Mobilitatea verticală este pentru prima dată considerată în China „o nouă forță productivă” pentru domenii precum transportul de pasageri și de mărfuri
Inginerii companiei chineze Tengden au testat cu succes în această lună, duminică 11 august, cea mai mare dronă de transport marfă construită în China până în prezent. O preocupare privind aceste modele (dronele de marfă sau cargo-drone) a companiilor producătoare de drone este proiectarea și construirea de aparate de zbor fără pilot (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) care să fie capabile să transporte sarcinii utile din ce în ce mai mari, mai grele și mai voluminoase. Totodată, companiile de transport din China, țara care produce cele mai multe drone la nivel global, planifică deja servicii de taxi aerian atât cu echipaj, cât și fără. Producătorul de drone Tengden a declarat că este pentru prima dată când a pilotat o aeronavă de marfă fără echipaj cu o capacitate a sarcinii utile de aprox. 4.410 lb (2.000 kg sau două tone). Compania Tengden (pe scurt), al cărui nume oficial este Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Co., Ltd., are legături strânse cu Armata Populară de Eliberare, perescurtat PLA (People’s Liberation Army), „aripa armată a Partidului Comunist Chinez și principala forță militară a Republicii Populare Chineze”. Zborul inaugural al noii drone cargo, cu o durată de 20 min., a fost efectuat pe Aeroportul General Zigong Fengming (Zigong Fengming General Airport, cod de aeroport ICAO, sau identificator de locație, ZKL) din Sichuan, potrivit presei de stat chineze. Sichuan, o provincie situată în sud-vestul Chinei, este stăbătută de o porțiune a celui mai lung fluviu din Eurasia și al treilea din lume, Yangtze sau Yangzi. Drona cu două motoare „fără nume” ar fi destinată, în primul rând, operatorilor comerciali, dar „are și aplicații militare, de ex. poate susține aprovizionarea forțelor PLA din locații mai îndepărtate, cum sunt avanposturile insulare din Marea Chinei de Sud” (twz.com). Alte caracteristici ale dronei cu aripi, conform janes.com, ar fi :
- anvergura – aproape 52,8 ft (16,1 metri),
- înălțimea (până la vârful cozii verticale) – puțin peste 15 ft (4,6 m)
- spațiul intern de sarcină utilă – 424 ft3 (cubic feet), sau 12 metri cubi,
- decolarea și aterizarea – tradițional, folosind o pistă obișnuită,
- lungimea – 45,6 ft (13,9 metri).
Articolele care au prezentat succesul demostrației au remarcat că drona Tengden „este puțin mai mare decât cea mai populară aeronavă ușoară din lume, Cessna 172 cu patru locuri”. Printre altele, pe site-ul chinadaily.com.cn scrie, „Aeronava deține metode simple de încărcare și descărcare, niveluri ridicate de fiabilitate și siguranță și un grad înalt de inteligență”. Este de așteaptat să ofere suport „pentru extinderea scenariilor de transport aerian de mărfuri și pentru crearea unui tip nou de logistică inteligentă în economia de joasă altitudine”. Un articol apărut pe site-ul publicației japoneze The Japan Times, care conține știri din afaceri, politică, sport, cultură, știință, tehnologie și altele, preia informațiile unui raport din acest an care spune, „guvernul a identificat pentru prima dată că economia la altitudine joasă este un nou motor de creștere, iar mobilitatea verticală poate fi văzută ca o nouă forță productivă în domenii precum transportul de pasageri și de mărfuri”. Același site, japantimes.co.jp, afirma citând presa de stat din China că în aceeași perioadă un elicopter comercial de pasageri cu echipaj a decolat din orașul Kunshun din sud-estul provinciei Jiangsu către Aeroportul Shanghai Pudong (cod IATA: PVG, cod ICAO: ZSPD), aflat la aproximativ 100 km (62 mile) distanță. Zborul demostrativ, efectuat pentru prima dată, anticipează ruta care va fi deschisă în curând către Shanghai, Aeroportul Internațional Shanghai Pudong fiind principalul aeroport care deservește cel mai mare oraș al țării după numărul de locuitori. Cele două „experimente” demonstrative reușite, sau testele de zbor finalizate cu succes, stabilesc „noi repere pentru economia de joasă altitudine din China”, punând în evidență ambițiile de a deveni lider mondial în acest domeniu, „un sector economic care include dronele și taxiurile aeriene” și care ar putea atinge valoarea de 279 miliarde USD până în 2030, aproximativ de patru ori mai mare față de anul trecut, 2023. China „accelerează eforturile pentru livrări comerciale cu drone”, timpii de transport fiind semnificativ reduși. Sunt folosite deja dronele aeriene, sau UAV (Unmanned Aerial Vehicle) pentru „transport rapid de bunuri între orașe” (ziare.com). În luna mai a.c. firma de drone cargo Phoenix Wings, parte a gigantului livrărilor SF Express*, a început livrarea fructelor proaspete din provincia insulară Hainan în sudul Guangdong folosind drone Fengzhou-90 dezvoltate de o unitate a SF Holding. Referitor la transportul de persoane cu taxiurile aeriene, trebuie menționat că în luna aprilie autoritățile aviatice au emis un certificat de fabricație producătorului de UAV EHang Holdings, cu sediul în orașul sudic Guangzhou. Drona EHang transportă pasageri, iar certificarea sa este primul document de acest fel din China pentru o dronă autonomă de pasageri (japantimes.co.jp). Același site scrie că, pentru tarife de până la 1.800 de yuani (puțin peste 250 USD), Shanghai NewSky Heli Co. își propune să reducă timpul de călătorie între orașe de la câteva ore la 20 de minute. Scopul este ca numărul rutelor de joasă altitudine să fie extins pentru a acoperi mai multe orașe din delta fluviului Yangtze.
* SF Express Co., Ltd. este o companie multinațională chineză cu sediul în Shenzhen, zonă economică și oraș din provincia Guangdong. SF Express oferă servicii de livrare și de logistică, fiind „al doilea cel mai mare curier din China” pentru livrări rapide naționale și internaționale, expediere de mărfuri, depozitare etc. Compania-mamă a SF Express este Shenzhen Mingde Holding Development Co., Ltd.