Sistemul va transforma lumina în electricitate „în același mod în care funcționează la panourile solare”
Dronele aeriene de mici dimensiuni, cunoscute cu numele de multicopter datorită faptului că au mai multe elice propulsoare, prezintă același incovenient, sau aceeași deficiență, nu pot zbura perioade îndelungate de timp, pot rămâne în zbor doar 30 de minute, aproximativ, de cele mai multe ori chiar mai puțin. Armata Statelor Unite consideră că o modalitate eficientă prin care alimentarea cu energie a micilor UAV (Unamenned Aerial Vehicle) să fie continuă este folosirea fasciculului laser, pentru încărcarea wireless de la distanță a bateriilor. Va fi un nou sector în care laserul își va dovedi o bună și inedită întrebuințare. În consecință, timpul cât „vor rezista” în aer aparatele de zbor nu va mai fi limitat, iar culegerea de informații, activitatea la care sunt cel mai des folosite de forțele armate, să se facă fără întreruperi. Dronele aeriene sunt folosite deja în mai multe domenii, pentru livrarea rapidă de pachete, pentru misiuni de căutare și de salvare, pentru supraveghere și urmărire, pentru control și inspecții, pentru sprijin la acțiunile de conservare a mediului și multe altele, activități la care creșterea timpului de zbor va fi importantă și foarte benefică. Se dorește ca această schimbare în tehnologia dronelor să se realizeze cât mai curând, dar utilizarea laserului se va face mai întâi pentru distanțe reduse și doar într-un mediu limitat. Centrul de cercetări al armatei americane (U.S. Army) cu sediul în Maryland (CERDEC, Communications-Electronics Research, Development and Engineering Center) dezvoltă „un sistem de transport” al energiei „combinând laserul cu celulele fotovoltaice eficiente”, se arată pe site-ul newscientist.com. Un fascicul laser trimis de la sol va alimenta cu energie electrică o dronă militară chiar în timpul zborului. Același site, lansat de revista britanică New Scisntist1), precizează, „Cheia este țintirea și lovirea unei celule fotovoltaice de pe dronă, care va transforma lumina de la laser în energie electrică”. Se speră că acest lucru se va putea realiza de la o distanță de aproximativ 500 de metri (0,31 mile). Sistemul conceput și dezvoltat de centrul din Maryland, prezentat și de versiunea on-line a ziarului Daily Mail2) (dailymail.co.uk), va funcționa „în același mod în care funcționează panourile solare”. Dronele militare de mici dimensiuni, de exemplu cele angrenate în acțiuni de patrulare, „vor rămâne pe cer o perioadă nedeterminată”. Un zbor prelungit va fi la fel de util și pentru unele activități civile sau comerciale. Dronele nu vor mai trebui să se întoarcă la bază, sau în alt loc prestabilit, pentru a-și reîncărca bateriile. În acest moment, cercetătorii „se străduiesc să dezvolte sistemul astfel încât, până la începutul lui 2019, să furnizeze energie unei drone la sol”, cu fascicul laser (futurism.com). Următorul pas, programat pentru 2020, va fi alimentarea dronei în timpul zborului. Când sistemul va fi operațional iar drona gata de decolare, armata va trebui să obțină avizele din partea autorităților de reglementare. Până la acel moment trebuie depășite câteva obstacole, cum ar fi situația când o cât de mică deviere a fascicolului va atinge drona în alt punct și, datorită căldurii, „îi va provoca daune serioase”. Trebuie găsită metoda prin care excesul de căldură să fie disipat, fără a provoca accidente, iar fascicolul să țintească doar celula voltaică, punctul folosit pentru alimentare prin transformarea luminii în electricitate. Până acum, acest principiu (numit Wireless power transfer) a fost dezvoltat de mai multe companii private, printre care PowerLight Technologies din Kent, statul Washingthon. Aceasta a realizat platforma Free-Space Power Beaming, care ajută UAV destinate supravegherii sau retransmiterii comunicațiilor să stea o perioadă mare de timp în zbor. Dronele aeriene „sunt urmărite și încărcate cu energie în timp ce se află în mișcare la altitudine”. O altă realizare de acest fel este „insecta robot”, care a reușit să zboare alimentată fără fir (wireless). Drona minusculă numită RoboFly a fost construită de inginerii Universității din Washington (UW, University of Washington). A fost prezentată pe larg într-un articol din luna mai a.c. al revistei on-line dronele.ro, vezi dronele.ro/robofly-insecta-robot-alimentata-prin-fascicul-laser/.
1) Revista New Scientist, care se adresază tuturor celor interesați de descoperirile științifice recente, a fost fondată în 1956. Având sediul central la Londra, Anglia, și birouri în Statele Unite și în Australia, revista și site-ul newscientist.com, lansat în anul 1996, conțin, în primul rând, informații despre evenimente din aceste trei state.
2) Daily Mail este un ziar tipărit în format tabloid al companiei Daily Mail and General Trust, din Marea Britanie, care deține și ziarele The Mail on Sunday și Evening Standard. Daily Mail a fost înființat în anul 1896 de frații Alfred și Harold Harmsworth, care au primit titlul nobiliar de lord, Lord Rothermere, respectiv Lord Northcliffe.