Airbus deschide linia de asamblare a prototipului SIRTAP

November 2024

 

După finalizarea primului prototip, anunțată pentru primăvara anului viitor, și după testele la sol, va urma campania de teste de zbor, care va începe spre sfârșitul anului 2025

În prezent, industria europeană a sistemelor aeriene fără pilot (abreviat RPAS, Remotely Piloted Aircraft Systems, sau UAS, Unmanned Aircraft Systems) are în derulare mai multe programe, unul dintre ele fiind „Sistemul european de aeronave pilotate de la distanță de altitudine medie și lungă anduranță”, sau „European Medium Altitude Long Endurance RPAS” (MALE RPAS), mai cunoscut după numele scurt „Eurodrone”. Site-ul pesco.europa.eu menționează că, „orizontul proiectului Eurodrone este sfârșitul deceniului anilor 2020”. PESCO (Permanent Structured Cooperation, sau Cooperarea Structurată Permanentă) este partea din politica de securitate și apărare (CSDP, Common Security and Defence Policy) a Uniunii Europene prin care forțele armate naționale din 26 state dintre cele 27, excepția fiind Malta, urmăresc integrarea structurală. Termenul orientativ de finalizare a proiectului „Eurodrone” poate fi unul dintre motivele principale pentru care „piața europeană a UAS rămâne în mare parte dominată de jucători non-europeni, printre care ar fi de remarcat General Atomics cu MQ-9 Reaper și sistemele Elbit din Israel” (aerospaceglobalnews.com). În urmă cu un an, în luna decembrie 2023, a apărut anunțul că Spania a comandat companiei Airbus nouă sisteme de drone de înaltă performață tactică SIRTAP (Sistema RPAS Táctico de Altas Prestaciones). Articolul publicat la acea dată pe site-ul defenseromania.ro scria că, „Ministerul spaniol al Apărării a anunțat că dronele din cadrul sistemului SIRTAP vor intra în funcțiune în 2026, ceea ce este un termen apropiat, având în vedere că Airbus intenționează să obțină un prototip abia până în 2025”. Airbus a precizat că noul contract include nouă sisteme, fiecare cu trei drone și o stație de control la sol și, tot ca parte a contractului, vor mai fi livrate și două simulatoare pentru antrenament. SIRTAP, dezvoltat ca un sistem tactic de ultimă generație, oferă superioritate de performanță de neegalat în supraveghere pentru că „poate integra simultan două sarcini utile, o turelă electro-optică și un radar cu mai multe tipuri de misiuni”. Recent, a apărut informația că Airbus SIRTAP RPAS a atins o nouă etapă odată cu înființarea unei linii de asamblare finală la Getafe, municipalitate și oraș care aparține Comunității Madrid (Comunidad de Madrid). În Spania, sunt două diviziuni teritoriale fundamentale, prima fiind municipiile, iar cealaltă provinciile. Linia de asamblare finală pentru două prototipuri ale UAS SIRTAP a fost pusă în funcțiune, altfel spus, „Airbus se îndreaptă acum spre producția primelor două prototipuri” (aerospaceglobalnews.com și uasvision.com), finalizarea primului fiind programată pentru primăvara anului viitor. Urmează o campanie de teste la sol, iar după acestea se vor executa testele de zbor, care vor începe înainte de sfârșitul lui 2025, conform articolelor de pe cele două site-uri amintite. „Aplicațiile de apărare și de securitate ale SIRTAP vor oferi o gamă largă de misiuni adaptate nevoilor operaționale ale clienților, atât pe piețele instituționale, cât și pe cele guvernamentale” (airbus.com). Conceput pentru a zbura în cele mai dure condiții de mediu și operaționale, UAS SIRTAP va fi certificat de către autoritățile militare de navigabilitate din Spania și va oferi „un salt în performanță pentru segmentul UAS tactic de vârf”. Drona SIRTAP va putea funcționa în orice condiții meteorologice datorită unui sistem de protecție împotriva gheții și la un nivel ridicat de temperatură. Are o rezistență de peste 20 de ore, poate zbura la o altitudine de peste 20.000 ft (peste 6.000 de metri) și la temperaturi între -400 C și +500 C. UAS-ul tactic este potrivit pentru misiuni de supraveghere și recunoaștere prin culegerea de informații (ISR, Intelligence Surveillance & Reconnaissance) de zi de noapte, inclusiv pentru misiuni maritime, „oferind un răspuns rapid pentru inspecția atentă a țintei”. Airbus își propune să ofere Spaniei o suveranitate națională sporită privind aspectele tehnologice, industriale și tactice ale sistemelor aerine fără pilot, „întărind totodată și mai mult independența și autonomia europeană în acest sector strategic vital”. Se așteaptă ca unele sisteme să meargă la Forțele Aeriene și Spațiale Spaniole (SASF, Spanish Air and Space Force, în spaniolă, Ejército del Aire y del Espacio, adică „Armata Aeriană și Spațială), care este ramura de război aerian și spațial a Forțelor Armate Spaniole. Compania Airbus se angajează în modernizarea capacităților militare ale forțelor armate spaniole și, în același timp, să sprijine industria națională de apărare a acestui stat european (aerospaceglobalnews.com). Jean-Brice Dumont, șef al sistemelor aeriene militare la Airbus Defence and Space, apreciază că, „Această nouă piatră de hotar tehnologică în segmentul UAS tactice, împreună cu Ministerul Spaniol al Apărării (Ministerio de Defensa), va consolida suveranitatea națională”. „SIRTAP va fi dezvoltat pe deplin în Spania, integrând capabilități naționale. Cu toate acestea, ne așteptăm ca acesta să joace un rol cheie pe piața internațională”.

Tags