Proiectul MİUS, la care compania Baykar din Istanbul lucrează de aproximativ zece ani, se apropie „cu viteză” de faza de finalizare
Baykar Teknoloji, o renumită companie turcă din industria de apărare, specializată în proiectarea și construcția de UAV (Unmanned Aerial Vehicle), a anunțat în urmă cu o lună, mai exact pe 12 martie, că proiectul său dedicat aeronavelor de luptă fără pilot (MİUS, Muharip İnsansız Uçak Sistemi) „a atins o nouă etapă, a intrat în sfârșit pe linia de producție”. Drona „botezată” Kizil Elma (în traducere Mărul Roșu) este „primul model stealth cu reacție” al companiei Baykar și „cel mai mare vehicul aerian de luptă fără pilot (UCAV, Unmanned Combat Aerial Vehicle) din Turcia”. În doctrinele de apărare actualizate tot mai rapid, uneori de la o zi la alta, se prevede că urmare a dezvoltării tehnologiei și introducerii inteligenței artificiale (AI, Artificial Intelligence), viitoarele bătălii aeriene se vor desfășura cu aeronave de luptă fără pilot. În acest context, sistemul de luptă Kizil Elma dezvoltat în Turcia se încadrează în conceptul de luptă aeriană a viitorului. La proiectul pentru care Baykar lucrează de aproximativ 10 ani s-a mai trecut de încă o fază importantă la sfărșitul lunii trecute. Pe 27 martie site-ul industriei de apărare din Turcia (savunmasanayist.com) a anunțat că s-a realizat asamblarea finală a aripilor la un exemplar al dronei Kizil Elma. Cu această ocazie, la centrul de cercetare, dezvoltare și producție al companiei Bayraktar, a fost dezvăluit echipei de la NTV (un reporter și un cameramen) primul prototip cu aripile atașate. NTV este canalul televiziunii de știri din Turcia și de pe tot globul, inclusiv despre războiul provocat de Rusia în Ucraina. În luptele pentru apărarea țării, armata ucraineană a obținut rezultate deosebite executând atacuri aeriene cu UAS (Unmanned Aircraft Systems) Bayraktar TB2 produse în Turcia, care au jucat un rol decisiv în contracararea atacurilor inamice, în încetinirea și în blocarea avansului trupelor ruse. Bayraktar TB2 este un vehicul aerian de atac fără pilot (UCAV) de altitudine medie și lungă durată (MALE, medium-altitude long-endurance) capabil să execute operațiuni controlate de la distanță sau autonom. Un alt model UCAV creat de compania turcă Baykar, intrat în serviciul forțelor armate turce (TSK, Türk Silahlı Kuvvetleri) prin pornirea activității operaționale în august 2021, după un an și jumătate de la primul zbor (în decembrie 2019), este drona de mare altitudine și anduranță ridicată (HALE, high-altitude long-endurance) Bayraktar Akıncı. Recent, la începutul lunii martie, versiunea B a UAV de atac Bayraktar Akıncı „a atins altitudinea de 40.170 ft (aproape 12.250 m) după teste efectuate la diferite altitudini” (savunmasanayist.com). Prin dezvoltarea acestor sisteme aeriene, Turcia a reușit „să facă parte dintre puținele țări capabile să dezvolte UAV din clasa ofensivă”, remarca articolul de pe site-ul amintit. Echipa condusă de Selçuk Bayraktar, CTO în compania aerospațială înființată de tatăl său Özdemir Bayraktar în 1984, dorește să realizeze un proces similar (să repete etapele) și la proiectul MİUS pentru drona Bayraktar Kizil Elma și își propune să efectueze primul test de zbor în 2023. Se mai spune și că „este posibil ca zborul inaugural al celui dintâi prototip să aibă loc mai devreme”. Referindu-se la perioada în care Baykar a început să producă drona de luptă marca Akıncı, numită „peștele zburător”, directorul tehnologic Selçuk Bayraktar a declarat că „un pește mai mare și mai agil a intrat pe linia de producție trei ani și jumătate mai târziu”. Numele Kizil Elma („Mărul Roșu”) are legătură cu o cugetare din mitologia turcă în care se simbolizează obiective, idei sau vise care sunt „la distanță”, dar sunt cu atât mai atractive cu cât sunt mai îndepărtate (baykartech.com). Sistemul de luptă fără pilot, bazat pe experiența de proiectare a echipei Bayraktar, va fi echipat cu „tehnologia viitorului”. Dintre caracteristicile tehnice și de zbor ale dronei UCAV (de atac) Kizil Elma, publicate în urmă cu o lună pe site-ul companiei (baykartech.com), pot fi remarcate :
- altitudinea operațională – 35.000 ft (peste 10.500 de metri),
- greutatea maximă la decolare – 12,125 lb (5,5 tone),
- viteza de deplasare – 500 mph (800 km/h sau 0,6 mach),
- timpul de zbor – aproximativ 5 ore,
- capacitatea de sarcină utilă – 1.500 kg,
- decolare și aterizare complet autonome,
- decolare și aterizare folosind o pistă scurtă,
- manevrabilitate ridicată și altele.
Aeronava realizată prin programul MİUS (Kizil Elma) este proiectată să desfășoare o multitudine de misiuni militare, de exemplu :
- acțiuni ofensive strategice,
- sprijin aerian apropiat,
- ofensive cu rachete aer-aer,
- lovituri cu muniția din interiorul carenei,
- suprimarea sau distrugerea apărării aeriene inamice.
În noiembrie 2021 Baykar a semnat un contract pentru MİUS cu o companie din Ucraina, Ivchenko-Progress, fostă Ivchenko Lotarev, de achiziționare a motorului AI-322F Turbofan. Nu se spune nimic, deocamdată, despre onorarea în continuare a colaborării dintre cele două companii, ținând cont de conflictul militar generat de Federația Rusă. Propulsat de motorul cu reacție, sistemul Kizil Elma Combat Unmanned Aircraft (MİUS), este capabil să decoleze și să aterizeze pe nava amfibie multifuncțională (LHD, Landing Helicopter Dock) TCG Anadolu, construită tot în Turcia pe șantierul naval Sedef (Sedef Tersanesi) din Tuzla, provincia İstanbul, și care în prezent execută testele de croazieră. Cu un nume care provine de la Peninsula Anatolia (în turcă Anadolu), portavionul TCG Anadolu „este prima navă din lume de acest fel (model LHD) care permite aterizarea vehiculelor aeriene de luptă fără pilot (UCAV) pe platforma sa”.