UAV folosit de Royal Navy ca ajutor în navigarea pe gheață

May 2016

Un UAV de mici dimensiuni, construit de Universitatea din Southampton, Hampshire, UK, a fost lansat de pe HMS (Her Majesty’a Ship) Protector (A173), în aprilie 2016. Nava de patrulare a Marinei Regale (Royal Navy), execută operațiuni în apele înghețate din Antarctica timp de 330 de zile dintr-un an.

Drona minusculă a fost lansată de pe puntea navei pentru a sprijini navigarea prin Oceanul Antarctic. Este pentru prima oară când Marina Regală a folosit vehicule aeriene fără pilot, în această parte a lumii. Universitatea din Southampton face parte din ASSURE (Alliance for System Safety of UAS through Research Excellence), organizație care cuprinde 22 dintre cele mai importante instituții de cercetare din lume și o sută de companii de top din industrie, toate partenere ale guvernului. „ASSURE dispune de expertiza, infrastructura și istoricul remarcabil, de succes, pe care le cere Centrul de Excelență (Center of Excellence – COE) pentru UAS, din cadrul FAA (Federal Aviation Administration)”. Membri acestei asociații sunt :

  • Mississippi State University,
  • Drexel University,
  • Embry-Riddle Aeronautical University,
  • Kansas State University,
  • Montana State University,
  • New Mexico State University,
  • North Carolina State University,
  • Oregon State University,
  • University of Alabama-Huntsville,
  • University of Alaska-Fairbanks,
  • University of California Davis,
  • University of Kansas,
  • University of North Dakota,
  • The Ohio State University,
  • Wichita State University,
  • Auburn University – membru afiliat,
  • Concordia – membru afiliat,
  • Indiana State University – membru afiliat,
  • Louisiana Tech University – – membru afiliat,
  • Tuskegee University – membru afiliat,
  • University of Southampton – membru afiliat,
  • Sinclair Community College – membru afiliat.

Universitatea din Southampton este clasată printre primele 1% dintre universitățile din întreaga lume. Experții de la SULSA (Southampton University, the Laser-Sintered Aircraft) au creat un UAV din nylon prin imprimare 3D, iar cele patru părți sunt fixate fără utilizarea vreunei unelte. Părțile componente pot fi asamblate în doar 10 minute. Este prima aeronavă „imprimată” din lume, pentru supraveghere maritimă, la un cost redus. Pentru misiuni de recunoaștere cu rază scurtă a fost folosit un quadcopter. Mini-aeronava imprimată 3D a fost trimisă pentru patrulare pe distanțe mai lungi. Poate zbura cu aproximativ 60 mph (aproape 100 km/h) și este silențioasă, datorită motorului de mici dimensiuni. Aeronava a fost impermeabilizată, astfel încât să poată efectua o aterizare pe apă și apoi să fie recuperată. SULSA-UAV a fost controlată cu un laptop de la bordul spărgătorului de gheață. Au fost transmise imagini detaliate ale mediului înconjurător, disponibole numai din aer, informații în timp real și de înaltă calitate, utile navei Protector. Fiecare dintre cele două drone costă mai puțin de 7.000 £, adică nu mai mult decât o oră de zbor al unui elicopter din Fleet Air Arm (FAA), ramura Marinei Regale Britanice (British Royal Navy) responsabilă cu operarea aeronavelor navale.

Înainte de a fi utilizată în mediul aspru al Antarcticii a fost testată, în vara lui 2015, în lungul coastei Dorset (Dorsetshire, comitat din partea de sud-est a celei mai mari insule britanice), fiind lansată de pe nava de patrulare HMS Mersey (P283). Din apele reci ale Antarctici, după zboruri cu o durată de până la 30 de minute, a fost recuperată din apele înghețate, de bărci ale HMS Protector, pentru alte lansări. A fost exploatată în condiții de siguranță, sub supravegherea lui Andrew Lock, membru al grupului multidisciplinar de cercetare Computational Engineering and Design al Universității din Southampton. „Această încercare, cu un aparat de zbor low-cost, a fost un prim pas important în stabilirea utilității UAV în această regiune. Pentru mine s-a demonstrat că este un potențial ce poate fi exploatat cu mare efect”, a declarat ofițerul comandant Rory Bryan de pe HMS Protector. De aceeași părere este și profesorul Andy Keane de la Computational Engineering and Design Group, care a adăugat, „Seria zborurilor efectuate de către personalul universității în colaborare cu Royal Navy (HMS Protector) a fost un mare succes. Aceste zboruri au arătat ce se poate atinge cu un design inteligent și costuri reduse”. Rezultatele cercetărilor acestor încercări au fost transmise către 700X Squadron, o unitate (eXperimentală) dedicată UAV, din cartierul general al Royal Navy din Portsmouth și centrului maritim Warfare (Maritime Warfare Centre) de pe HMS Collingwood, unitate navală „stone frigate” (unitate de pe țărm).

Pe tot parcursul proiectului, locotenentul comandor John Breen, din 700X Squadron, a lucrat împreună cu Andrew Lock. Comandorul James Morley a spus, „Întreaga echipă a depășit obstacole semnificative pentru a demonstra utilitatea enormă a acestor aeronave pentru supraveghere și patrulare, la prețuri accesibile, chiar și în mediul ostil al Antarcticii.

Tags