Compania Volocopter se preocupă și de infrastructura pentru serviciile de mobilitate aeriană și de integrarea în sistemele de gestionare a traficului aerian din orașele interesate
Zborurile demonstrative ale aparatelor autonome de zbor cu decolare și aterizare pe verticală, cu motoare acționate electric (eVTOL electric Vertical Take-Off & Landing), în special cele de la Dubai din 2017 și cele din Las Vegas (în perioada desfășurării CES, Consumer Electronics Show) în 2018, anunțau progresul pe care îl va realiza compania Volocopter pentru acest nou concept*. Primul zbor al unei astfel de aeronave a fost realizat în urmă cu aproximativ opt ani, în 2011, când Volocopter „a rescris istoria aviației” (press.volocopter.com), iar acum, compania germană a ajuns să fie apreciată ca fiind printre primele dintre cele angajate în proiectarea și construcția taxiurilor aeriene urbane și „un pionier” (uavexpertnews.com) în Urban Air Mobility. În luna iunie 2017 a fost prezentată, după șase ani de cercetări intense, versiunea Volocopter 2X, „un aparat de zbor VTOL (Vertical Take-Off & Landing) condus prin comenzi relativ simple de un pilot uman aflat la manete” (dronele.ro) dar, dezvoltatorul, care la înființare era numit E-volo și avea sediul central în orașul Bruchsal din landul Baden-Württemberg, Germania, susținea că tehnologia 2X va permite adaptarea pentru zborul autonom (fără pilot uman la bord), controlat de la distanță. Cel mai nou model de taxi aerian al companiei Volocopter, prezentat pentru prima dată în a doua parte a acestei luni (august 2019), a primit numele de VoloCity și este primul model din cea de-a patra generație de aeronave eVTOL a constructorului german. Pentru a atinge acest obiectiv, primele trei generații, create și folosite special pentru mai multe „teste și demonstarții”, au adunat „peste 1.000 de ore de zbor”, după cum se arată pe site-ul techcrunch.com. Datele rezultate și feedback-ul obținut în urma testelor de la versiunile anterioare au fost, bineînțeles, folosite pentru realizarea modelului VoloCity, aparatul de zbor destinat transportului de persoane în zonele urbane și care „respectă standardele de siguranță” ale Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA, European Aviation Safety Agency), după cum se precizează pe site-ul uavexpertnews.com. Cerințele standardului de certificare SC-VTOL (Special Condition for small-category VTOL aircraft) au fost stabilite de EASA în luna iulie a.c. Florian Reuter, CEO al companiei, spune, „În acest moment VoloCity este cel mai puternic Volocopter, este rezultatul tuturor opiniilor adunate din programele noastre extinse de teste din ultimii ani. Cu VoloCity vom deschide primele rute comerciale și vom da viață transportului aerian urban”. Declarația a apărut mai întâi pe site-ul companiei (volocopter.com) și apoi reluată de alte articole despre aeronava VoloCity, de exemplu techcrunch.com sau uavexpertnews.com. Evoluția până la acest model de aeronavă, conceput de compania Volocopter, a fost redată într-un scurt film, publicat și pe site-ul youtube.com. Mai jos sunt redate câteva secvențe concludente. VoloCity este proiectat pentru a servi ca taxi aerian în orașe atunci când este solicitat, la comandă, și poate fi considerat cea mai puternică aeronavă din această categorie construită de Volocopter. Autonomia de zbor vehicului aerian cu 18 propulsoare și cu zgomot mult redus este de aproximativ 35 de kilometri (puțin sub 28 de mile). Viteza pe care o poate atinge este de 110 km/h (68 mph). Distanța pe care o poate parcurge VoloCity, la o singură încărcare a bateriilor, nu este foarte mare dar trebuie ținut cont că scopul acestui taxi aerian este de a transporta pasagerii prin oraș, sau de a-i transfera de la aeroport la destinația dorită. Este un parcurs suficient pentru a duce călătorii, cu bagajele lor ușoare (rucsacuri, serviate, poșete etc.), la orice destinație dintr-un oraș. Sarcina utilă poate însemna două persoane, inclusiv bagajele de mână. Până când VoloCity va fi funcțional, compania Volocopter va continua să testeze și să aducă îmbunătățiri modelului actual din seria 2X. Un zbor demonstrativ și de testare a dispozitivului este programat la Singapore în ultimul trimestru al anului. Pe site-ul andool.com scrie că, „Este probabil ca, dacă vehiculul își dovedește siguranța, să fie obținută permisiunea pentru zborurile de pasageri și, în sfârșit, serviciul mult așteptat să înceapă”. Cu ocazia evenimentului de la Singapore, Volocopter, împreună cu partenerul său Skyports, o companie cu sedii în Los Angeles, Londra și Singapore, specializată în proiectarea de stații de decolare și de aterizare pentru UAV (Unmanned Aerial Vehicle) care transportă persoane, va prezenta publicului VoloPort, „primul prototip de infrastructură pentru mobilitatea aeriană urbană”.
Compania Skyports se ocupă și de operarea dronelor destinate livrărilor. Acum, preocuparea este orientată în construirea infrastructurii, a stațiilor de decolare și de aterizare, „a spațiilor unde oamenii să aștepte confortabil taxiul aerian”. Pe site-ul companiei Volocopter mai scrie, „Compania se concentrează acum pe stabilirea ecosistemului necesar pentru a da viață serviciului de mobilitate aeriană urbană la cerere”. Aceasta implică, printre altele, „integrarea în sistemele de gestionare a traficului aerian din orașele interesate”. „Nu a fost anunțată încă data lansării oficiale a serviciului de taxi”, se precizează pe andool.com, un site care, „în era modernă a tehnologiei și a inteligenței artificiale”, îi ajută pe cei interesați să descopere cele mai interesante subiecte și noutăți.
Va urma
* În revista on-line dronele.ro s-a mai scris despre taxiuri aeriene urbane, despre conceptul, lansat recent, de câțiva ani, cu numele Urban Air Mobility. Vezi, de exemplu,
- ro/cadrul-legal-pentru-taxiuri-aeriene-autonome-in-dubai/, din august 2017
- ro/traseul-london-heathrow-charing-cross-in-12-minute/, ianuarie 2018,
- ro/prima-masina-de-zbor-individual-complet-electrica/, decembrie 2018,
- ro/taxiul-aerian-boeing-a-efectuat-primul-test-de-zbor/, ianuarie 2019.