Urmează testele pentru tranziția de la decolarea verticală la deplasarea pe orizontală și de la zborul orizontal la aterizarea verticală, o reală provocare tehnică pentru VTOL
Pe 22 ianuarie 2019, compania aeronautică Boeing, prin filiala sa independentă creată special pentru cercetare, Aurora Flight Sciences, a încheiat cu succes un prim test de zbor cu vehiculul autonom, construcție proprie. „Mașina zburătoare”, sau vehiculul aerian de pasageri, fără pilot (autonomous Passenger Air Vehicle, pe scurt PAV) este un proiect al Boeing NeXt, o unitate specială a companiei care „se preocupă de viitorul mobilității urbane, regionale și globale” și de descoperirea unor „soluții de transport pentru viitor”, după cum este prezentată pe site-ul boeing.com. Principalul obiectiv pentru care a fost înființată Boeing NeXt este legat de integrarea spațiului aerian, de rezolvarea problemei privind siguranța zborului vehiculelor autonome (UAV, Unmanned Aerial Vehicle) în același spațiu aerian cu aeronavele pilotate de om. Pe lângă proiectul PAV, în portofoliul Boeing NeXt se află un vehicul aerian fără pilot pentru marfă (CAV, Cargo Air Vehicle) complet electric, destinat transportului unei greutăți de aproximativ 500 lb (aproape 227 kilograme), și alte platforme pentru mobilitatea urbană, regională și globală. Primul zbor al aparatului CAV, în interior, a fost efectuat anul trecut, urmând ca în 2019 să fie programate teste de zbor în aer liber, preciza pe 23 ianuarie a.c. site-ul companiai (boeing.com). Experimentul cu prototipul aparatului autonom de zbor Boeing pentru transportul pasagerilor a avut loc pe un aeroport din Manassas, statul Virginia, și a constat în operațiuni de decolare și aterizare verticale controlate de la sol. Urmează să fie realizate testele pentru zborul pe orizontală și pentru „cea mai importantă provocare tehnică” a oricărei aeronave VTOL (vertical take-off and landing), etapa de tranziție dintre deplasarea cu viteză pe orizontală și modul vertical de aterizare, la punct fix, respectiv decolare verticală și zbor orizontal. Va fi pus accentul pe siguranța și fiabilitatea zborului. Construirea taxiului aerian autonom este preocuparea din ultimii ani a mai multor companii, care sunt în „competiție” cu Boeing, de la Airbus (vezi Vahana, creație A3), EHang (vezi EHang 184) și altele, la unele firme start-up, sau companii mai mici (vezi de exemplu E-volo de la Volocopter GmbH, Germania).
Revista on-line dronele.ro a prezentat mai multe reușite ale acestui domeniu (caută taxi autonom sau taxi aerian cu funcția search din prima pagină). La Manassas au fost testate atât funcțiile autonome ale vehiculului PAV Boeing cât și sistemele de control de la sol. Aparatul de zbor conceput de Boeing se încadrează în categoria, sau conceptul, eVTOL (electric…) datorită sistemului de alimentare cu energie, bazat pe propulsia electrică. Prototipul PAV este conceput pentru un zbor complet autonom, de la decolare până la aterizare, și are o rază de acțiune de până la 50 de mile (80,5 kilometri). Dimensiunile dronei sunt 30 ft (9,14 m) lungime și 28 ft (8,53 m) lățime. Prin integrarea sistemului de propulsie cu forma aripilor și a elicei propulsoare, amplasată în spatele aparatului, se realizează o decolare și un zbor eficient. Zborul de test a reprezentat ultimul punct de referință. În continuare, „Boeing NeXt va colabora cu agențiile de reglementare și cu partenerii din industria aerospațială pentru introducerea responsabilă a unui sistem ecologic nou de mobilitate aeriană, curată și sigură, și pentru ca în viitor vehiculele aeriene autonome și cele cu pilot uman să coexiste în siguranță” (boeing.com). Greg Hyslop, directorul tehnic (CTO, Chief Technology Officer) al companiei, a declarat pentru presă, „Într-un an, am avansat de la un proiect conceptual la un prototip de zbor. Expertiza și inovația Boeing Co. au fost esențiale în dezvoltarea aviației, cea mai sigură și cea mai eficientă formă de transport din lume. Vom continua cu o abordare sigură și responsabilă pentru a introduce noi soluții pentru mobilitatea aeriană”. Deocamdată, se poate spune că viitorul taxiului aerian este în mâna autorităților de reglementare, mai ales că, în ultimul timp, tehnologia trece testele cu succes. Nu va trece mult timp până când vor fi văzute deasupra bulevardelor aglomerate, printre zgârâie-nori, drone aeriene transportând pasageri, iar viziunea despre transportul urban se va schimba radical. „Lumea este cu un pas mai aproape de o mașină de zbor practică”, se arată pe site-ul futurism.com.