Solar Impulse a aterizat în Europa, la Sevilla, Spania

June 2016

Cursa pentru „Ocolul Pământului”, începută pe 9 martie 2015 la Abu Dhabi, se apropie de sfârșit. Joi, 23 iunie 2016, Solar Impulse 2 a aterizat la Sevilla, Spania, după 71 de ore și 8 minute de zbor. Avionul a decolat în urmă cu trei zile, 20 iunie, la ora 6:30 UTC/GMT, de la New York, a traversat Oceanul Atlantic și a aterizat după un zbor de 6.272 km. La intrarea în spațiul aerian al Spaniei, la apropierea de orașul Sevilla, Solar Impulse 2 a fost salutat de forțele aeriene naționale spaniole. Încercarea de a zbura cu un avion fără combustibil, alimentat de celule voltaice a putut demara după 12 ani de cercetare, proiectare și teste. Cei doi inițiatori sunt piloții elvețieni Bertrand Piccard și André Borschberg, primul în calitate de inițiator, președinte și co-fondator, iar al doilea, CEO și co-fondator al proiectului. La comanda avionului, în această etapă, a fost Bertrand Piccard (58 de ani, specializat în psihiatrie, pasionat pilot al zborurilor cu balonul), conform înțelegerii de alternanță de la un zbor la următorul, cu André Borschberg (care se apropie de vîrsta de 64 de ani, fost pilot pe avioane supersonice în forțele aeriene elvețiene). Proiectul prevedea ca traversarea Atlanticului să se încheie la Paris, în memoria zborului din 1927, al lui Charles Lindberg, primul om care a reușit traversarea, de unul singur. Sevilla a fost singura opțiune după ce previziunile de furtuni din regiunea Parisului au fost confirmate, dar, oricum, „zborul spre Paris ar fi fost mai complicat, deoarece trebuia trecut printr-o mulțime de controale de trafic aerian”, a declarat pilotul elvețian André Piccard. La Sevilla, în aplauzele asistenței, acesta a exclamat, „Nu pot să realizez, este fantastic!”. A fost primul zbor transatlantic cu un aparat alimentat de baterii încărcate de la energia solară, fără nicio poluare, „are soarele drept singurul carburant”. În 2015, după etapa a 8-a, de la Nagoya, Japonia, în Hawaii (28 iunie – 3 iulie) a intervenit o pauză de zece luni, din cauza deteriorării intempestive a bateriilor. A urmat etapa cea mai așteptată, traversarea Oceanului Pacific. La acel moment, în revista on-line dronele.ro, a apărut primul articol despre această „unică și deosebită aventură” (http://www.dronele.ro/solar-impulse-2-a-aterizat-in-california-dupa-un-zbor-peste-pacific/). Cele 17.000 de celule fotovoltaice alimentează motoarele electrice în mod direct și încarcă bateriile (acumulatorii) litiu-ion, pentru zborul pe timpul nopții. Cursa pentru înconjurul lumii a fost reluată pe 21 aprilie 2016, cu zborul numărul 9, din Hawaii la San Francisco, California. Traversarea teritoriului Statelor Unite s-a făcut în 5 etape (cu una mai mult decât era prevăzut în program), unele mai scurte, de câteva ore, altele mai lungi, cu distanțe de ordinul miilor de km. Singurul incident petrecut în această perioadă a fost legat de hangarul mobil, care a fost, la un moment dat, foarte aproape să se prăbușească. „Proiectul este mai puțin destinat să creeze un model pentru viitorul aviației ci mai mult pentru a demonstra capacitățile energiei solare, în general”, scria www.bbc.com, la opt ore de la terminarea etapei 15. Până la Abu Dhabi, unde se va încheia ocolul Pământului, și de unde început pe 9 martie 2015, mai sunt, probabil, două etape. Pentru traversarea Mediteranei se pregătește, conform programului, André Borschberg, iar survolarea teritoriilor Africii de Nord nu va întâmpina probleme de trafic. „Dificultățile cu care ne vom confrunta vor avea mai mult de a face cu motive militare sau lucruri de genul ăsta”, a declarat Yves-André Fasel, component al echipei care a avut misiunea să asigure legătura cu centrele de control al traficului aerian (ATC – Air Traffic Control).

Reușitele proiectului Solar Impulse vor aduce noi oportunități tehnologice în domeniul aeronauticii, în general, și al dronelor aeriene, în special (www.solarimpulse.com).

Tags