TR – 60, decolare și aterizare de/pe o navă în mișcare

July 2017

Un tiltrotor, realizat de institutul KARI, a demonstrat „colaborarea” pentru misiuni, cu un vas maritim

Pe 7 iulie 2017 au avut loc manevre de zbor pe coastele Coreei de Sud cu un UAV de 200 kg. Este vorba de un tiltrotor proiectat și realizat de KARI (Korea Aerospace Research Institute). Drona a decolat și a aterizat pe puntea unei nave din Garda de Coastă (Korea Coast Gard), care se deplasa cu o viteză de 10 kt (knot sau noduri), aproximativ 18,5 km/h. S-a confirmat astfel că drona aeriană VTOL (Vertical Take-Off and Landing), numită TR-60, are posibilitatea să opereze de pe o navă maritimă în mișcare. În declarația din 11 iulie a agenției aerospațiale din Coreea de Sud (KARI) se precizează că această dronă „poate fi utilizată într-o serie de domenii, inclusiv în misiuni de spionaj, supraveghere și recunoaștere (ISR – Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance), la operațiuni de căutare și salvare, la transport, comunicare și transmisiuni”. Despre preocupările și realizările KARI, s-a mai scris în revista on-line dronele.ro, în urmă cu aproape doi ani (vezi dronele.ro/zbor-la-14-km-deasupra-marii…/). Anterior manevrelor de pe mare, pe 31 mai a.c. TR-60 „a demonstrat” că poate decola și ateriza cu succes, folosindu-se de o platformă în deplasare, care a simulat „sea-state 2”, ceea ce înseamnă o mare relativ liniștită, cu o înălțime a valurilor între 0,2 și 0,5 metri. See State sau Douglas See Scale este o scară prin care se măsoară înălțimea valurilor și se apreciază hula mării.

Este exprimată în grade, în număr de zece, de la 0 la 9. Experimentul de la sol a avut loc în zona de teste a institutului KARI de la Goheung, special destinată zborurilor UAS, al aeronavelor de mici dimensiuni și pentru sisteme ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). ADS-B este o tehnologie de supraveghere prin care o aeronavă își determină poziția cu ajutorul navigației prin satelit, putând fi urmărită. TR-60 a fost dirijată astfel încât viteza și altitudinea de zbor să-i pemită decolarea și aterizarea pe platforma mobilă. La ambele teste, locul de decolare, respectiv de aterizare, a fost marcat ca un heliport. Un tiltrotor este o aeronavă la care ascensiunea și propulsia se fac prin intermediul unuia sau mai multor rotoare, uneori numite proprotor, montate, de obicei, la capetele unei aripi fixe sau la un motor montat pe fuselaj. Acesta combină capacitatea de deplasare verticală a unui elicopter cu viteza și aria de acțiune a unei aeronave convenționale, cu aripă fixă. Pentru zborul vertical, rotoarele sunt înclinate astfel încât planul de rotație să fie orizontal, ca la un rotor de elicopter. Pe măsură ce aeronava câștigă viteză, rotoarele sunt înclinate progresiv înainte, planul de rotație devenind, în cele din urmă, vertical. În acest mod se asigură forța de tracțiune, asemenea celei date de elicea unui avion, tiltrotorul putând atinge astfel viteze mai mari decât elicopterele. Drona TR-60 a fost prezentată de KARI, pentru prima dată, la expoziția Defense Expo Korea 2016 (DX Korea), din 7-10 septembrie. Expoziția de armament și echipament militar a fost organizată la centrul KINTEX (Korea International Exhibition Center) din orașul Goyang, provincia Gyeonggi-do, lângă Seoul. Conform specificațiilor, furnizate de KARI la acel moment, drona TR-60 este construită din compozite ușoare, are o lungime de 3 m și aproximativ 5 m de la vârful unui rotor la celălalt. Greutatea maximă la decolare (MTOW – maximum take-off weight) este de 210 kg, iar motorul rotativ de 55 CP permite zborul cu o viteză maximă de 250 km/h, la o altitudine maximă de 14.763 ft (4.500 m). Tiltrotorul TR-60 poate transporta o sarcină utilă (payload) de 30 de kg. Prototipul prezentat la DX Korea în septembrie 2016 avea un senzor EO/IR (electro-optic/infrared) montat și stabilizat în partea din față. Are capacitatea de a decola, zbura și ateriza în mod automat iar raza de operare, specificată de institutul KARI, este de 200 km. „Tiltrotorul UAV TR-60 a fost proiectat pentru operațiuni în medii austere, să poată decola și ateriza vertical, să zboare cu viteză de croazieră mare, dar pentru un timp de zbor relativ redus”, se spune într-o descriere a dronei pe site-ul www.janes.com, site al companiei Jane’s Information Group, achiziționată în 2007 de IHS Inc. Dr. Kim Jai Moo, specialist tehnic la institutul Kari, a declarat că „TR-60 a fost dezvoltat ca o variantă de piață a tiltrotorului Smart UAV, cu MTOW de 1.000 kg”, un proiect început în 2002, finanțat de Ministerul Comerțului, Industriei și Energiei (Ministry of Trade, Industry and Energy –   MOTIE) din Coreea de Sud și cu derulare pe 10 ani.

O demonstrație reușită a acestui UAV tiltrotor a avut loc în 2011. Comparativ cu TR-60, „Smart UAV are atât lungimea cât și anvergura de 5 m și un motor turbionar de 550 CP, cu ajutorul căruia poate atinge viteza maximă de 500 km/h. Ajunge la 19.685 ft (6.000 m) altitudine și poate transporta o încărcătură utilă de până la 90 kg”, se mai arată pe același site. La ambele modele „Tranziția de la modul de zbor al unui elicopter la cea a unui avion a fost cea mai mare provocare”, a mai spus dr. Kim Jai Moo. Demonstrația cu decolarea verticală, zborul și aterizarea pe o navă maritimă în mișcare arată că proiectul TR-60 parcurge pașii doriți de specialiști.

Tags