Radarul DAA de la HENSOLDT este un sistem tehnic „mult superior ochiului uman” (ca rază de acțiune, ca precizie și probabilitate de detectare)
Companii de renume din patru state europene s-au angajat să colaboreze pentru construirea unui sistem aerian fără pilot (prescurtat RPAS, Remote Piloted Aircraft System sau UAS, Unmanned Aircraft System) care „va îndeplini toate sarcinile de recunoaștere, supraveghere și de colectare a semnalelor” (uasvision.com). Drona de medie altitudine și mare anduranță (MALE, Medium-Altitude Long-Endurance), pentru care nu putea fi ales alt nume decât „Eurodrone”, va fi folosită, în plus, și pentru sprijinul aerian al forțelor terestre. Caracteristicile, speciale în domeniul aviației fără pilot, sunt, printre altele, performanțele strategice și modularitatea pentru misiuni ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition & Reconnaissance). Acestea „vor consolida suveranitatea europeană prin competență independentă și prin stabilirea și extinderea unei baze tehnologice” (airbus.com). Statele implicate într-un proiect care „promovează cooperarea europeană în domeniul securității și apărării” sunt Germania, Franța, Italia și Spania. Programul european se desfășoară sub coordonarea agenției interguvernamentale pentru armament (OCCAR, Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement) cu sediul central la Bonn, Germania. Sistemul MALE RPAS, sau Eurodrone, are două turbopropulsoare și se află în curs de dezvoltare la companiile participante, Airbus, Leonardo și Dassault Aviation. Colaborarea confirmă inițiativa pentru realizarea proiectelor multinaționale de armament. Lucrul în comun pentru mai multe activități, cum ar fi proiectarea, dezvoltarea, achizițiile și exploatarea, va duce la economie de costuri și la creșterea eficienței. În toamna anului trecut, agenția OCCAR a anunțat că Eurodrone, programul celor patru țări, condus de Germania, a trecut de verificarea IBR (Integrated Baseline Review), piatră de hotar pentru derularea următoarelor etape de proiectare (aviationweek.com). IBR stabilește dacă un proiect este planificat suficient de bine încât să continue, că programul și bugetul sunt rezonabile pentru proiect și se sprijină reciproc. Proiectul european Eurodrone, dezvoltat sub conducerea Germaniei împreună cu Franța, Italia și Spania, subliniază „rolul Germaniei ca actor responsabil de politică externă și de securitate în NATO și UE” (uasvision.com). Fiind un sistem aerian fără pilot (MALE RPAS), Eurodrone trebuie „să fie capabil să detecteze în mod independent traficul aerian din jurul său și să evite alte obiecte zburătoare, aflate în aer”. Pentru a îndeplini această condiție, Eurodrone va fi echipat cu un sistem de detectare și evitare de ultimă generație. Cu sistemul DAA („Detect and Avoid”), format din mai mulți senzori radar și software pentru evitarea coliziunilor, compania germană HENSOLDT, care lucrează deja la tehnologia necesară, „va crea premisele tehnice pentru integrarea dronelor în spațiul aerian al viitorului” (annualreport.hensoldt.net). Sistemele aeriene fără pilot (UAS) joacă un rol din ce în ce mai important, atât în aplicațiile militare, cât și în cele civile, așa că HENSOLDT deservește o piață în creștere dinamică. De exemplu, numai pentru utilizări civile (misiuni de salvare, cartografiere a terenului, aplicații logistice etc.) se estimează că în întreaga lume vor fi utilizate peste 2,5 milioane de drone până în 2025. Aproximativ 100 de țări folosesc deja drone în aplicații militare, mai scrie pe site-ul companiei germane. Radarul DAA „înlocuiește percepția pilotului cu un sistem tehnic care este mult superior ochiului uman, atât ca rază de acțiune, cât și ca precizie și probabilitate de detectare”, a declarat Dietmar Klarer, șeful departamentului de noi sisteme și concepte radar al companiei HENSOLDT. Domnia sa a adăugat că radarul DAA este potrivit pentru aeronavele civile mici, cum ar fi elicopterele și aeronavele fără pilot, precum și pentru dronele militare de mari dimensiuni. „În uz militar, oferă rezistență sporită la încercările de blocare”, se arată pe site-ul uasvision.com. În cooperare cu Centrul Aerospațial German (Deutches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, abreviat DLR) din Köln, HENSOLDT a integrat radarul DAA într-un avion de cercetare și l-a testat deja de mai multe ori. Rezultatul a fost un succes, „radarul DAA a detectat alte aeronave care au luat parte la test și a inițiat imediat manevrele de ocolire” (annualreport.hensoldt.net). DAA a fost capabil să detecteze și să urmărească cu succes o aeronavă la o distanță de până la 20 de km. Același site face precizarea că Eurodrone, „un proiect de colaborare european ambițios”, este programat „să decoleze” în 2029. Cu siguranță că, odată cu parcurgerea etapelor programate, vor fi publicate informații actualizate. Va urma.