SKIRON-X, nou model sUAS eVTOL cu aripă fixă (1)

November 2022

 

Aurora Flight Sciences, o companie Boeing, a lansat recent noul sUAS Skiron Expeditionary (numit pe scurt SKIRON-X) cu rază mare de acțiune

Cel mai nou produs al companiei Aurora Flight Sciences, o filială a corporației multinaționale Boeing, este modelul Skiron Expeditionary sUAS (small Unmanned Aircraft Systems) sau SKIRON-X care combină un mod de operare simplu și eficient al configurației electrice cu decolare și aterizare pe verticală (eVTOL, electric vertical take-off and landing) cu o rază de zbor superioră și o anduranță mai mare datorate designului clasic cu aripă fixă (fixed-wing). Aurora Flight Sciences este compania americană de cercetare în aviație și aeronautică, parte a grupului Boeing, specializată în principal în proiectare și construcție, care „promovează viitorul acestor domenii prin aplicarea inovațiilor proprii în configurația aeronavelor, sistemelor autonome, tehnologiilor de propulsie, în toate procesele de producție și oferă soluții celor mai dificile provocări ale clienților” (aurora.aero). Sediul central al companiei este în orașul Manassas din nordul statului Virginia, cunoscut în istoria Statelor Unite ca locul de desfășurare a două importante bătălii din timpul războiului civil. Amplasamentul, situat pe aeroportul regional Manassas, (Manassas Regional Airport), la 5 mile de centrul orașului și la 30 de mile de Washington, D.C. „are mai multe clădiri, printre care trei hangare pentru avioane, spații de construcție, laboratoare de testare, centre de operațiuni de zbor la distanță și birouri”. Aparatul de zbor fără pilot, lansat recent Aurora Flight Sciences, drona SKIRON-X, se încadrează în grupa 2 de UAS conform clasificării actuale (pe „Grupe”) în funcție de dimensiune și capacitate, folosită pentru UAS de Departamentul de Apărare al Statelor Unite (US DoD, Department of Defense). Din Grupa 2 fac parte sistemele cu o greutate maximă la decolare (cu prescurtări MTOW, maximum takeoff weight, MGTOW, maximum gross takeoff weight sau MTOM, maximum takeoff mass) între 21 și 55 lbs (de la aproape 10 până la 25 kg) și o altitudine nominală de operare mai mică de 3.500 ft (1.067 metri) deasupra nivelului solului (AGL, above ground level). „SKIRON-X este o soluție flexibilă pentru implementarea eficientă într-o mare varietate de medii” (uasmagazine.com). În prezentarea de pe site-ul companiei (aurora.aero) se arată că noul UAS poate executa misiuni la altitudini la care nu este detectată, iar camera EO/IR (Electro-Optical/Infra-Red) oferă rezoluția excelentă pentru operațiunile de culegere de informații, de supraveghere și recunoaștere, pe scurt operațiunile ISR (intelligence, surveillance, and reconnaissance), simple și eficiente. Design SKIRON-X este modular, permițând schimbarea rapidă a sarcinii utile (variabilă sau personalizată), în funcție de operațiunea ce urmează să o execute. Software-ul de planificare a misiunii este ușor de utilizat și, când este cazul, permite implementarea modificărilor misiunii chiar și în timpul zborului. De la configurare până la lansare sunt necesare doar 15 minute. Dintre specificațiile tehnice, publicate pe site de compania Aurora Flight Sciences, de remarcat sunt următoarele :

  • lungime : 2,2 m (7 ft și 2 inch),
  • anvergura aripilor : 5,0 m (16 ft și 6 inch),
  • container : 26 x 24 x 94 inch (66 x 61 x 239 cm),
  • greutate container : 79,4 kg (175 lbs),
  • greutate la decolare (cu baterie și cameră Trillium HD55) : 22,2 kg (49 lbs),
  • greutate sarcină utilă (cameră Trillium HD55) : 1,45 kg (3,2 lbs),
  • timpul maxim de zbor : 110 minute,
  • viteza maxima : 26 m/s sau 92,6 km/h (50 noduri),
  • viteza de croazieră : 19 m/s sau 66,7 km/s (36 noduri),
  • condiții de mediu : între -5°și +40°C, umiditate ușoară.

Exemple de misiuni la care poate participa sUAS SKIRON-X :

  • misiuni de culegere de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR) cu imagini EO/IR de înaltă rezoluție la sol și o semnătură cu zgomot redus,
  • teste de cercetare și dezvoltare (R&D, Research and development) în domenii cum ar fi tehnologiile autonome și operațiunile nepilotate cu mai multe vehicule. Sistemul SKIRON-X poate fi adaptat pentru a integra o sarcină utilă de R&D,
  • stingerea incendiilor, cu o mai bună înțelegere a situației, direcției și zonei, pentru alegerea optimă a tehnicilor, metodelor și resurselor de stingere a incendiului,
  • operațiuni dincolo de linia vizuală de observare (BVLOS, beyond visual line of sight), cu derogări speciale, timp de zbor extins și raza de comunicare necesară,
  • conectarea pentru comunicații între două locații la distanță, pe un teren dificil sau în scenarii de urgență (cu rețeaua de lungă anduranță SKIRON-X).

Va urma.

Tags