Reguli de zbor pentru dronele mici, puse în practică

August 2016

În Statele Unite intră în vigoare noile reguli pentru sUAS

La sfârșitul lunii august 2016 expiră termenul de 60 de zile de la publicarea în Registrul Federal (Federal Register) a FAR (Federal Air Regulations) Part 107, care reglementează operațiunile cu drone mici (sUAS – small Unmanned Aircraft Systems). În documentul emis pe 25 iunie a.c. de agenția FAA (Federal Aviation Administration) și OST (Office of Secretary of Transportation) din cadrul DoT (Department of Transportation) se precizează că după acest termen intră în vigoare regulamentul de funcționare și certificare a sistemelor de aeronave de dimensiuni mici, fără pilot uman la bord (Operation and Certification of Small Unmanned Aircraft Systems), adică pe 29 august 2016. Partea 107 din FAR (part 107, cum este numită în documentele FAA) cuprinde și amendări ale reglementărilor agenției, prin care se permite, sau nu, operarea sUAS în spațiul aerian. Regulile cuprind atât modul de exploatare, certificările necesare pilotului (operatorul dronei), cât și condiții sau restricții pentru a nu pune în pericol siguranța spațiului aerian american (National Airspace System). Conform noilor reguli, un pilot licențiat trebuie să obțină doar o certificare, prin trecerea unui test simplu on-line (Remote Pilot Certificate), ceea ce înseamnă un avantaj pentru operatorii comerciali. Ceilalți operatori, cei care conduc, de exemplu, drone de agrement, trebuie să treacă teste de cunoștințe aeronautice. Acestea includ, pe lângă însușirea și cunoașterea tuturor regulilor de operare a UAV, abilitatea de a citi diagrame aeronautice, descifrarea și înțelegerea rapoartelor meteo de aviație și altele. Rămâne valabilă regula de a păstra o distanță de minim 500 feet (150 m) față de persoane, mașini sau clădiri. Pentru înscrierea și participarea la test este o taxă de 150 $. Urmează ca pilotul de drone să fie verificat de către TSA (Transportation Security Administration), care dă un acord că nu există niciun risc de securitate, și numai după aceea solicitantul obține certificarea FAA. Se constată „o relaxare semnificativă a condițiilor pentru operatorii comerciali” și că se aduce „o schimbare în modul prin care FAA face distincția dintre aceștia și operatorii de drone de agrement, recreere sau hobby”, apreciază John Goglia, colaborator la www.forbes.com, fost membru în Consiliul Național pentru Siguranța Transporturilor din Statele Unite (U.S. National Transportation Safety Board – NTSB) și cu o experiență de peste 30 de ani în industria aeronautică. Din motivele arătate, toți operatorii, inclusiv cei care „se vor juca” pentru prima oară cu o dronă, vor fi „asimilați” operatorilor de sUAS comerciale adică se vor supune aceleiași reguli ca toți operatorii comerciali. Vor avea obligația să dețină un certificat FAA pentru a ridica dronele lor pentru zbor și nu se pot sustrage de la noile exigențe fără repercusiuni. Lipsa unei licențe FAA va aduce sancțiuni din partea autorităților. De exemplu, pentru fiecare încălcare a reglementărilor (FAR, part 107), se va aplica o amendă de 1.100 $. Până acum era o deosebire esențială între cerințele sau obligațiile pentru operarea dronelor de agrement (hobby) și cele pentru drone comerciale (de afaceri), deosebire care dispare începând cu 29 august 2016. După cum declara categoric, mai precis avertiza, încă de la sfârșitul lunii iunie a.c., Loretta Alkalay, în Drone Law Journal (www.dronelawjournal.com), modificările din lege „sunt îngrijorătoare pentru hobbyști”. Loretta Alkalay, profesor adjunct la Vaughn College of Aeronautics din Flushing, Queens, NY, a lucrat peste 30 de ani în agenția FAA, ca jurist și consultant regional. După publicarea regulilor, în urmă cu 60 de zile, au apărut foarte multe comentarii, multe dintre ele critice sau nefavorabile. „Aceste reguli sunt o pierdere complet ridicolă de timp, bani și resurse. Aeronavele fără pilot vor pica din cer și vor pune oamenii în pericol și de acum încolo”. Sau, „La normele pentru drone se lucrează de peste un deceniu, nu doar de un an. Nu s-a făcut nimic ani de zile, până când nu s-a implicat Congresul, care a cerut ca regulile să fie făcute în 2015. Suntem după jumătatea lui 2016 și… în cele din urmă intră în vigoare”. „Dronele hobby zboară de zeci de ani fără probleme și abia acum FAA intră în acțiune”.

Tags