Tokyo 2020 – cu taxiul fără șofer, la Olimpiada de vară

January 2016

Guvernul japonez a dat undă verde pentru pilotarea taxiurilor fără șofer, pe drumurile publice, cu scopul lansării acestora la a XXXII-a ediție a Jocurilor Olimpice de vară de la Tokyo, din anul 2020.

Odată cu anunțul guvernului, privind planurile de testare a tehnologiei pentru vehicule autonome, pe drumurile publice, se poate spune că deplasarea taxiurilor autonome (Robot Taxis sau robo-taxi) va deveni o realitate pe perioada desfășurării Jocurilor Olimpice de la Tokyo, 2020. Taxiurile cu auto-conducere, create de DeNA Co., vor fi supuse testelor, în colaborare cu guvernul japonez, în orașul Fujisawa, din prefectura Kanagawa, pe coasta Pacificului de Nord, la 51 km vest de capitală. Fujisawa va fi desemnat teritoriu național strategic.

Cu sediul central în Tokyo, grupul DeNA Co. are birouri și studiouri pentru dezvoltare de jocuri (pentru iPhone, iPad sau Android) în multe alte țări. A demarat activitatea în anul 1999, cu servicii pentru licitațiile on-line, dar și-a extins permanent portofoliul în internet pentru telefoane mobile sau jocuri sociale prin internet, continuând cu dezvoltarea de „noi servicii care aduc delectare oamenilor și au impact în întreaga lume”.

Create în colaborare cu ZMP Inc. (nume provenit de la conceptul Zero Moment Point), mașinile autonome Robot Taxi, sunt versiuni modernizate ale minivanului hibrid Estima, realizat de concernul Toyota, completat cu senzori și tehnologie de recunoaștere a imaginilor. ZMP Inc. a fost înființată în 2001 și are sediul în Tokyo. Compania, cu realizări importante în roboți humanoizi și robotică, împreună cu alte 3 firme din domeniu, „depune eforturi pentru a promova tehnologii robotice în viața cotidiană”.

În luna iulie a lui 2015, ZMP a format un joint-venture, numit Aerosense, împreună cu Sony Mobile (companie subsidiară a Sony Corporation), în scopul creări de drone comerciale pentru inspecții în zone dificile, din punct de vedere al accesului. Estima Hybrid, ajunsă la a treia generație, minivan cu tracțiune integrală, este vândută, în prezent, numai în Japonia și Hong Kong.

„Proiectul va implica recrutarea a aproximativ 50 de localnici, care vor lua parte la plimbări de test pe drumurile publice, în compania a doi co-piloți umani, pentru motive de siguranță”, potrivit agenției de știri americane Bloomberg Business, care preia o declarație a guvernului, din toamna lui 2015. Plimbările vor însemna transportul participanților de acasă la supermarket și înapoi, pe principalele artere ale orașului, în călătorii de aproximativ 3 km.

„Tot timpul un operator uman va sta în scaunul șoferului, doar pentru a se asigura că totul merge bine” se arată într-un raport din Wall Street Journal. Chiar dacă dezvoltatorii japonezi au încredere în GPS, în radar și în camerele stereo ale mașinii, însoțitorul va interveni dacă va fi necesar, potrivit aceluiași raport.

De data aceasta, experimentul taxiului robot va fi efectuat pe străzile reale ale orașului. Cred că acest lucru este destul de uimitor”, a declarat reporterilor guvernatorul prefecturii Kanagawa, Yuji Kuroiwa, la lansarea media recentă a vehiculului, în conformitate cu Japonia Times.

De rezultatul testelor, ce se vor derula începând cu luna martie a acestui an, depinde dacă Robot Taxi vor fi folosite pentru transportul spectatorilor la Jocurile Olimpice de vară, în 2020. Robot Taxi folosește o combinație de senzori radar, radar de unde milimetrice, analiza imaginii prin camere stereo și GPS pentru a determina locația mașinii. Este de așteptat ca firma Robot Taxi Inc., un joint-venture rezultat al colaborării dintre DeNA și ZMP, să-și intensifice cursa, în care sunt implicate Google, Ford, BMW, Audi și altele, pentru a lansa autovehicule fără pilot pe piața de consum.

Implicarea guvernului într-un astfel de proiect reflectă angajamentul său de a expune cele mai noi tehnologii ale Japoniei, de ultima oră, în timpul Jocurilor Olimpice. Cu toate acestea, pentru ca taxiurile fără șofer să fie utilizate în 2020 la Tokyo, dacă obstacolele tehnologice și de siguranță vor fi depășite, guvernul va trebui să depășească și anumite obstacole juridice. Legea circulației (Road Traffic Act) din această țară impune ca scaunul șoferului să fie ocupat de o persoană.

„Guvernul ar trebui să creeze un mediu competitiv și deschis pentru ca toată lumea să participe”, a declarat Shinjiro Koizumi, membru al Dietei și vice ministru al cabinetului japonez, la lansarea proiectului, unde a participat alături de Yuji Kuroiwa, guvernatorul prefecturii Kanagawa. Se confirmă, de asemenea, poziția puternică pe care o are Japonia în crearea unei noi generații de vehicule autonome, alături de o mulțime de companii care produc tehnologia pentru automobile autonome, cum ar fi Google, Apple și Tesla.

În cazul în care experimentele au succes, Robot Taxi dorește să aibă un serviciu comercial înainte de 2020. Se pot utiliza automobile autonome în locuri în care nu este disponibil transportul public sau ca ajutor oferit turiștilor. Scopul oficialilor este ca Fujisawa să devină primul „oraș inteligent” al țării. Japonia, are cea mai mare populație a persoanelor în etate, din lume, iar un procent de 33% din populație a sărbătorit împlinirea vârstei de 60 de ani. În consecință, există o nevoie urgentă de a avea grijă de acești cetățeni, statul aprobând încercările de dezvoltare de roboți care le pot face viața mai ușoară.

Un parteneriat dintre giganții Apple și IBM a început prin a crea un dispozitiv care să fie de ajutor peroanelor în vârstă. În Japonia, cele două companii au anunțat o inițiativă prin care se vor livra până la 5 milioane de iPad-uri, fără niciun cost. Apple, IBM și Japan Post Group (JP), o organizație care se ocupă de colectare și livrare de bunuri, sunt implicați în acest proiect cu scopul de a „îmbunătăți calitatea vieții” pentru milioanele de persoane în vârstă din Țara Soarelui Răsare.

Noile iPad-uri, asistenți digitali pentru bătrâni, pot ajuta la organizarea programului de medicație, de cumpărături și de exerciții fizice. Japonia este considerată a fi ideală pentru introducerea de vehicule autonome și pe fondul creșterii numărului de accidente care implică șoferi în vârstă. Se așteaptă ca în anul 2016 numărul persoanelor cu vârsta peste 75 de ani să depășească 5 milioane. Autoritățile au fost determinate să caute o revizuire a legilor de trafic pentru șoferii cu vârsta de peste 74 de ani. Poliția japoneză a constatat că numărul accidentelor rutiere mortale, produse de cei vâtsnici, a fost în creștere cu peste 20% într-un deceniu. Autovehiculele autonome vor reprezenta ajutorul ideal pentru deplasări sau pentru plimbări scurte.

Shinjiro Koizumi, fiul fostului prim-ministruJunichiro Koizumi, deputat al partidului de guvernământ pentru Kanagawa, a declarat: „Există o mulțime de oameni care spun că mașinile autonome sunt imposibile. Dar cred că acest lucru se va întâmpla mai repede decât se așteaptă oamenii”.

Tags