Solar Impulse 2 a aterizat în California, după un zbor peste Pacific

April 2016

În 2015 André Borschberg a inițiat, împreună cu Bertrand Piccard, aventura de ocolire a Pământului cu un avion fără combustibil, fără rezervoare, alimentat prin tehnologii curate. André Borschberg, om de afaceri, explorator și pilot elvețian, este co-fondator al proiectului Solar Impulse. La 7 iulie 2010 a realizat primul zbor cu echipaj uman, timp de 24 de ore, pe un avion alimentat cu energie solară. Deține opt recorduri înregistrate FAI (Fédération Aéronautique Internationale), acordate pentru 3 zboruri cu Solar Impulse 1 (Si1). Înainte de proiectul Solar Impulse a fost pilot pe supersonice în forțele aviatice militare elvețiene. Traversarea Pacificului s-a realizat cu Solar Impulse 2 (Si2), avându-l la comenzi pe pilotul Bertrand Piccard. Bertrand Piccard, psihiatru și aviator, tot de origine elvețian, își dorește să fie primul pilot care zboară în jurul Pământului cu o aeronavă cu aripi fixe alimentată de energia solară. A pilotat, împreună cu Brian Jones, primul balon (Breitling Orbiter 3) proiectat și construit de Cameron Balloons, din Bristol, Anglia, care a zburat în jurul lumii fără oprire. Solar Impulse este numele proiectului celor doi elvețieni pentru construirea de aeronave alimentate cu celule fotovoltaice și numele celor două aeronave operaționale, experimentale, ale proiectului. Prototipul, Solar Impulse 1, a fost conceput să zboare până la 36 ore, iar primul test a fost în decembrie 2009. Printre alte îmbunătățiri, a doua aeronavă, finalizată în 2014 și numită Solar Impulse 2 (Si2), are mai multe celule solare și motoare mai puternice. Traversarea Pacificului a fost al 9-lea zbor pentru Si2. Mai înainte au fost, în ordine :

  1. de la Abu Dhabi la Muscat, Oman, 772 km, zbor de 13 ore și 1 minut;
  2. de la Muscat la Ahmedabad, India, peste Marea Arabiei (Golful Oman) și sudul Pakistanului, 1593 km, 15 ore și 20 minute (pentru prima oară când un avion solar aterizează în Asia);
  3. de la Ahmedabad la Varanasi, India, 1170 km, 13 ore și 15 minute;
  4. din India la Mandalay, Myanmar (Burma/Birmania), 1536 km, 13 or și 29 de minute;
  5. Myanmar până la Chongqing, China, 1636 km, 20 de ore și 29 de minute;
  6. de la Chongqing la Nanjing, 1384 km, 17 ore și 22 de minute;
  7. Nanjing, China, la Nagoya, Japonia, peste Marea Chinei de Est și Marea Japoniei, 2942 km, 44 de ore și 9 minute;
  8. de la Nagoya până în Hawaii, SUA, 8924 km, 117 ore 52 de minute.

Altitudinea maximă de zbor a variat între 4.270 și 8.874 de metri. Pe distanțele parcurse, în total aproape 20 de mii de kilometri, Si2 a avut la comandă, alternativ, pe cei doi inițiatori ai proiectului. La zborul 8, din 28 iunie până pe 3 iulie 2015, au apărut probleme la baterii, din cauza supraîncălzirii, care au determinat întârzierea traversării oceanului. Zborul cu numărul 9, din aprilie 2016, fără o singură picătură de carburant, a durat trei zile și nopți (62 de ore și 29 de minute) și s-a încheiat dimineața, la ora 6:00 ora locală, pe Moffett Airfield, Mountain View, California. Distanța parcursă a fost de 4.086 km, energia solară 1.121 kWh. După nouă luni de așteptare, cauzată de deficiența bateriei solare în zborul de la Nagoya la Hawaii, încercarea de traversare a fost reluată.Solar Impulse - 02 „În timpul acestor ultime 9 luni, aventura nu s-a oprit niciodată. Am lucrat la construirea unui avion experimental, pentru a explora noi altitudini, zone necunoscute din domeniul tehnologiei curate și la pregătirea echipei. Am știut că ziua în care vom spune, în sfârșit vom decola, va sosi”, este anunțul din ziua când totul era pregătit. Decolarea a avut loc de pe aeroportul Kalaeloa, Honolulu, Hawaii, în momentul când a apărut o „fereastră” meteo. Imagini și știri din timpul zborului au putut fi urmărite, în direct, interactiv, pe site-ul solarimpulse.com iar reporteri de televiziune au transmis permanent informații despre poziția aeronavei, pe tot parcursul. La aterizare, înainte de a-l îmbrățișa pe Bertrand Piccard, prietenul și colaboratorul său, André Borschberg a exclamat entuziasmat „What a precise landing! Well done!”. Aventura traversării Pacificului, din Hawaii în California, cu o aeronavă cu alimentare energie curată, a avut loc după 81 de ani de la prima traversare a oceanului.

Se întâmpla în iunie 1928, când Amelia Aerhart a fost declarată „femeia anului”, după un zbor de 18 ore peste Pacific. Având ca slogan „Future is Clean” zborul din aprilie 2016 este considerat „un simbol” pentru că pe 22 aprile este Ziua Pământului (Earth Day), iar la ONU, secretarul general Ban Ki-moon, împreună cu 175 de lideri ai organizației mondiale, au salutat și aplaudat, în direct, această realizare. „Tehnologiile curate sunt o soluție la provocările de mediu ale timpului nostru”.

Tags