Wave Glider, în Marea Barieră de Corali din Australia

October 2017

Proiect rezultat din acordul de cercetare dintre Institutul Australian de Științe Marine (AIMS) și Boeing

Pentru evaluarea condițiilor din Marea Barieră de Corali a Australiei, Institutul de Științe Marine (AIMS, Australian Institute of Marine Science) a încheiat un acord de cercetare de cinci ani cu Liquid Robotics, care, după ce a fost achiziționată în decembrie 2016 de Boeing, este deținută în întregime de gigantul american din domeniul aviației. Liquid Robotics, Inc. a fost înființată în 2007 și are sediul central în Sunnyvale, California. Acum face parte din divizia BDS (Boeing Defense, Space and Security), cunoscută anterior, din anul 2002 când a fost creată, sub numele de IDS (Boeing Integrated Defense Systems) și responsabilă de produsele și serviciile de apărare și aerospațiale ale companiei din Chicago, SUA. Unul dintre principalele instrumente folosite în proiectul rezultat din aceasă colaborare este Wave Glider, un vehicul acvatic autonom de suprafață (USV, Unammed Surface Vehicle), proiectat și realizat de Liquid Robotics. A fost inventat de Roger Hide, co-fondator al Liquid Robotics, cu diplomă de licență în economie la Universitatea Wesleyan și diplomă de masterat în inginerie mecanică la Universitatea Stanford, expert în robotică, împreună cu Jupiter Research Foundation, organizație științifică non-profit din Los Altos, California. Drona folosește energia valurilor și energia solară pentru propulsie și lucrează individual sau în grup (flote de drone) pentru a transmite date în timp real. Poate opera o perioadă de până la un an fără combustibil. Datorită faptului că puterea energiei valurilor este mai mare la suprafața apei și scade rapid cu cât crește adâncimea, arhitectura dronei este singulară, Wave Glider a fost concepută să aibă două părți, una de suprafață și una în submersie. Se exploatează astfel diferența de energie a valurilor și se asigură propulsia pentru deplasare. „Planorul subacvatic” de tip AUV (Autonomous Underwater Vehicle sau UUV, Unmanned Underwater Vehicles) care folosește flotabilitatea pentru a se ridica sau coborî prin apă nu este la fel de rapid ca un AUV convențional. Există o mare varietate de astfel de modele de „planoare subacvatice” și sunt folosite, în general, de organizații de studii și cercetări marine sau oceanice, pentru măsurători cum ar fi temperatura, conductivitatea apei (pentru a calcula salinitatea), forța curenților, fluorescența clorofilei, adâncimea etc. Acestea navighează cu ajutorul semnalelor GPS periodice de la suprafață, al senzorilor de presiune, senzorilor de înclinare și compasului magnetic. De obicei prețul este de aproximativ 100.000 $. Wave Glider a venit cu ceva nou, componenta AUV folosește niște „aripi” laterale cu ajutorul cărora transformă mișcarea pe verticală într-una pe orizontală, propulsându-se înainte cu un consum foarte redus de energie. Drona este încadrată într-o categorie nouă, MAS (Maritime Autonomous System) și, în vara lui 2017, a fost lansată o nouă versiune, Wave Glider SV3. Recent, la începutul acestei luni, octombrie 2017, o dronă Wave Glider a încheiat o misiune de cercetare de șapte zile la Marea Barieră de Corali, prin apele de coastă și inclusiv în zone ale recifului, transmițând informații în timp real oamenilor de știință de pe uscat. Au fost culese date privind salinitatea apei, nivelul de pH, clorofila și înălțimea valurilor din jurul recifului. Urmează să fie evaluată „starea de sănătate” a obiectivului, care se pare că este în pericol. Dr. Lyndon Llewellyn, care coordonează programul de cercetare și este șef al departamentului numit Data & Technology Innovation din cadrul AIMS, a lăudat capabilitățile dronei și a declarat că „autonomia pe care o are permite oamenilor de știință să se concentreze asupra altor aspecte ale proiectului, pentru care au acum la dispoziție mai mult timp”, se arată pe site-ul thedrive.com. Cercetătorii au fost degrevați de munca de colecare a datelor. Pentru această activitate se ocupă Wave Glider, iar personalul, limitat ca număr, nu trebuie să lucreze pe teren. „Un avantaj este că mașinile nu se simt obosite nu au nevoie de somn, atât timp cât au asigurată suficientă energie. Spre deosebire de oamenii noștri, pot lucra 24 de ore pe zi, 7 zile din 7”, a spus dr. Llewellyn, conform The Australian, cel mai vândut ziar din țară. „Poate lucra pe timpul nopții și poate merge în locuri unde oamenii nu pot pătrunde” (theaustralian.com.au).

Vicepreședintele executiv al departamentului de dezvoltare de la Liquid Robotics, Inc., Dan Middleton, „pare să accepte din toată inima beneficiile incredibile ale folosirii dronelor în astfel de scenarii”, arătând că Wave Glider „ar putea colecta continuu date, în misiuni cu durata de șase luni sau mai mult”. A mai spus că, „Drona Wave Glider ar putea fi echipată cu mai mulți senzori, care să comunice în mod regulat cu baza” (thedrive.com). După cum concluzionează un articol de pe site-ul thedrive.com, „Dronele sunt din ce în ce mai active pe orice fel de teren și nu se limitează la activitatea aeriană. De la cer, la pământ și la mare, vehiculele fără pilot colectează tot mai multe informații, care nu au fost disponibile până acum cercetătorilor”.

Tags