Vehiculul aerian autonom nu mai este un secret

November 2016

Prototipul Vahana al Airbus Group are programat primul zbor demonstrativ peste un an

Unul dintre cele mai recente proiecte ale Airbus Group s-a lansat la începutul anului, în luna februarie 2016, și este dezvoltat de A3, o nouă unitate de dezvoltare a gigantului european din domeniul aeronautic. Din Airbus Group mai fac parte, pe lângă Airbus, compania producătoare de avioane comerciale de mare capacitate, Airbus Helicopters, cel mai mare furnizor mondial de elicoptere civile, și Airbus Defence and Space, care produce sateliți, drone și aeronave militare, dar oferă și capacități de apărare cibernetică. Airbus Group are peste 170 de locații pe tot globul, cele mai multe fiind pe continentul european. Pentru A3 s-a ales ca sediu Silicon Valey, zona din sudul orașului San Francisco care concentrează cei mai mari dezvoltatori și producători de cipuri din lume, dar a devenit și o metaforă a concentrării afacerilor din înalta tehnologie. „Misiunea Airbus Group este să facă obiecte care zboară, scopul pentru A3 este de a defini viitorul zborului”, se arată în prezentarea companiei. Proiectul Vahana este unul dintre primele proiecte la care lucrează și include un prototip de vehicul de zbor pentru un singur pasager sau pentru transport de marfă. Vahana, care în traducere din sanscrită înseamnă „ceea ce poartă, ceea ce trage”, este simboliul unui atribut divin. Din punct de vedere fizic este o creatură mitică, de regulă un animal (bivol, elefant, leu, lebădă, păun etc.), despre care se spune că o divinitate Hindu îl folosea ca vehicul pentru deplasări prin aer. În această calitate, Vahana este numit „calul înșăuat” al zeitaților. În august 2016 Airbus a divulgat preocuparea și cercetările privind taxiurile aeriene, studiile la noul concept multi-pasager numit CityAirbus, care trebuie să fie un răspuns la creșterea ambuteiajelor de suprafață din cele mai mari orașe ale lumii. Conceptul de CityAirbus aparține Airbus Helicopters iar concluzia, după finalizarea unui studiu de fezabilitate, este favorabilă. Inițial, aparatul VTOL (vertical take-off and landing) propulsat electric de mai multe motoare electrice (respectiv elice), va fi pilotat. Trecerea la operațiuni complet autonome se va face numai după ce vor intra în vigoare noile reglementări. Pentru proiectul Vahana, aparatul pentru o singură persoană, echipa de la A3, împreună cu MTSI și SOAR Oregon, a programat realizarea unui prototip înainte de sfârșitul anului 2017. Rodin Lyasoff, director executiv la A3, a declarat că Vahana va fi prima aeronavă fără pilot pentru pasageri, prima care va primi certificare, iar vânzările vor începe din 2020. „Aeronava pe care o construim nu are nevoie de o pistă și poate detecta și evita în mod automat obstacole sau alte aeronave”. Vehiculul este un VTOL cu alimentare electrică, pilotat automat. Pentru a identifica și rezolva anumite probleme tehnice sau situații de risc s-a încheiat un contract cu MTSI (Modern Technology Solutions, Inc.) și partenerul lor, SOAR Oregon. Prima companie va coordona testele de zbor iar a doua va acorda suport prin zonele de zbor pentru teste și sprijin pentru diverse servicii. Contractul se referă la prototip (Alpha Phase) și se va încheia cu un zbor demonstrativ la sfârșitul lui 2017. MTSI este un furnizor de servicii de inginerie și soluții tehnologice pentru industria de apărare, comunitatea de informații și piețele comerciale, iar SOAR Oregon este o companie non-profit din industria de UAS (Unmanned Aerial System) civile, care deține un complex pentru teste, cu recunoaștere din partea FAA (Federal Aviation Administration).

Multe dintre provocările tehnice și de reglementare a zborului au, în acest moment, tendințe favorabile:

  • siguranța acumulatorului și cuantumul de energie necesar unui zbor,
  • sistemele electronice de bord sunt fiabile și disponibile pe scară largă,
  • progresele din domeniul UAV în ultimele decenii au creat avantajul unor prețuri scăzute,
  • tehnologia de detectare a obstacolelor asigură zborului condițiile de siguranță,
  • sistemele de evitate a coliziunilor fac sigure și precise operațiile de decolare și aterizare,
  • descoperirile din industria de materiale compozite conduc la realizarea de vehicule de zbor mai ușoare și mai compacte,
  • producerea unui număr mai mare de aparate de zbor se va realiza la costuri semnificativ mai mici decât până acum.

Aceste tendințe, cât și „provocările din transportul prin zone metropolitane, vor duce la apariția unei noi generații de vehicule aeriene personale”. Site-ul de știri CNN Money (money.cnn.com) arăta, într-o descriere succintă a proiectului, „Conceptul Vahana va deveni familiar pentru cei pasionați de zborul mașinilor”. Aeronava are opt rotoare, pe două rânduri de aripi, ambele schimbându-și înclinarea în funcție de cum zboară aparatul, pe verticală sau pe orizontală. Locul pasagerului este protejat de un acoperiș boltit retractabil, din material transparent și rezistent, asemănător cu vizorul de la casca unui motociclist. Vahana are la bord o parașută balistică, funcțională chiar și la altitudini joase. „Aeronava va opera ca un taxi, devenind astfel versiunea aeriană a sistemului de taxi de la Uber”. Între multe reprezentări iconografice cu Vahana sunt și unele în care mai multe personaje sau zeități zboară cu acest „vehicul aerian” într-o aglomerare, pe mai multe paliere de altitudine. Imaginile ne trimit la gândul că și deasupra marilor aglomerări urbane se vor produce ambuteiaje și va exista pericolul de coliziune. Legislația, regulile și normele pentru siguranța zborului trebuie să fie clare, stricte, aplicabile și respectate la fel ca cele din aviația comercială, pentru pasageri sau pentru mărfuri. Pe lângă problemele care trebuie rezolvate pentru realizarea prototipului „trebuie rezolvat sistemul de reglementare și de certificare a operării aeronavelor autonome, care să ajute la dezvoltarea orașelor verticale ale viitorului”, a mai precizat Rodin Lyasoff. Acesta a insistat asupra faptului că „mașinile zburătoare autoghidate sunt un vis realizabil, numai că regulile care guvernează cerul trebuie să se schimbe obligatoriu în viitorul apropiat”.

Tags