După 2.000 de zboruri în orașe din Europa, Orientul Mijlociu și China, EHang a făcut prima demonstrație cu AAV EH 216 în Statele Unite
Compania EHang Holdings Limited, o companie cu sediul în Guangzhou, provincia Guangdong din sudul Chinei, pe țărmul nordic ale Mării Chinei de Sud, proiectează și produce vehicule aeriene autonome (AAV, Autonomous Aerial Vehicle). Practic, AAV sunt drone aeriene cu motoare electrice care, într-un viitor nu foarte îndepărtat, vor fi utilizate pentru a transporta în orașe echipament sau persoane. În China, în prezent, sunt folosite la filmări și fotografii aeriene sau pentru observații de la înălțime. Pe lângă multe alte companii, și EHang* este convinsă că „mașinile care zboară” (flying cars) vor îndeplini în curând condițiile pentru exigențele transportului urban. EHang nu este singura companie preocupată de dezvoltarea acestui nou sistem, al tehnologiei dronelor aeriene bazate pe motoare electrice, care să transporte pasageri. Pe site-ul theverge.com se apreciază că în lume sunt zeci de astfel de companii și că se va ajunge ca AAV să lucreze într-un sistem asemănător celui lansat și folosit pentru prima dată de Uber. Despre unele dintre aceste firme și despre diferite modele proiectate și testate de acestea revista on-line dronele.ro a publicat în ultimul timp mai multe articole (vezi căutare, cu funcția search, pentru „taxi aerian”). Pe 7 ianuarie a.c. EHang a efectuat primul test cu un nou model de aparat de zbor (AAV, Autonomous Aerial Vehicle) pentru pasageri pe teritoriul Statelor Unite. Demonstrația, la care au participat cam o sută de persoane, a avut loc, pe un traseu predefinit, lângă orașul Raleigh, capitala statului Carolina de Nord. Printre cei care au urmărit zborul demonstrativ, cu o durată de 5 minute, s-a aflat și Roy Cooper, guvernatorul statului din estul Statelor Unite. EHang este prima companie din China care a primit aprobarea autorităţilor americane pentru un astfel de zbor. Pe site-ul newobserver.com se atrage atenția că „linia directoare a Administrației Federale a Aviației” (FAA, Federal Aviation Administration), organizație guvernamentală a Statelor Unite având „competențe în reglementarea tuturor aspectelor aviației civile”, este interzicerea transportului de persoane cu aparate de zbor autonome, indiferent de model, de cine le proiectaeză și de cine le produce. Din acest motiv, NCDOT** a trebuit să înregistreze zborul ca fiind unul demonstrativ, asemenea unui spectacol aerian. În perimetrul de pe traseul prestabilit al dronei EHang 216 s-a aflat în dispozitiv (pentru siguranță) un echipaj de pompieri și o ambulanță, iar spectatorii nu s-au putut apropia la mai puțin de 150 de metri (500 de picioare). Modelul eVTOL (electric Vertical TakeOff & Landing) EH 216 are 16 motoare și 16 elice (propulsoare), poate atinge o viteză de 130 km/h (80 mph), cântărește puțin peste 272 kg (600 pounds) și poate transporta o sarcină utilă (echipament sau pasageri) cu greutatea de aproximativ 220-270 kg (între 500 și 600 pounds). În articolul de pe site-ul go4it.ro, preluat și de site-ul descopera.ro, se precizează, „datorită faptului că este vorba despre un simplu prototip, atât viteza, cât şi capacitatea ar putea să fie crescute în viitor”. Site-ul theverge.com scrie că drona EH 216 „este încă în primele faze de dezvoltare și deocamdată este folosită pentru plimbări scurte”. Taxiul aerian construit de EHang are două locuri, poate transporta doi pasageri. Cu multe dintre zecile de variante pe care le-a construit, EHang a făcut și alte zboruri demonstrative, de exemplu la Amsterdam, Viena, Qatar, Dubai și în mai multe orașe din China, după cum a declarat Yifang (Derrick) Xiong, cofondator al companiei. După cele peste 2.000 de zboruri în orașele enumerate, din Olanda, Austria, Statul Qatar, Emiratele Arabe Unite și China, s-a efectuat, în sfârșit, și primul zbor de test din Statele Unite, lângă orașul Raleigh din statul Carolina de Nord. Videoclipul de mai jos, publicat pe site-ul youtube.co în aprlie anul trecut, a fost realizat la un zbor demonstrativ din Viena, Austria. Conform site-lui theverge.com, EHang a primit recent în China aprobarea din partea autorităților de reglementare pentru „lansarea unui serviciu comercial de mobilitate aeriană la Guangzhou”.
S-a inițiat un program pilot, la care compania lucrează împreună cu oficialitățile locale din Guangzhou, pentru înființarea unui centru de control al traficului aerian. EHang a mai spus că „intenționează să utilizeze acest program pilot pentru a testa mai multe rute de zbor și vertiporturi”, locul de unde aeronavele electrice pot decola și ateriza. Compania vrea „să livreze materiale medicale cu greutate redusă, inclusiv sânge și organe, pentru cazuri urgente”.
Va urma.
* Despre EHang și modelul de dronă care poate transporta un pasager (EHang 184), revista on-line dronele.ro a scris un articol în luna ianuarie 2016 (vezi dronele.ro/ces-2016/). În specificațiile de pe site-ul companiei (www.ehang.com), referitoare la acest model, scrie că are opt motoare, că poate transporta o persoană, că poate zbura 23 de minute, că bateriile se încarcă în 2 ore și că atinge o viteză de 100 km/h (vezi, dronele.ro/cadrul-legal-pentru-taxiuri-aeriene…, din august 2017).
** NCDOT (prescurtare pentru North Carolina Department of Transportation) este Departamentul Transporturilor din statul Carolina de Nord, Statele Unite.