După două incidente, primul în ianuarie a.c. și al doilea în mai, s-a luat decizia ca transportul pachetelor cu probe medicale să fie oprit temporar
În primele zile ale acestei luni (august 2019) mai multe site-uri au publicat informația referitoare la decizia Poștei Elvețiene (Schweizer Post, SP) de a opri de la zbor dronele destinate transportului de colete. Chiar dacă acest serviciu special oferă multe avantaje, hotărârea a fost luată în urma unui incident produs la Zürich în luna mai, la numai o lună după reluarea acestor operațiuni. Pe 12 aprilie a.c. site-ul post-medien.ch anunța că, „SP și producătorul de drone Matternet vor relua zborurile pentru servicii de asistență medicală în Zürich și Lugano”, ca urmare a concluziei unor investigații care arătau că aterizarea de urgență și controlată în Lacul Zürich (Zürichsee) din luna ianuarie a fost determinată de un simplu scurtcircuit pe traseul electronic de alimentare a dispozitivului GPS. Drona a pierdut pentru scurt timp localizarea și a aterizat forțat, dar în siguranță. Atunci s-a decis suspendarea temporară a operațiunilor de zbor, până în luna aprilie. Un incident mai grav, care putea avea urmări neplăcute, a avut loc recent, în luna mai. Raportul Consiliului Elvețian de Investigații pentru Siguranță (Sust, Schweizerische Sicherheitsuntersuchungsstelle), agenția guvernamentală care examinează accidentele din traficul aerian, feroviar și naval, arăta că o dronă Matternet M2V9, în greutate de 10 kg, a ajuns necontrolat la sol, în zona împădurită dintr-un cartier al Universității din Zürich. „Drona a căzut la aproximativ 45 de metri (50 de yarzi) distanță de un grup de copii de grădiniță care se jucau”, conform relatărilor din renumita publicație Frankfurter Allgemeine Zeitung (abreviat FAZ). Articolul din FAZ a avut un titlu sugestiv, „Când drona cade din cer”. Din cauza acestui incident, până la o altă decizie, au fost oprite de SP toate zborurile UAS (Unmanned Aerial Systems) Matternet. Colaborarea dintre Poșta Elvețiană și firma start-up americană Matternet, cu sediul în Mountain View, California, a început de peste un an cu scopul de a realiza un serviciu de livrare cu drone în trei orașe elvețiene, Lugano, Berna și Zurich, prin care să fie transportate „mai rapid și mai eficient probele de laborator între spitale” (uavexpertnews.com). Pe același site mai scrie că, „după mai multe zboruri încheiate cu succes, aproximativ 3.000, cele două companii au avut speranțe de reușită”. Cu aceeași intenție, compania Matternet Inc., în luna iunie 2018, când anunța că „a obținut 16 milioane $ prin finanțare de la Boeing HorizonX Ventures pentru extinderea operațiunilor cu drone în medii urbane din Statele Unite sau din alte părți ale globului” (mttr.net), a prezentat, împreună cu UPS, „un serviciu logistic de ultimă generație care să livreze mostrele medicale pentru WakeMed, un important sistem de asistență medicală din statul american Carolina de Nord”. Programul de livrări cu drone Matternet a avut loc sub supravegherea reprezentanților Agenției Federale pentru Aviație (FAA, Federal Aviation Administration) și ai Departamentului Transporturilor din Carolina de Nord (NCDOT). „Dronele Matternet sunt un model quadcopter (dronă cu patru rotoare), destul de convenționale, dar mai mari, proiectate pentru a transporta sarcini utile de 2 kilograme pe distanțe de până la 10 kilometri, cu o greutate totală a sistemului de peste 10 kg”, după cum sunt descrise succint pe site-ul uasvision.com. După descoparirea cauzelor de la primul incident, cel din Elveția din luna ianuarie, Matternet a modificat dronele și le-a echipat cu un sistem nou pentru alimentarea GPS, cu busolă și altele. Pe site-ul amintit mai sus se precizează că dronele Matternet sunt echipate cu un sistem de aterizare cu o parașută de urgență, proiectat să se activeze automat dacă ceva nu este în regulă. Drona își oprește motoarele și desfășoară parașuta, apoi va pluti spre sol cu luminile de urgență aprinse și va emite un sunet puternic care să determine persoanele din apropiere să se ferească. Defecțiunea care a produs prăbușirea din luna mai nu a fost în totalitate identificată dar, SP sugerează că parașuta s-a deschis la două minute după decolare din cauza unor rafale de vânt și, din cauză că s-a agățat de o latură a dronei, s-a rupt, pierzându-se controlul aterizării și prăbușirea dronei. Un scurt videoclip de promovare, care poate fi vizionat mai jos, a fost publicat de Poșta Elvețiană pe site-ul youtube.com.
Compania a acționat și de această dată cu promptitudine, a îmbunătățit unele funcții, parașuta este prinsă acum cu două parâme în loc de una, iar viteza maximă de deplasare a dronei a fost redusă la 17 m/s. Poșta din Elveția nu consideă că datorită acestui accident trebuie să renunțe la serviciul de livrare cu drone și „a decis să creeze o echipă de experți în materie de siguranță” (uavexpertnews.com).