Cerințe privind utilizarea dronelor, supuse dezbaterii

November 2017

În India a fost prezentat spre analiza celor interesați un proiect de reguli, finalizarea la sfârșitul anului

Utilizarea dronelor aeriene pentru a înregistra filme sau pentru a face fotografii de la înălțime, la anumite evenimente în aer liber, la activități sportive sau de relaxare, de multe ori pentru reclame, este deja un lucru obișnuit. Dronele de agrement au început să facă parte din „arsenalul” multor fotografi și cameramani profesioniști, dar și amatori. Chiar dacă aceste drone sunt, încă, ilegale în India, au devenit foarte populare, numărul lor fiind apreciat la peste 40.000. Conform cotidianului indian de limbă engleză The Economic Times, citat de site-ul gadgetsnow.com, într-un articol de la sfârșitul lunii octombrie a.c., în ultimii doi ani s-au cheltuit aproape 400 de milioane de rupii (INR, Indian Rupee), adică aproximativ 6,15 milioane de USD, pentru achiziționarea de drone civile. Direcția Generală a Aviației Civile (DGCA, Indian Directorate General of Civil Aviation) afirma că, în India, UAV (Unmanned Aerial Vehicle) sunt ilegale, din cauza amenințării pe care le aduc la adresa securității naționale. Se mai precizează că, „Numai un număr restrâns de companii sau agenții guvernamentale, din forțele armate sau de aplicare a legii, au permisiunea legală să folosească o dronă”. De exemplu, Amazon India a început deja să folosească drone pentru livrarea de produse iar poliția din Lucknow, important centru industrial, capitala statului Uttar Pradesh, din nord-estul țării, le-a folosit pentru a dispersa o mulțime de oameni, aruncând substanțe iritante (pepper spray) din aer. Guvernul statului Andhra Pradesh (Andhra Govt.), din sudul Indiei, folosește drone pentru activități de administrare publică, iar drone care zboară la mare altitudine, alimentate cu energie solară, sunt folosite pentru a furniza conectivitate la internet. Aceste operațiuni sunt autorizate și guvernul a dat asigurări că nu poate fi încălcată confidențialitatea cetățenilor (arăta site-ul trak.in). Procedurile pentru permisiune de zbor sunt foarte greoaie, începând de la cumpărarea aparatului, până la o serie de aprobări sau autorizații care trebuie solicitate și, bineînțeles, obținute. Se așteaptă ca DGPA să înceapă eliberarea de RPL (remote pilot license), CPL (commercial pilot license) sau PPL (private pilot licence) pentru civili. Pe 30 octombrie a.c., DGPA a făcut public, pentru prima dată, un proiect de cerințe, norme, reguli și reglementări pentru operarea RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) în întreaga țară. „Până în prezent, chiar dacă era obligatoriu ca dronele să fie declarate, nu exista nicio reglementare cu privire la utilizarea lor”, scria trak.in, un popular blog din India amintit mai sus, care conține știri, opinii, analize, pe subiecte din afaceri, tehnologie, internet, comunicații, telefonie mobilă, start-up și altele. Se apreciază că regulile din proiect, denumit CAR (Civil Aviation Requirements) și la care se lucrează de aproximativ doi ani, sunt bine elaborate și destul de cuprinzătoare. Forma definivă este așteptată la sfârșitul lunii decembrie 2017, după două luni de consultare publică. Cerințele, care vor fi obligatorii după discutarea cu părțile interesate și după finalizarea într-o formă legală, țin cont de mărimea (greutatea) dronei. În proiectul CAR sunt descrise, în primul rând, cele cinci categorii :

  1.   nano                            mai puțin de 250 g,
  2.   micro                          de la 250 g până la 2 kg,
  3.   mini                            mai mult de 2 kg și mai puțin de 25 kg,
  4.   mici                             mai mult de 25 kg, dar mai puțin de 150 kg,
  5.   mari                            peste 150 de kg.

Cerințele cele mai importante din proiect și de care trebuie ținut cont, sunt prezentate succint în continuare :

  • Dronele „nano” nu au nevoie de nicio autorizare de securitate iar pentru cele „micro” autorizația de securitate pentru utilizare se emite în 2 zile.
  • De acum înainte, dronele vor putea fi utilizate pentru fotografiere, utilizări în scop medical, filmări și multe alte activități. Companiile de comerț on-line le pot folosi pentru livrări la domiciliu, iar restaurantele pentru livrarea comenzilor.
  • Anumite locații importante, cum sunt aerodromurile operaționale, zona cu o rază de 5 km de Vijay Chowk din New Delhi, unde se află Parlamentul, Curtea Supremă și reședința Prezidențială, complexul Rashtrapati Bhawan, vor fi declarate zone interzise („no-drone zones”). UAS nu vor fi permise la o distanță mai mică de 500 de metri de zone strategice politice și militare, de platforme mobile auto, navale sau aeriene, de parcuri naționale și de rezervații pentru animale sălbatice, dacă nu au aprobare de la Ministerul Mediului.
  • Cu excepția dronelor „nano”, toate celelalte trebuie să aibă autorizație, de la diferite departamente, astfel încât autoritățile de securitate să cunoască traseul dronei.
  • Drondele care au o greutate mai mică de 2 kg („micro”) și care zboară în limita a 200 de metri nu au nevoie de niciun fel de permis, odată ce sunt înregistrate la Ministerul Aviației Civile.
  • Vor fi puse în aplicare legi stricte privind protecția vieții private, Operatorul dronei nu poate filma sau înregistra pe nimeni, fără permisiune, iar ruta, odată aprobată, nu mai poate fi modificată.

Proiectul mai conține și alte propuneri sau solicitări, unele generale, altele specifice fiecărei categorii. Dintre acestea enumerăm câteva :

  • Toate dronele trebuie să zboare în linia vizuală (VLOS), pe timp de zi și la altitudini mai mici de 200 ft (nu peste 61 m).
  • Se interzic, aruncarea oricărui fel de substanță, transportul de materiale periculoase și de persoane sau animale.
  • Proiectul CAR mai propune înregistrarea tuturor categoriilor de drone comerciale la DGCA, cu excepția celor din categoria „nano” și a celor operate de agențiile de securitate guvernamentale.
  • Înregistrarea se va efectua în conformitate regulile propuse de Organizația Aviației Civile Internaționale (ICAO, International Civil Aviation Organisation), sub forma unui număr unic de identificare (UIN, Unique Identification Number).
  • Piloții care comandă și controlează de la distanță dronele trebuie să urmeze o formă de pregătire specifică, cu excepția celor care conduc drone din categoriile „nano” și „micro”.
  • În proiectul CAR se solicită ca dronele, cu excepția celor „nano”, să fie echipate cu modul de identificare a radiofrecvenței (RFID, radio-frequency identification), respectiv cu semnătura de identitate (SIM, subscriber identity module), cu opțiunea RTH (return-to-home) și lumini pentru prevenirea coliziunilor (anti-collision lights), pentru creșterea vizibilității.

Potrivit Ministrului Aviației Civile, Pusapati Ashok Gajapathi Raju, dronele ar putea fi utilizate masiv, în curând, de exemplu pentru îmbunătățirea agriculturii sau pentru explorarea petrolului și a gazelor, în întreaga țară. Odată finalizate regulile, utilizarea dronelor în India va avea multe lucruri clarificate.

Tags