Robotul aerian multimediu FireDrone rămâne operațional chiar și după expunerea timp de zece minute la o temperatură de 200ºC (392ºF)
Obstacolele care limitează acțiunile vehiculelor aeriene fără pilot (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) pot fi depășite prin colaborarea specialiștilor din domenii diferite și care se susțin prin cercetări, studii și lucrări științifice care ajung să se completeze și să ducă, de cele mai multe ori, la rezultate spectaculoase. Plaja largă de aplicații cu drone se restrânge în principal datorită factorilor de mediu, cum ar fi vântul, apa sau ploaia și temperatura ridicată sau foarte scăzută. Recent, a fost publicată știrea că „cercetători de la Imperial College din Londra, capitala Angliei și a Regatului Unit, și de la Institutul de Cercetare EMPA din Elveția au construit o dronă care „rezistă la temperaturi suficient de ridicate pentru a putea pătrunde într-o clădire care arde”. Despre universitatea publică londoneză recunoscută la nivel global, specializată în știință, inginerie, medicină și afaceri (Imperial College London), și despre institutul de cercetare interdisciplinară din orășelul Dübendorf, districtul Uster, cantonul Zürich din Elveția, care se ocupă de știința și tehnologia materialelor, dar și despre conlucrarea dintre cele două instituții renumite și despre rezultatele acestei colaborări, s-a mai scris în revista on-line dronele.ro (vezi articolele dronele.ro/drona-echipata-cu… pentru-mediul-acvatic/ din iunie 2022 sau /dronele-instaleaza-senzori-si-monitorizeaza-mediul/, noiembrie 2020). De această dată, obiectivul colaborării este „proiectarea și fabricarea unui robot aerian rezistent la temperatură, care rămâne operațional în medii cu temperaturi extreme”. Într-un articol apărut luna trecută (iunie 2023) pe site-ul imperial.ac.uk scrie că, „drona rezistentă la căldură ar putea să descopere și să cartografieze clădirile cuprinse de flăcări și suprafețele cu vegetație incendiate”. Utilizarea dronelor în medii cu risc ridicat de dezastre ar putea da un răspuns mai rapid și mai precis, oferind, în același timp, „informații cruciale primilor respondenți, înainte de a pătrunde în zona periculoasă”, informații care ajută la rezolvarea în siguranță a situațiilor de urgență apărute. Stingerea incendiilor este o acțiune dificilă, dar viața pompierilor este într-o reală primejdie atunci când se intră pentru prima dată în clădirile în flăcări. „O dronă rezistentă la temperatură ridicată va ajuta, prin analiza structurilor cuprinse de foc, la informarea pompierilor cu ce se vor confrunta” (newatlas.com). Până acum, la operațiunile specifice stingerii incendiilor sistemele controlate de la distanță au fost utilizate, în principal, pentru supravegherea aeriană a locului dezastrului, pentru filmări aeriene ale zonelor incendiate. În unele cazuri, s-au folosit drone de dimensiuni mai mari pentru a ridica furtunurile de apă la înălține, la zgârie-nori de exemplu, sau la aruncarea substanțelor ignifuge în zone îndepărtate sau greu accesibile, pentru crearea cordoanelor care opresc răspândirea incendiilor de vegetație. Nu s-au construit, deocamdată, dronele care să pătrundă într-o vâlvătaie amenințătoare, care să reziste în imediata apropiere a surselor de căldură. „Materialele folosite tind să ardă sau să se topească la temperaturi sub cele obișnuite ale focului, astfel că tehnicile de recunoaștere aeriană din apropiere nu sunt disponibile în prezent pe piață” (Empa TV, canalul video al EMPA). Profesorul Mirko Kovac, cercetător principal, directorul Laboratorului de robotică aeriană de la Imperial College London și șeful Laboratorului de robotică durabilă de la EMPA Dübendorf, a declarat, „Până nu intră în zona de pericol, pompierii nu pot fi siguri despre ce sau cine vor găsi și ce provocări vor întâmpina”. O lucrare despre cercetările echipei oamenilor de știință, coordonată de prof. Mirko Kovac, a fost publicată recent în revista Advanced Intelligent Systems. „Botezată” FireDrone, un nume adecvat scopului pentru care a fost proiectată, drona experimentală model quadcopter (cu 4 brațe, 4 motoare și 4 elice) „este capabilă, spre deosebire de dronele obișnuite, să reziste și să rămână operațională la temperaturi de până la 200 °C (392 °F) timp de până la zece minute continuu”, conform lucrării publicate pe site-ului revistei Advanced Intelligent Systems, onlinelibrary.wiley.com. Referindu-se la îngrădirile în funcționare a dronelor, impuse de temperaturi înalte, și la noul proiect FireDrone, prof. Mirko Kovac a spus, „Demonstrăm o modalitate de a trece peste acest lucru și avem convingerea că descoperirile noastre vor ajuta în viitor la funcționarea dronelor în medii extreme”. Rezistența la căldură se datorează, în principal, unui strat izolator de aerogel, din care este făcută carcasa care înconjoară componentele electronice ale quadcopter-ului. FireDrone a fost deja „pusă la încercare” cu succes într-un centru de instruire a pompierilor, iar în continuare sunt planificate mai multe teste (empa.tv). Pe site-ul imperial.ac.uk se arată că, „Prototipul dronei FireDrone, ar putea fi trimis în clădiri incendiate sau în păduri pentru a evalua amenințările și pentru a furniza date esențiale, de primă mână, din zonele periculoase”. Datele, trimise imediat primului respondent, vor ajuta la alegerea celei mai bune soluții în caz de urgență. Va urma.