Imagini precise preluate cu drona VTOL Alpha 800

February 2019

 

Pe baza imaginilor culese de Alpha 800 (V3) se pot analiza cele mai importante informații pentru supraveghere, inspecție sau agricultura de precizie, unde vor fi indicate și zonele care au nevoie de examinări suplimentare

Un model de dronă (UAV, Unamanned Aerial Vehicle) care este folosită aproape în exclusivitate pentru activități economice, deci nu pentru concursuri, distracție sau agrement, este elicopterul fără pilot. O dronă-elicopter are forma similară cu a unui elicopter clasic, are o elice propulsoare și o elice pentru stabilitate (elicea stabilizatoare), poziționată pe coada aparatului de zbor. Cu ajutorul elicopterului fără pilot se pot executa, în general, aceleși sarcini, și se pot obține aproape aceleași rezultate, cu cele ale elicopterelor cu echipaj uman. Se împlinesc aproape doi ani de când compania Alpha Unmanned Systems, care are sediul în Madrid, Spania, a lanasat pe piață și livrează pe bază de comandă modelul Alpha 800. Specialiștii companiei au lucrat la proiectarea și construirea dronei aproximativ un an și jumătate. Cea mai recentă variantă sau versiune este Alpha 800 V3 care, după cum se arată pe site-ul companiei spaniole, „este cea mai bună din clasa sa”. În același loc mai scrie, „Este cel mai fiabil și durabil elicopter autonom fără pilot, disponibil pentru o multitudine de activități de monitorizare”. Pentru majoritatea operațiunilor comerciale, timpul cât dispozitivele pot rămâne în aer este esențial. Dronele multicopter au un timp de zbor de maxim 30 de minute, timp după care trebuie să revină la locul de lansare pentru înlocuirea bateriei. Un timp de zbor mai îndelungat au dronele aeriene cu aripi fixe (fixed-wing), aproape dublu, nu mai mult de 60 de minute. O caracteristică importantă a dronei Alpha 800, dar nu singura, este autonomia de două ore și jumătate. Toate componentele au fost proiectate și asamblate folosind instrumente CAD (2D și 3D), „în conformitate cu cele mai stricte cerințe de proiectare aeronautică”.

  • Structura dronei este din aluminiu și din fibră de carbon, iar motorul în doi timpi este de dimensiuni reduse și eficient.
  • Aparatul de zbor are greutatea de aproximativ 14 kg, fără sarcină utilă, cu mult mai puțin decât greuateta de 25 kg pentru care trebuie respectate unele restricții de zbor sau sunt impuse anumite condiții, în foarte multe țări.
  • Fiind foarte ușoară, este și foarte simplu de manevrat. Poate fi utilizată pentru monitorizare într-o gamă largă de misiuni, într-o mare varietate de domenii (supraveghere, inspecție industrială, agricultură, cartografiere și topografiere, minerit și altele).
  • Este ușor de întreținut și, datorită sistemului de transmisie de la motor la rotoare și la alternator, are o fiabilitate ridicată.
  • Poate fi echipată cu o serie de dispozitive sau aparate (camere, senzori etc.), care pot lucra într-un sistem integrat. Greutatea maximă a sarcinii utile este de 3 kg.
  • Alpha 800, care poate zbura în modul, în modul manual sau în ambele, „îndeplinește aceleași sarcini ca un elicopter cu echipaj, dar cu o întreținere și costuri semnificativ mai mici”. Inițial, drona-elicopter Alpha 800 era destinată numai aplicațiilor militare.
  • Toate componentele electronice de la bord sunt izolate individual și, prin acest sistem de protecție, partea electronică se încadrează în standardul IP64, sau mai mare. Alpha 800 poate zbura un timp îndelungat în condiții dificile de mediu (praf, umiditate etc.). Clasele de protecție (cunoscute ca IP-code sau International Protection Marking sau Ingress Protection Marking) definesc condițiile în care pot fi folosite dispozitivele electronice fără a exista vreun risc de siguranță.
  • Conectorii cablajelor sunt conform standardului american (United States defense standard) MIL-SPEC, cunoscut și ca MIL-STD (military standard), standardul conform căruia este asigurată protecția împotriva abraziunii, vibrațiilor și coroziunii.
  • Alternatorul oferă o siguranță mărită, iar în cazul unei defecțiuni, puțin probabilă, o baterie de rezervă asigură alimentarea până la aterizarea dronei pe sol. Alpha 800 utilizează un sistem propriu de securitate pentru situația când se pierde semnalul GPS, care determină recuperarea în sigurană a aparatului de zbor. Sistemul a fost descris recent în revista on-line dronele.ro (vezi dronele.ro/solutie-pentru-navigarea-dronelor-fara-semnal-gps/).
  • Multe dintre tehnologiile folosite la proiectarea și constrcția dronei-elicopter Alpha 800 V3 vor fi brevetate. După cum scrie pe site-ul companiei, reiese că Alpha Unmanned Systems S.L. este în așteptarea acestor brevete.

Majoritatea caracteristicilor și performanțelor dronei cu decolare și aterizare pe verticală (VTOL, vertical take-off and landing) Alpha 800 V3 apar în videoclipul realizat în urmă cu trei luni, cu ocazia participării la exercițiile NATO pentru toate cele trei domenii, aerian, terestru și maritim (Trident Juncture 2018), de la Trondheim, Norvegia. Secvențele redate mai jos sunt preluate de pe site-ul youtube.com.

Tags