Teste pentru decolare și aterizare autonomă cu VSR700

March 2022

 

Airbus Helicopters a testat capabilitățile autonome de decolare și de aterizare ale elicoperului fără pilot VSR700 pe nave aflate în largul mării

Posibilitățile de observare a zonei din jurul unei nave aflată pe mare sunt limitate, în primul rând, de curbura Pământului. Pentru a supraveghea o suprafață ca să se asigure securitatea, înălțimea la care sunt montați senzori pe nave nu mărește destul de mult orizontul de „vizualizare”. Dacă distața față de țărm permite, uneori se apelează la elicopter sau la un echipament de la sol care poate controla un perimetru suficient de mare. În multe situații, și pentru că numărul de nave aflate în misiune nu este deloc redus, aceste soluții nu sunt disponibile. Pe site-ul airbus.com se arată că „în misiunile de securitate maritimă capacitatea de a scana o zonă întinsă este esențială”. Pentru a observa, identifica și urmări în siguranță orice activitate din aceste zone este nevoie și de multă discreție. Pentru că în cele mai multe cazuri susținerea de la sol este departe, marina operează independent. Este necesar să dețină capacități cheie proprii, integrate pe nave, și să renunțe la aeronave sau la alte active aflate pe țărm. Compania Airbus Helicopters a conceput un sistem care, folosind senzori cu performanțe similare celor de pe elicopterele cu pilot, „va extinde orizontul navelor”. Numit VSR700 (Vertivision Surveillance Rotorcraft), noul aparat aerian tactic fără pilot „are capacitatea de a examina contactele dacă este necesar și de a le supraveghea pentru perioade lungi de timp” (airbus.com). UAS (Unmanned Aircraft Systems) VSR700 este ușor, dar poate transporta mai multe sarcini utile, și funcționeză împreună cu alte dispozitive navale de bord. Cu funcții ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Acquisition and Reconnaissance), drona aeriană VSR700 „completează o navă sau o forță navală crescându-i raza de acțiune și eliberând elicopterele pentru misiunile de bază”. Aplicațiile ISTAR fac legătura între mai multe funcții de pe câmpul de luptă și „ajută forțele armate să gestioneze informațiile pe care le adună cu ajutorul senzorilor”. În prezent, VSR700 este în curs de dezvoltare. Proiectarea și construirea UAS se realizează în cadrul programului SDAM (Système de drone aérien de la Marine), condus de DGA (Direction générale de l’Armement), pentru forța militară navală a Franței (Marine Nationale). În urmă cu aproape zece luni, site-ul navalnews.com scria despre VSR700 că seamănă cu drona aeriană (helicopter UAV) model VTOL (vertical take-off and landing) Camcopter S-100 pentru aplicații militare și civile a companiei Schiebel cu sediul în Viena, Austria, și cu elicopterul fără pilot MQ-8C Fire Scout al companiei americane Northrop Grumman. La acel moment, nu s-au dezvăluit publicului caracteristici ale VSR700, dar se aștepta ca „să aterizeze și să decoleze autonom, să zboare timp de zece ore și să transporte o sarcină utilă de 100 de kilograme”. Prototipul VSR700 a efectuat primul zbor la un centru de testare a dronelor de lângă orașul Aix-en-Provence din sudul Franței, pe 8 noiembrie 2019. Ulterior, dar mai ales în anul 2021, au fost efectuate cu succes mai multe zboruri de test cu o versiune îmbunătățită. Recent, pe 24 martie, compania Airbus Helicopters (fosta Eurocopter Group) a anunțat că a început testele pe mare pentru autonomia la decolarea și la aterizarea pe verticală. În prezentarea de pe site-ul airbus.com, preluată și de alte publicații on-line (inclusiv uasvision.com), se precizează că greutatea maximă la decolare a UAS va fi în intervalul de 500-1.000 kg și că „oferă cel mai bun echilibru între capacitatea sarcinii utile, anduranță și cost operațional”. Poate transporta mai mulți senzori navali de dimensiuni mari pentru perioade lungi și „poate opera de pe navele existente, alături de un elicopter, cu o amprentă logistică redusă”. Campania de testare din luna aceasta s-a desfășurat în largul portului Brest, Franța, la bordul unei nave civile cu o punte destinată aterizării elicopterelor, în prezența experților de la DGA. Pe lângă demonstrarea sistemului ATOL (autonomous take-off and landing), dezvoltat pentru VSR700, testele au avut și rolul de „a evalua procedurile de apropiere înainte de aterizarea pe navă”. Zborul VSR700 în apropierea unei nave a fost testat în conformitate cu obiectivele propuse și a confirmat compatibilitatea cu operațiunile navale. După cum precizează compania producătoare, la teste s-a folosit un vehicul pilotat opțional (OPV, optionally piloted vehicle) bazat pe elicopterul cu două locuri Guimbal Cabri G2 modificat, echipat cu sistemul autonom ATOL. Dimensiunea compactă a aparatului aerian fără pilot (VSR700) oferă posibilitatea staționării la bordul fregatelor și distrugătoarelor alături de elicoptere cu pilot, adică un elicopter și mai multe VSR700. Modelul nou de VUAV (vertical takeoff/landing unmanned aerial vehicle) va oferi comandanților o imagine tactică mai mare și mai clară, o putere mai mare de căutare și de salvare, punând-le la dispoziție o platformă autonomă de înaltă capacitate. „Această campanie de teste de zbor deschide calea pentru viitoarea demonstrație pe mare a VSR700, programată să se desfășoare la bordul unei fregate a marinei franceze” (airbus.com). Site-ul airbus.com prezintă câteve date tehnice :

Performanţe

  • anduranța – peste 10 ore, 8 ore cu sarcina completă,
  • sarcini utile – EO/IR, Radar, COMINT, AIS și altele,
  • viteza maximă – 185 km/h,
  • plafon – 6.000 m.

Dimensiuni

  • lungime – 6,2 m,
  • înălțime – 2,28 m,
  • diametru rotor principal – 7,2 m.

Alte caracteristici

  • propulsie – motor certificat pentru aviație,
  • combustibil – diesel și combustibil pentru avioane,
  • greutatea maximă la decolare – 700 kg,
  • vânt maxim pentru decolare și aterizare – 74 km/h.

Tags