Amazon a brevetat un sistem nou de livrare – o camionetă specială va elibera flote de drone și le va controla zborul pentru transportul bunurilor la destinație
Dronele aeriene (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) destinate livrării pachetelor sunt, de mai mult timp, în atenția marilor companii de comerț on-line sau de curierat, de exemplu Amazon, Walmart, Dorado, Google, Kroger, FedEx și UPS. În revista on-line dronele.ro au apărut mai multe articole care prezintă interesul, metodele folosite și experimentele efectuate de aceste companii până la momentul publicării informațiilor, iată câteva, dronele.ro/noua-versiune-a-dronelor… amazon-prime-air/ (1 și 2) din luna iulie 2019, dronele.ro/drone-express-asigura-livrari…pentru-kroger/, mai 2021, dronele.ro/ups-si-verizon… pentru-livrarile-cu-drone/, ianuarie 2021, dronele.ro/licenta-faa-pentru-livrari… prime-air/ (1 și 2) din septembrie 2020, dronele.ro/ups-va-face-livrari… acasa/, din aprilie 2020, dronele.ro/wing-fedex-express-walgreens… livrari/, septembrie 2019, dronele.ro/obiectii-la-serviciul-google… cu-drona/ din luna martie 2019. Testele efectuate până acum au fost pentru transportul rapid al unor alimente, al consumabilelor sanitare și al medicamentelor, sau al oricărui produs comandat on-line care respectă unele condiții privind greutatea și dimensiunile. Ca în multe alte situații, Amazon vrea să fie „cu un pas mai în față” și este pe cale să realizeze un proiect al cărui subiect și descriere detaliată fac obiectul brevetului No. US 2021/0209543 A1, publicat de USPTO (United States Patent and Trademark Office) pe 8 iulie a.c. Solicitarea din partea companiei Amazon Technologies, Inc. a fost depusă pe 6 iulie 2021 și conține o prezentare generală, mai multe schițe cu explicații amănunțite și descriera detaliată, cu modele, metode și algoritmi privind atât componentele hardware cât și modulele software. Oficiul pentru Brevete și Mărci (USPTO) este agenția Departamentului de Comerț al Statelor Unite care „eliberează brevete pentru invenții, care este responsabilă de acordarea acestor brevete și de înregistrarea mărcilor comerciale pentru identificarea produsului și a proprietății intelectuale” (usa.gov/federal-agencies/). Departamentul de Comerț al Statelor Unite este un departament executiv al guvernului federal care „are ca misiune de bază crearea condițiilor pentru creșterea economică și promovarea oportunităților care susțin acest scop” (commerce.gov). Ideea de la care a pornit proiectul Amazon a fost argumentată pe faptul, recunosct unanim, că „singure, dronele sunt îngrozitor de ineficiente” (newatlas.com). Aici intervine unul dintre principalele concepte ale companiei, și anume, „să facă munca mai ușoară”. Sistemul propus spre brevetare, despre care site-ul amintit exprimă discret o îndoială că ar putea să vadă lumina zilei, va fi format din camionete de livrare (mașini sau autoutilitare de livrare) care vor transporta produsele comandate aproape de destinație, după care, pentru ultimul segment al traseului, vor trimite mai departe dronele care au preluat pachetele de la sol și le vor dirija pe drumul final. Camioneta, numită „vehicul primar”, care va fi încărcată atât cu pachetele care conțin articolele ce trebuie livrate, cât și cu aparatele de zbor sau cu vehiculele terestre de mici dimensiuni, poate lansa și coordona o flotă de drone. Dronele, respectiv vehiculele care merg pe sol, sunt denumite în studiul supus aprobării „vehiculul secundar”. Împreună, formând un cuplu (sau o pereche), vehiculele de transport pachete sunt mult mai eficiente decât dacă ar opera separat (individual). În schițele prezentate în proiect „vehiculul primar” are codul (numărul) 110, iar „vehiculul secundar” codul 140. Pentru a ajunge în locul de livrare Amazon (cod 185 pe schițe), vehiculul principal (utilitara, 110) va analiza cel mai bun traseu pe care să se deplaseze vehiculul secundar (dronă, vehicul terestru sau ambele, cu numărul atribuit 140), evitând obstacolele. Procesul de livrare pare destul de simplu, camioneta este condusă în apropierea destinației, parchează pe stradă, apoi trimite vehiculul mai mic să „arunce” coletul în pragul locuinței, în curte, sau oriunde ar trebui să ajungă (newatlas.com și uavexpretnews.com). Pe aceste site-uri se mai precizează că, asemenea majorității brevetelor, există o mulțime de variante ale acestui scenariu aproape general, „vehiculul principal ar putea fi o autoutilitară, un camion sau o mașină”, iar cel secundar ar putea „să se deplaseze pe roți sau să aibă picioare ca un robot Boston Dynamics”. Indiferent de varianta aleasă, vehiculul secundar poate avea proprii senzori, dar în loc să se echipeze fiecare dronă cu senzori și dispozitiv hardware de identificare a traseului, este mai avantajos ca aceștia să fie în dotarea camionetei. Camerele, radarul, sonarul, LiDAR (Light Detection and Ranging) sau alți senzori de localizare spațială pot analiza drumul cel mai bun pentru dronă și să îi transmită instrucțiunile direct, fără fir (prin wi-fi, bluetooth sau altele). Pe vehiculul secundar se poate plasa un fel de marcaj, pe care camera camionetei să îl poată urmări. Dacă este necesar, pe parcursul deplasării (zborului, în cazul dronelor aeriene) se pot recalcula alte rute sau viteze, ca să ajute drona să ocolească orice obstacol. După finalizarea livrării, utilitara va „instrui” drona cum să facă drumul înapoi. Sub supravegherea unei singure autoutilitare Amazon flotele formate din astfel de „roboți” ar putea deservi un întreg cartier (newatlas.com). Atât Amazon cât și alte companii care oferă servicii de livrare la domiciliu prin comenzi on-line au tentația să breveteze invenții inedite, indiferent că vor fi sau nu puse în practică, în primul rând ca să împiedice firmele concurente „să fure” unele dintre cele mai bune idei. Va urma.