Roadrunner-M revine la sol pentru reîncărcare cu bombe

December 2023

 

Compania Anduril Industries a completat familia de sisteme AAV cu Roadrunner, drona care poate contracara posibilele amenințări aeriene asupra Statelor Unite și aliaților

În ultima perioadă de timp, dar mai ales în contextul actaul, amenințările la adresa păcii mondiale par a fi tot mai acute și, surprinzător, în zone unde nu se prevedeau conflicte. Actorii „răului” folosesc frecvent în atacurile aeriene tehnologia dronelor deținută mai ales de forțele armate, dar disponibiă și în comerț cu diferite modele de UAV (Unmanned Aerial Vehicle). Pericolul existent sau care poate apărea oricând pentru infrastructura militară, trupele și activele Statelor Unite sau ale aliaților din întreaga lume, a determinat compania Anduril Industries Inc. să fie interesată de proiectarea și construirea unei familii de sisteme moderne care să răspundă rapid, eficient și mai puțin costisitor la astfel de amenințări. Recent, în prima zi a acestei luni, contractorul de apărare Anduril a anunțat cea mai nouă apariție din această familie, vehiculul aerian autonom (AAV, Autonomous Air Vehicle), asemănător unei rachete, „botezat” Roadrunner. Compania americană Anduril Industries, înființată de inventatorul Palmer Luckey în 2017, are sediul central în orașul Costa Mesa, un important centru comercial și industrial al comitatului Orange, statul California. Anduril este specializată în sisteme autonome, produsele sale și tehnologia inovatoare pe care o include fiind destinată aplicațiilor din domeniului militar, inclusiv supravegherii frontierelor. Compania și-a propus să colaboreze și să vândă sistemele sale Departamentului de Apărare al Statelor Unite (USDOD, DoD sau DOD, United States Department of Defense), ale cărei agenții sunt evitate de firmele din Silicon Valley cu portofoliul de produse similar „din cauza aplicațiilor militare controversate, inclusiv inteligența artificială (IA) și robotica”. Printre cele mai cunoscute produse ale Anduril Industries Inc. pot fi enumerate sistemele aeriene fără pilot (UAS, Unmanned Aircraft Systems) Fury, Ghost și ALTIUS, cele de luptă contra dronelor ostile (numite counter-UAS sau C-UAS), sistemul Lattice, care contribuie la „înțelegerea în timp real a spațiului de luptă analizând în mod autonom informațiile de la mii de senzori și alte surse de date”, sistemele de supraveghere semiportabile autonome și, nu în ultimul rând, Dive-LD, „cel mai fiabil și flexibil vehicul subacvatic autonom (AUV, Autonomous Underwater Vehicle) care permite explorarea fără limite a oceanelor lumii” (anduril.com). Noile vehicule aeriane autonome, Roadrunner și versiunea Roadrunner-M (Roadrunner-Munition), sunt echipate cu două motoare cu reacție (twin-jet), au un grad ridicat de modularitate și obțin performanțe extraordinare la costuri reduse. Modul de decolare și de aterizare pe verticală (VTOL, vertical takeoff & landing) le oferă flexibilitatea de a fi lansate rapid din orice locație și de a reveni în siguranță. Fondatorul companiei, Palmer Luckey, spune că, „Este undeva între o rachetă reutilizabilă și o aeronavă autonomă (AAV) și că există o mulțime de încărcături utile (payloads) pe care le poate transporta” (thedrive.com). Modelul Roadrunner-M „are un focos puternic exploziv și poate fi utilizat ca o rachetă aer-aer (AAM, air-to-air missile) care are posibilitatea să se întoarcă acasă pentru realimentarea cu muniție și să fie din nou în acțiune dacă nu este distrusă pe parcursul misiunii”. Deși a fost dezvăluit abia acum, proiectul Roadrunner „a început ca o schiță pe un șervețel, iar realizarea lui a durat mai puțin de doi ani”. În articolul de pe site-ul amintit, din care au fost reluate unele informații pe newsweek.ro, mai scrie că, „prototipurile de dimensiuni reale au fost testate în zbor pe scară largă, inclusiv în demonstrații reprezentative din punct de vedere operațional, pentru un client din Statele Unite, însă neprecizat”. Construită pentru apărarea aeriană, varianta Roadrunner-M poate identifica, intercepta și distruge rapid diverse tipuri de amenințări, inclusiv dronele de dimensiuni mari și avioanele cu pilot. Pe site-ul companiei mai scrie că, „poate decola, urmări și intercepta ținte îndepărtate la primul indiciu de posibil pericol, oferind operatorilor mai multe informații și la timp pentru a evalua ținta și modul de angajare” (anduril.com). În prezentarea fondatorului Palmer Luckey și a șefului cu strategia de la Anduril Industries, Chris Brose, s-a mai precizat că lansarea pe verticală se face dintr-un container („nest”), care seamănă cu o cabină individuală de pe plajă. În acest „cuib” poate aștepta un timp îndelungat o operațiune de atac, în condițiile dure de pe câmpul de luptă. Cei doi nu au oferit detalii despre mulți parametrii specifici, cum ar fi anduranța, viteza și altitudinea de zbor, dar au spus că drona Roadrunner „poate atinge o viteză subsonică mare, completată de o agilitate și o stabilitate excepționale”. Noile sisteme aeriene „fac parte dintr-o categorie de arme complet nouă, care nu a existat niciodată până acum”, iar conceptul inedit are în vedere crearea unor roiuri de drone (drone swarms) Roadrunner care să evalueze rapid situația și să îndepărteze amenințarea aeriană, dacă se dovedește a fi reală. Indiferent de rezultatul evaluării, adică și în cazul când nu este nevoie să atace, Roadrunner-M revine, coboară spre sol și „aterizează lent pe coadă”.

Tags