„Fără a fi necesară înlocuirea bateriilor, cu pilele de combustibil cu hidrogen pentru drone se vor reduce, pe termen lung, costurile de exploatare”
Compania israeliană HevenDrones a prezentat la Expoziția Internațională de Apărare IDEX 2023 de la Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite (EAU), un model nou de dronă alimentată cu hidrogen. Ediția din acest an a expoziției IDEX (International Defence and Security Exhibition and Conference) a avut loc între 20 și 24 februarie și a fost organizată la Centrul Național de Expoziții Abu Dhabi (ADNEC, Abu Dhabi National Exhibition Centre). Compania de înaltă tehnologie HevenDrones speră să cucerească piața din emirate cu noile modele de drone deoarece, în general, gama de aplicații pentru drone, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle), continuă să se extindă, și pentru că, în special, modelele alimentate cu hidrogen pot acoperi o diversitate de activități din domeniul construcțiilor și din industria petrolului și gazelor. Fiind „mult mai prietenoase cu mediul”, și în plus având „calitatea de a rămâne mai mult timp în aer”, este justificată creșterea cererii pentru dronele alimentate cu hidrogen. Modelele „de început” ale companiei HevenDrones ar putea transporta o greutate între aproximativ 20 și 70 lb (de la 9 kg până la 32) și ar zbura nu mai mult de o jumătate de oră (thenationalnews.com). Drona denumită H2D55, prezentată pentru prima dată anul acesta la IDEX, este prima dintre cele trei versiuni, toate cu alimentare pe bază de hidrogen, care sunt planificate pentru lansare în următoarele nouă luni (uasvision.com). Pe ambele site-uri amintite scrie că H2D55 are „o eficiență energetică de cinci ori mai mare decât cele tradiționale”, adică dronele alimentate de baterii cu litiu, și „poate zbura timp de 100 de minute cu o sarcină utilă de 7 kg”. Modelele ulterioare, programate să apară în acest an, vor avea capacitatea de sarcină utilă și anduranța de zbor mai mari. Bentzion Levinson, fondator și CEO al companiei HevenDrones, a spus că, în prezent activitatea dronelor de mici dimensiuni este, de cele mai multe ori, limitată. În timp, livrarea de colete, de alimente, articole medicale, produse de îngrijire personală și altele va deveni utilizarea lor comună, iar dronele nu vor mai fi doar „camere sau senzori zburători”. Lansarea liniei de UAV cu hidrogen a pornit cu „analiza timpului de zbor redus și a sarcinii utile limitate al droneor alimentate de baterii și a impactului pe termen lung asupra mediului, legat de exploatarea litiului”. Organizațiile care vor implementa pe scară largă tehnologia dronelor alimentate cu hidrogen vor avea beneficii și nu se vor lovi de toate aceste bariere și de limitările impuse prin folosirea bateriilor cu litiu. Beneficiile obținute din modul de operare și de protecție a mediului ajung să devină „un pariu interesant pentru viitor” al acestor noi modele (thenationalnews.com). O modalitate prin care drona va fi alimentată cu hidrogen ar putea fi un electrolizor portabil, care utilizează electricitate pentru a genera hidrogen din umiditatea din aer. Electrizorul este un aparat destinat obținerii unor produse chimice, în acest caz hidrogen, pe cale electrolitică (electroliză). Aparatul poate fi instalat pe un șantier de construcții sau pe o platformă offshore, iar la punerea în funcțiune va produce hidrogen din aer. În acest fel, drona poate fi alimentată în câteva minute, iar prețul este foarte mic. „Este ca și cum ai merge la o stație (benzinărie) să alimentezi mașina”, a spus Bentzion Levinson. Compania HevenDrones se așteaptă ca aeronavele sale alimentate cu hidrogen să reprezinte, pe termen lung, până la 95% din vânzări, mai ales când vor fi capabile să transporte încărcături mai mari și să zboare ore în șir. În declarația oferită cotidianului privat de limbă engleză publicat în Abu Dhabi, The National, Bentzion Levinson a mai completat că, pe măsură ce caracteristicile generale și specificațiile tehnice se îmbunătățesc, numărul aplicațiilor care implică transportul de sarcini utile mai mari și mai grele pentru industria grea se va mări. Optimismul fondatorului companiei reiese dintr-o observație care a mai fost făcută și de alți specialiști din industria dronelor, „când vrem să ne imaginăm viitorul să privim spre cer și vom observa, ca parte a vieții noastre de zi cu zi, sute de mii de drone zburând și îndeplinind multe, foarte multe sarcini”. Este posibil ca dorința companiei HevenDrones, exprimată înainte de deschiderea IDEX 2023, să se îndeplinească repede. Directorul executiv a declarat că HevenDrones încearcă să ofere dronele care să umple golul de capacitate care există între dronele de mari dimensiuni, HALE (high-altitude long-endurance) și respectiv MALE (medium-altitude long-endurance UAV), și quadcopterele mai mici care transportă camere și alți senzori. „Între aceste două categori există o mare lipsă de drone, și nu doar ca să facă poze, ci să joace un rol pe câmpul de luptă. Numim asta trecerea dronelor de la camera zburătoare la robot” (c4isrnet.com). Va urma.