Studiu (cercetare) despre cauzele prăbușirii dronelor

September 2016

În urma incidentului petrecut pe aeroportul Heathrow din Londra la începutul acestui an, în care a fost implicată o dronă și un avion Airbus A320 al companiei British Airways, s-a pus în mișcare o cercetare cu privire la cauzele principale ale accidentelor în care sunt implicate drone și la cauzele prăbușirii acestora.

În mod surprinzător, cauza principală nu sunt erorile de pilotaj

Studiul, primul din lume cu acest subiect, a remarcat și stabilit că majoritatea evenimentelor neprevăzute legate de drone sunt generate mai degrabă de o problemă tehnică sau o eroare tehnologică, decât de o greșeală a operatorului uman. Raportul, publicat recent de revista Aerospace, întocmit de un grup de oameni de știință și din mediul academic, arată că întreruperea legăturilor de comunicație între pilot și UAV (Unmanned Aerial Vehicle) sunt principala cauză a incidentelor, în cele mai multe cazuri. Profesorii dr. Graham Wild și dr. Glenn Baxter, de la RMIT University (Royal Melbourne Institute of Technology, School of Engineering), împreună cu John Murray, de la universitatea Edith Cowan (ECU – Edith Cowan University Western Australia) din Perth, Australia de Vest, au finalizat examinarea a peste 150 de incidente civile, în care au fost implicate drone (sau RPAS – Remotely Piloted Aircraft Systems), raportate în perioada 2006-2016 (aproape zece ani), în întreaga lume. În 64% din situații, cauza accidentului a fost o problemă tehnică iar „ruperea” legăturii de comunicare sau a semnalului radio între dronă și „pilot” este motivul cel mai des întâlnit. Expresia „Nu eu sunt vinovat că a căzut drona, a fost vina dronei !”, devine plauzibilă. Dr. Graham Wild precizează că, în cazul aeronavelor de mari dimensiuni, cum sunt Airbus sau Boeing, există obligația echipării cu trei sisteme de comunicație redundante (triple redundant systems) iar la traficul comercial cu drone, în cazul unei defecțiuni tehnice, este evident că nu există aceleași garanții de securitate. Acesta spune, „Suntem, încă, într-o poziție stranie, între dorința de a experimenta și folosi dronele în orice spațiu imaginabil dar, de asemenea, pentru ceea ce pot face nu se manifestă destulă precauție. Introducerea unor sisteme de comunicație mai robuste, chiar și la RPAS ieftine, ajută la prevenirea unor accidente”. Cu mențiunea că în Australia au fost declarate 152 de accidente cu drone, în decurs de 10 ani de activitate, dr. Wild a recunoscut că acestea sunt totuși foarte rare. Pentru că circulația dronelor trebuie să devină la fel de sigură ca transportul aerian comercial, împreună cu echipa pe care o conduce, a atenționat că este necesară raportarea obligatorie a tuturor incidentelor petrecute la nivel mondial. Pentru ca dronele să poată fi controlate complet și sigur trebuie, mai întâi, căutate și găsite cauzele care le fac să fie un pericol. „Înțelegerea a ceea ce se întâmplă cu dronele, chiar și cu cele care nu provoacă daune persoanelor sau bunurilor, este esențială pentru creșterea siguranței, ca și perfecționările aduse aeronavelor, de-a lungul timpului, pentru reducerea riscurilor de accident”, susține dr. Graham Wild. Se impun garanții suplimentare de siguranță pentru producătorii de UAV. Dronele sunt deja utilizate într-o mulțime de activități zilnice, înregistrări de imagini foto sau video, livrări de colete, operațiuni de căutare și salvare, stingerea incendiilor, monitorizarea culturilor agricole și altele.

Se impun reglementări sporite și raportarea tuturor accidentelor

„Este esențial ca regulamentele pentru siguranță să țină pasul cu această industrie, care progresează cu rapiditate”. Reglementările în vigoare se lovesc de împărțirea pe categorii de dimensiune și diferența mare de gabarit între UAV care necesită licență și celelalte. Aparatele cu o greutate mai mică de 25 kg au nevoie doar de licență pentru operator, nu și de certificat de navigabilitate. La o defecțiune, chiar și aceste drone prezintă o amenințare potențială și pot provoca daune, mai ales dacă operează într-o zonă populată.

