UAS Fury (Lockeed Martin*) zboară până la 15 ore

November 2017

Avantajele dronelor aeriene, împreună cu anduranța mărită, sunt acum un „sistem compact și eficient”

La jumătatea acestei luni, pe 15 noiembrie, Lockheed Martin a transmis o știre care se referă la UAS (Unmanned Aerial System) Fury, un vehicul aerian fără pilot cu aripi, dar care nu necesită un teren pregătit special pentru decolare, respectiv aterizare, nu este dependent de piste special amenajate. Știrea anunța că s-au adus unele modificări sistemului de propulsie, care măresc anduranța de zbor a aparatului. Testele efectuate, după echiparea cu un nou motor (de tipul 1803), arată că drona Fury va putea să rămână în aer timp de 15 ore fără oprire, față de 12 ore cât era anuduranța de zbor a modelului anterior. Fury, care are caracteristici ale dronelor aeriene din clasa 3, ajunge să fie, de la acest moment, din punct de vedere al capacităților de zbor, unul dintre dintre cele mai performante UAS din această categorie, din care, până acum, făceau parte sistemele mari și complexe. A fost proiectată și realizată pentru a fi o dronă militară cu zbor de lungă durată, cu scopul de a oferi „sprijin strategic războiului tactic” (newatlas.com). Poate participa cu succes la operațiuni de spionaj, supraveghere, recunoaștere (intelligence, surveillance & reconnaissance, ISR) și la misiuni ale războiului electronic (electronic warfare sau cyber-electronic warfare, EW).

Fury se lansează cu un sistem de catapultare iar la aterizare este „prinsă” de un „sistem de recuperare”, aemănător, aproximativ, „caroiajului” și dimensiunilor standard de la plasa porților de pe terenul de fotbal. Compania Lockheed Martin susține că sistemul complet de lansare (decolare) și de recuperare poate fi configurat și dispus într-o zonă neamenajată, practic pe orice teren, cu suprafața de numai 18 m2 (200 sq ft). Drona are anvergura de 5,2 m (17 ft) și poate transporta o greutate de 91 kg (200 lb), în care sunt incluse combustibilul și sarcina utilă. Forța de tracțiune este generată de motor și o elice, care pot ridica și menține aparatul de zbor la o altitudine de aproape 4.600 de metri (15.000 ft). Site-ul auvsi.org prezintă câteva comentatii ale lui Kevin Westfall, director în cadrul companiei pentru sistemele fără pilot, „Lockheed Martin a investit foarte mult pentru a dezvolta capabilitățile incredibile pe care Fury le oferă și suntem încântați să livrăm acest sistem clienților din întreaga lume”. Folosind designul arhitecturii deschise, UAS Fury este atât adaptabil cât și reconfigurabil, pentru a servi unei multitudini de misiuni militare (news.lockheedmartin.com). Avantajele UAS, în general, la care se adaugă anduranța mare de zbor, sunt acum, împreună, într-un „sistem compact și eficient”.


* Lockheed Martin Corporation este una dintre cele mai mari companii din industria aerospațială, specializată în domeniul militar, al securității și al tehnologiilor avansate. Compania a luat ființă prin fuziunea dintre Lockheed Corporation (numele original Alco Hydro-Aeroplane Company, înființată în 1912 de frații Allan și Malcolm Loughead, redenumită Loughead Aircraft Manufacturing Company, în 1916) și Martin Marietta Corporation (fondată în 1961, la rândul ei, tot prin fuziunea a două firme, Glenn L. Martin și American Marietta Corporation). Cele două mari companii au fuzionat în luna martie 1995. Lockheed Martin este cel mai mare furnizor de echipament aerospațial și tehnologic al Pentagonului, urmat de compania Boeing. După venit, este cea mai mare companie de produse și servicii militare la nivel mondial, fiind prezentă în 75 de țări din întreaga lume. Operează în cinci segmente de activitate, printre care, aeronautică, sisteme și soluții globale, sisteme spațiale și altele. Compania investește, de asemenea, în sisteme de sănătate, sisteme de energie regenerabilă, distribuția inteligentă a energiei și fuziunea nucleară. Sediul central al companiei este la fostu centru Martin Marietta, în orașul Bethesda, statul Maryland, oraș situat la aproximativ 12 km nord-vest de capitala Statelor Unite, Washington, D.C.

 

Tags