Începând din anul 2019, compania Titra din Ankara a parcurs toate etapele pentru construirea primului elicopter fără pilot din Turcia
În urmă cu aproximativ o lună a apărut știrea că intenția companiei Titra Teknoloji A.Ş. de a produce primul elicopter fără pilot din Turcia a fost în atenția guvernului de la Ankara. Ca urmare, programul de dezvoltare a dronei-elicopter (helicopter-drone) „botezată” Alpin este inclus în „lista de investiții regionale prioritare”, ceea ce înseamnă că va fi „susținut cu stimulente” din partea statului, altfel spus, compania „a fost selectată să primească subvenții guvernamentale” (defensenews.com). Titra Teknoloji A.Ş. cu sediul în capitala Turciei, marele oraș cosmopolit Ankara, oferă soluții și produce tehnologii pentru domenii precum sistemele fără pilot, orașele inteligente, securitatea cibernetică, inteligența artificială și altele. Beneficiind de „o infrastructură tehnologică puternică”, specialiștii R&D (Researche and Development) ai companiei „dezvoltă soluții și produse inovatoare în domeniile pe care la susțin” (titra.com.tr). Conform unor declarații transmise de companie, Titra intenționează să producă 10 drone-elicopter Alpin pe an, pe lângă 250 de drone-kamikaze Deli, un model care a fost prezentat pentru prima dată publicului la expoziția SAHA Expo 2022 organizată la Istanbul. Din datele oferite de compania Titra agenției Anadolu, pe scurt AA (Anadolu Agency), reiese că Deli este o dronă „sinucigașă” cu aripă fixă (UAV fixed-wing) care poate fi lansată manual sau dintr-o catapultă. Are o structură modulară, este ușor de transportat, poate fi pregătită în doar 15 minute și poate funcționa autonom sau controlată manual de un operator de la sol. Deli este echipată cu un dispozitiv anti-blocare, este capabilă să zboare cu o viteză de croazieră de 80 km/h (50 mph) și cu o viteză maximă de 180 km/h (112 mph). Poate zbura la o altitudine maximă de 3.500 de metri, iar cea operațională este de 150-500 metri. Ca armă kamikaze (de atac), drona Deli este echipată cu un focos de 3,1 kg. Revenind la Alpin, este de menționat că dezvoltarea acestei aeronave a început în 2019, când a fost semnat un acord între Titra și UAVOS, companie specializată în proiectarea, producția și integrarea dronelor de diferite tipuri, dimensiuni și configurații. Conform înțelegerii, cele două companii, Titra și UAVOS, vor transforma elicopterul italian Heli-Sport CH-7 din aeronavă cu pilot ultra-ușoară în dronă aeriană VTOL cu aripi rotative. Primul zbor demonstrativ efectuat de modelul Alpin a fost în decembrie 2020*. Noul aparat de zbor cu rază lungă de acțiune
- poate fi folosit atât în scopuri militare, cât și civile, este util și pentru misiuni de căutare și salvare,
- poate transporta mai multe tipuri de sarcini utile (payloads),
- poate transmite operatorilor de la sol informații în timp real,
- dispune de un canal de comunicație de bandă largă prin satelit,
- poate desfășura operațiuni în zone îndepărtate,
- sarcinile utile, de înaltă precizie, includ senzori hiperspectrali pentru drone profesionale. radar și camere electro-optice-infraroșu (ER/IO, Electro-Optical/Infra-Red).
Alte caracteristici includ sistemul de pilot automat la bordul aeronavei, sistemul complet autonom pentru decolare și aterizare pe verticală (VTOL, vertical take-off and landing), capacitatea de control de la distanță, capacitatea de aterizare cu autorotație, controlul eficient al zborului etc. (defensenews.com). Același site mai precizează că :
- Alpin este propulsat de un motor Rotax 914 UL cu o putere de 115 CP,
- viteza maximă de croazieră este de 160 km/h (aproape 100 mph),
- altitudinea de zbor este 5 km și raza de acțiune 840 km,
- va putea zbura timp de 2 până la 7 ore, în funcție de greutatea încărcăturii,
- dimensiunile dronei-elicopter sunt de 7 x 2,35 x 1,5 m,
- diametrul rotorului principal este de 6,28 metri,
- masa proprie nu va depăși 340 kg,
- va transporta o sarcină utilă de până la 200 kg (inclusiv combustibilul).
Principalul cumpărător, în urma testelor de teren finalizate cu succes, va fi guvernul Turciei, dar nu se exclude posibilitatea „să fie exportată în țări prietene”.
* Pe scurt, etapele parcurse pentru dezvoltarea dronei-elicopter Alpin, după cum arată prezentarea de pe site-ul companiei Titra (titra.com.tr), au fost definite astfel :
- 2019 (etapă numită R&D) – determinarea nevoii pe piață, începutul studiilor de cercetare și dezvoltare (R&D),
- 2020 (Prototip) – finalizarea primului aparat fără echipaj, asamblarea componentelor și primul zbor demonstrativ în luna decembrie,
- 2021 (Prima misiune) – zboruri în misiune în timpul incendiilor forestiere din provincia Antalya, cu epicentrul în orașul Manavgat,
- 2022 (Producție de serie) – înființarea unei unități de producție cu o suprafață acoperită de 6.000 m2,
- 2022 (Colaborări) – extinderea capacității de distribuție în străinătate și parteneriate de afaceri cu alte companii,
- 2022 (Misiunea de azi) – un plafon de serviciu mai mare, o sarcină utilă de 200 kg și o durată de zbor de peste 9 ore.