Din punct de vedere al comunicației, cercetătorii propun introducerea unor reglementări similare cu cele de la avioanele comerciale. O problemă majoră cu care s-au confruntat a fost lipsa unor detalii în rapoartele incidentelor cu implicarea dronelor. Pentru a determina cauzele exacte, în mai puțin de 20% dintre rapoarte s-au găsit informații suficiente. Este nevoie să se cunoască, de exemplu, tipul de UAV, greutatea, date despre vreme, alte particularități din vecinătatea accidentului, date care au ca rezultat un raport detaliat. Chiar și în lipsa acestor informații, studiul arată că mai sunt și alte bariere legate de tehnologie, pe lângă cele de reglementare, pentru ca dronele să fie introduse și să se găsească masiv pe piață.

În concluziile raportului, dr. Wild a precizat că sunt necesare cerințe suplimentare de navigabilitate pentru RPAS, pe lângă obligativitatea raportării tuturor accidentelor sau incidentelor. Într-o prezentare a studiului pe site-ul www.buisnessinsider.com se consideră că, „O tehnologie mai sigură și o reglementare mai bună vor deschide drum unor noi aplicații pentru drone în sectorul comercial, inclusiv programe de livrare cum ar fi Prime Air de la compania Amazon sau Project Wing de la Google. În același timp, analistul Jonathan Camhi, de la BI Intelligence (serviciul pentru analize al publicației on-line Business Insider, lansată în luna februarie 2009), a întocmit un raport despre previziunile privind vânzările de drone, din care reiese că numărul de cereri din partea companiilor și a consumatorilor particulari este în creștere. Raportul detaliază principalele tendințe ale furnizorilor de drone de pe piață și ale producătorilor importanți. În final se examinează orientările de reglementare din diverse țări și se arată cum noile tehnologii specifice dronelor, cum ar fi cele pentru evitarea obstacolelor sau pentru comunicațiile dronă-sol, respectiv dronă-dronă, vor avea efect asupra implementării acestora. Iată câteva dintre punctele-cheie ale raportului :

  • Se estimează că volumul de venituri din vânzări va atinge 12 miliarde $ în anul 2021, de la peste 8 miliarde $ în ultimul an.
  • Livrările de drone de consum vor crește de mai mult de 4 ori în urmatorii 5 ani, datorită creșterii concurenței, relativ cu nivelul prețurilor și cu noile tehnologii, care fac dronele mai atractive și mai accesibile pentru începători.
  • Creșterea în sectorul companiilor o va depăși pe cea din sectorul de consum atât din punct de vedere al livrărilor cât și al veniturilor.
  • Reglementările ce se vor adopta vor deschide căi de utilizare în domenii noi, în SUA și UE, cele două mari piețe ca potențial pentru dronele comerciale.
  • Tehnologiile de evitare a coliziunilor vor face dronele tot mai sigure iar „autoritățile de reglementare se vor simți mai confortabil cu numărul mare de drone de pe cer”.
  • Chiar în această perioadă, reglementările FAA au limitat dronele comerciale printr-o selecție și o împărțire în categorii a domeniilor și aplicațiilor, cum ar fi topografia aeriană în sectoare ca agricultura, minerit sau de petrol și gaze.
  • Sectorul militar va continua să se afle în vârf, față de toate celelalte sectoare, din punct de vedere al cheltuielilor, pentru perioada de prognoză, datorită costului ridicat al dronelor militare și numărului tot mai mare de țări care doresc să le achiziționeze.

În ultimii ani dronele s-au transformat într-un dispozitiv de consum popular iar în Statele Unite, în 2015 și 2016, regulile care le reglementează au început să prindă contur. Ritmul accelerat al impactului în piață determină și alte guverne sau autorități guvernamentale să creeze și să adopte noi reglementări pentru siguranță. Bariera dintre tehnologe și legislație trebuie ridicată.

Tags