UAS ArcticShark începe primele teste la PUR*, Oregon

March 2017

Un UAS, proiectat pentru a colecta date atmosferice de mare precizie, va fi lansat în primăvara lui 2018

Începând din 27 februarie 2017, au început testele de zbor și instruirea piloților pentru UAS ArcticShark, la Pendleton UAS Range (PUR), din Pendleton, statul Oregon. Testele sunt programate să aibă loc zilnic, până pe 17 martie. Pe site-ul www.auvsi.org se arată că totul vine „după un an de eforturi coordonate, între AgTS (ArgenTech Solutions), PUR, UAF (University of Alaska Fairbanks) și PNNL (Pacific Northwest National Laboratory), pentru a obține aprobările de zbor de la agenția FAA (Federal Aviation Administration) și pentru a concepe și stabili principiile operațiunilor pentru ArcticShark”. Activitatea AgTS, din New Hampshire, este orientată spre „gestionarea serviciilor tehnice pentru susținerea UAS, printr-o largă experiență și competență”. PNNL, al cărui principal campus este în Richland, Washington, este unul dintre laboratoarele naționale ale Departamentului Energiei (DOE – U.S. Department of Energy), pentru domeniul energetic. „Orașul Pendleton și statul Oregon, au investit un volum enorm de timp și resurse pentru dezvoltarea primului poligon pentru teste UAS”. PUR, care este un partener important al PPUTRC (Pan-Pacific UAS Test Range Complex) de sub coordonarea Universității Alaska Fairbanks, a fost autorizat de FAA la 30 decembrie 2013. Oferă atât facilități de decolare și aterizare convenționale cât și neconvenționale. Aeroportul este funcțional în condiții VFR (Visual flight rules, zbor la vedere) 347 de zile pe an și poate deservi chiar și avioane Boeing 757. Pe lângă cele două piste convenționale, lungi de 6.300 ft (1.900 km), respectiv 5.581 ft (1.700 km), are benzi dedicate UAS de 2.800 ft (aproximativ 850 m) și o zonă pentru operațiuni complexe cu drone. UAS ArcticShark este proiectat pentru a colecta informații atmosferice în zona arctică. Se vor obține cele mai precise date la nivel global. Numele este convingător. După testele de la Pendleton, conform programării, lansarea și cercetările în teren din Alaska vor începe în primăvara anului viitor, 2018. Cu o anvergură a aripilor de 22 ft (aproximativ 7 m) și o greutate brută la decolare de 625 pounds (283,5 kg), ArcticShark poate ajunge la o viteză de 75 mph (120 km/h), maxim. Acesta poate transporta instrumente cu o greutate de până la 100 pounds (45 kg) și ajunge la o altitudine de 18.000 ft (aproape 5.500 m). Drona ArcticShark va fi echipată cu instrumente „care îi vor permite să realizeze, pentru prima dată, cele mai sofisticate măsurători ale atmosferei terestre”. Pentru a se realiza integrarea instrumentelor, aeronava va fi găzduită de un hangar din Pasco, Washington. Pentru pregătirea piloților se vor ține cursuri de instruire suplimentare, care vor avea loc de mai multe ori pe parcursul anului, câte două sau trei zile, la un moment dat. Începând cu primăvara lui 2018, ArcticShark „va oferi oamenilor de știință date valoroase și îi va ajuta să înțeleagă mai bine una dintre regiunile cele mai sensibile ale planetei”, au declarat oficialii programului, citați de mai multe site-uri, cum ar fi www.auvsi.org, www.intelligent-aerospace.com, www.uavexpertnews.com, și altele. Parametrii dronei, cum ar fi, mărimea (dimensiunile), viteza maximă, greutatea (cu sau fără sarcină utilă), altitudinea de zbor și alții (potrivit specificațiilor), încadrează aeronava în „Grupa 3”, conform unui tabel de clasificare UAS al Departamentului Apărării (U.S. Department of Defense). ArcticShark ocupă o poziție de mijloc între platformele UAS, care variază de la dimensiunea unei insecte până la o greutate de peste 10 tone, acționate de motoare cu reacție. În ceea ce privește astfel de aeronave, utilizate pentru cercetare atmosferică, „nimeni altcineva nu a ocupat cu adevărat această zonă de mijloc”, a declarat dr. Beat Schmid, om de știință și director în cadrul PNNL, dar și director tehnic al DOE ARM și coordonator pentru proiect. Acesta a mai adăugat, „ArcticShark este o investiție mare pentru ARM, dar va avea și un impact mare. Este o platformă extraordinară”. „Este cel mai recent UAS din lunga istorie a DOE pentru astfel de platforme”. Agenția este „pionier în utilizarea de vehicule aeriene fără pilot pentru știință”, a mai spus dr. Schmid. Într-un comunicat de presă, s-a declarat, „Este de fapt doar începutul unei noi ere în domeniul aviației”, și, cu certitudine, cei care participă la realizarea acestui proiect sunt de acord.


* PUR = Pendleton UAS Range

Tags