zboruri BVLOS.
DLV-1
- ampatament : 1.054 mm,
- dimensiuni pachet : 326 x 250 x 240 mm,
- alimentare : pachet 2 x 6S LiPo baterii,
- sarcină utilă : 2,5 kg,
- MTOW** : 12,5 kg,
- autonomie : 3 km (dus-întors).

DLV-2
- ampatament : 1.600 mm,
- dimensiuni pachet : 370 x 370 x 225 mm,
- baterie : 2 x 6S LiPo,
- sarcină utilă : 6 kg,
- MTOW : 25 kg,
- rază de acțiune : 8 km (dus-întors).

DLV-4
- anvergură : 4 metri,
- dimensiuni pachet : 430 x 220 x 205 mm
- baterie : 2 x 6S LiPo,
- sarcină utilă : < 5 kg,
- MTOW : 25 kg,
- rază de acțiune : 40 km dus-întors.

Autorizația de Proiectare (Autorização do Projeto) pentru aeronava DLV-2 produsă de compania braziliană Speedbird Aero ca să transporte mărfuri mici cu zboruri dincolo de linia vizuală (BVLOS, acronim pentru Beyond Visual Line of Sight) a fost emisă de Agenția Națională a Aviației Civile (ANAC, Agência Nacional de Aviação Civil), care, în acest fel a făcut, „a făcut încă un pas important pe piața dronelor, extinzând posibilitățile de livrare aeriană” (gov.br/anac). „În parteneriat cu clienți importanți și cu un impact major asupra a mii de persoane, Speedbird ilustrează potențialul dronelor în transformarea logisticii”, mai scria în articolul de pe site-ul dronecompanies.co.
* Despre proiectul BURDI, vezi,
iar despre drona Eiger (Rigi Technologies SA, Elveția),
** MTOW este abreviarea de la Maximum Takeoff Weight și înseamnă „greutatea maximă permisă unei aeronave la decolare”. Parametrul MTOW este definit de prăducător, acesta determinându-l pe baza mai multor factori, inclusiv integritatea structurală și performanțe.
