Restricționarea zborului aproape de zonele sensibile

November 2018

DJI îmbunătățește sistemul GEO pentru creșterea siguranței aeroporturilor, centralelor nucleare etc.

Compania DJI a introdus modul de operare „no-fly-zone” (nfz) dronelor proprii pentru prima dată în 2013. S-a avut în vedere definirea unor zone sensibile și, în special, un sistem de restricționare a zborului dronelor în apropierea aeroporturilor, cu scopul de a preveni incidentele sau, mai grav, accidente. Siguranța și securitatea în perimetrul aeroporturilor, și nu numai, nu trebuie să fie perturbată de aeronavele fără pilot de mici dimensiuni (sUAV, small Unmanned Aerial Vehicle). După trei ani, DJI, cel mai mare dezvoltator de drone civile, a lansat un sistem operațional mai avansat, numit Geospatial Environment Online (GEO), care face actualizări în timp real și care cuprinde noi locuri sensibile, de exemplu centralele nuclearo-electrice (CNE) sau penitenciarele. Ambele sisteme sunt un instrument care oferă „piloților” informații despre spațiul aerian din apropiere. DJI a observat că operatorii de drone, în marea lor majoritate, sunt responsabili pentru acțiunile pe care le întreprind și vor să fie siguri că zborul se desfășoară în siguranță. Sistemele se bazează pe un serviciu, sau o aplicație, numit geo-fencing, care poate fi interpretat ca un serviciu de restricționare zonală dar, înainte de a interzice zborul în anumite zone, definește limitele spațiului care trebuie protejat. Zonele incluse în sistemul GEO de la DJI, zone în care este interzis zborul, nu sunt numai cele din jurul unor locații ca aeroporturi, centrale nucleare sau închisori, pot fi aplicate temporar și în jurul stadioanelor la evenimente importante, al clădirilor administrative, al incendiilor forestiere sau în proximitatea altor zone în care apar situații de urgență. Un astfel de exemplu este dat pe site-ul techtarget.com, „La un eveniment sportiv se poate folosi restricționarea zonală (geo-fencing) pentru a stabili un perimetru no-fly-zone temporar, care va împiedica dronele să îl traverseze”. Pe site-ul dji.com se precizează că „implicit, GEO stabilește limite pentru zborurile din zonele care ridică probleme de siguranță sau securitate. Anumite zone GEO nu interzic zborul, dar declanșează avertismente care informează utilizatorii despre riscuri potențiale”. Pentru anumite locații, zborul poate primi autorizație printr-o funcție de deblocare temporară, care este permisă operatorilor profesioniști înregistrați și care au un cont DJI verificat. În luna octombrie a.c. DJI a lansat o nouă verisune și anunța că „actualizările vor fi introduse treptat începând cu luna următoare, iar zonele revizuite vor fi cele din jurul aeroporturilor din Statele Unite”. Versiunea GEO 2.0 „definește mai precis limitele spațiului aerian pentru drone din apropierea aeroporturilor” și asigură avioanelor care decolează sau se pregătesc să aterizeze „o protecție mai inteligentă” (uavexpertnews.com). Noul sistem permite instituirea unor zone de siguranță 3D detaliate, care cuprind și căile de acces la piste, iar „în locul cercurilor simple, crează forme poligonale complexe”. Acum, piloții profesioniști cu autorizație de zbor în zone sensibile pot accesa on-line o aplicație pentru a primi un cod de anulare a restricției de zbor în numai 30 de minute, introducând date referitoare la dronă, la documentele de autorizare obținute de la autorități etc. În aceeași solicitare de deblocare pot fi incluse mai multe drone. În circumstanțe neobișnuite sau dacă este necesară documentație suplimentară timpul poate fi mai mare, a declarat Michael Perry, director general la DJI pentru America de Nord. Pentru piloții amatori sau ocazionali aceleași zone vor rămâne în continuare interzise zborului (no-fly-zone). Pentru GEO 2.0 datele privind locațiile pistelor și ale altor facilități din aeroporturi trebuie să fie foarte precise. Pentru America de Nord, DJI va folosi informațiile furnizate de PrecisionHawk, companie preocupată de integrarea în siguranță a dronelor în spațiul aerian american. Până acum aceste date erau preluate de la furnizorul de informații geospațiale AirMap. Pentru versiunea GEO 2.0, specialiștii DJI au colaborat cu piloți, prin intermediul Asociației Proprietarilor de Avioane și Piloților (AOPA, Aircraft Owners and Pilots Association), și cu aeroporturi din Statele Unite, prin ajutorul Asociației Directorilor de Aeroport (AAAE, American Association of Airport Executives), de la care au folosit expertiza și noile orientări privind traficul aerian.

Va urma !

Tags