Reglementările FAA, ajutor pentru dezvoltarea sUAS*

September 2017

În urmă cu un an de zile au intrat în vigoare, în Statele Unite ale Americii, noile reglementări pentru sUAS (small Unmanned Aerial Systems, drone de mici dimensiuni). Regulile sunt cunoscute sub numele de „Small UAS Rule” sau, mai frecvent, „Part 107”, după numărul secțiunii (107) din capitolul 14 (Title 14 – Aeronautics and Space, sau Federal Aviation Regulations, FARs) al Codului de Reglementări Federale (Code of Federal Regulations, CFR). CFR este împărțit în 50 de „titluri” (capitole) care reprezintă domenii generale supuse reglementărilor federale. Pe lângă edițiile anuale, publicate de Biroul Registrului Federal (Office of the Federal Register) și de Biroul Guvernamental pentru Activitatea Editorială (Government Publishing Office), CFR apare și într-un format electornic on-line neoficial, care este actualizat zilnic. Despre publicarea reglementărilor și termenul când au devenit obligatorii, revista dronele.ro a scris la acel moment (luna august 2016), vezi, dronele.ro/reguli-de-zbor-pentru-drone-mici-puse-in-practica/. Într-un articol despre aceste reglementări, apărut recent pe site-ul uasvision.com, se apreciază că implementarea lor este un succes. După un an de zile „peste 80.000 de drone individuale au fost înregistrate, în scopuri comerciale sau guvernamentale, și peste 60.000 de persoane au obținut certificatul de pilot (Remote Pilot Certificate), necesar pentru a manevra o dronă în conformitate cu aceste reguli (Part 107)”. Datorită reglementărilor elaborate, emise și impuse de FAA (Federal Aviation Administration), după consultarea cu persoane interesate de domeniul UAV și cu specialiști, timp de câteva luni, se poate spune că „lumea aviației comerciale este în schimbare”. Modalitățile prin care pot fi executate foarte multe activități sunt privite acum altfel. Dronele aeriene sunt folosite în prezent la filmări profesioniste, cartografiere și topografiere, agricultura de precizie, marketing imobiliar, inspecții la conducte, poduri, suprastructuă, centrale electrice, nucleare sau eoliene și altele. Posibilitatea de a extinde acest spectru larg de utilizări este oferită, în primul rând, de aceste reguli pentru drone care cântăresc mai puțin de 55 lb (25 kg), reguli care mai sunt numite și „FAA Reauthorization” sau „Small UAS NPRM” (dronelife.com). NPRM (Notice of Proposed Rulemaking) este o notificare emisă atunci când o agenție independentă a guvernului Statelor Unite vrea să aduge, să elimine sau să modifice o regulă sau un regulament, ca parte a procesului de reglementare. Pe site-ul uasvision.com sunt prezentate și descrise câteva exemple.

  • Dronele au fost folosite pentru a sprijini eforturile de recuperare și salvare în timpul și după uraganul Harvey. FAA a eliberat 127 de autorizații pentru piloții care au acționat la operațiunile de salvare și la evaluarea daunelor la drumuri, poduri sau alte infrastructuri critice. Uneori agenția a emis aceste autorizații în câteva ore. „Toate zborurile cu drone au fost atent coordonate cu operațiunile executate de aeronave cu echipaj uman, pentru a garanta siguranța tuturor celor care foloseau spațiul aerian aglomerat”.
  • Mai multe companii mari de asigurări pentru proprietăți folosesc drone ca să examineze casele după furtuni sau alte calamități. Se iau imagini foto și video precise și de calitate, fără să fie nevoie ca un angajat să urce pe acoperiș, expunându-se pericolelor.
  • Zeci de posturi de televiziune din întreaga țară transmit în direct știri însoțite de imaginile preluate de drone. Se reduc riscurile și costurile față de folosirea obișnuită a unui elicopter.
  • Mai mulți operatori comerciali folosesc sUAS pentru a monitoriza șantiere, pentru a crea hărți topografice, pentru a verifica vegetația de pe terenurile agricole, pentru a verifica conductele și instalațiile de petrol sau de gaz și multe altele.
  • În statele Minnesota și Ohio s-au utilizat drone pentru inspecția podurilor de pe autostrăzi.
  • O companie care lucrează pentru Aeroportul Internațional Hartsfield-Jackson, situat la 7 mile (11 km) de Atlanta, statul Georgia, au realizat hărți 3D ale pistelor, cu drone echipate cu senzori și camere, în aproximativ jumătate din timpul de care aveau nevoie echipele de personal angajat.
  • Pentru combaterea incendiilor, pompierii de la Wayne Township Fire Department, din apropiere de Indianapolis, au obținut imagini cu zonele incendiate sau despre alte pericole.
  • Poliția statului Idaho folosește drone pentru a obține imagini aeriene de la accidente rutiere, situații de blocaj, deversări de materiale periculoase, dezastre naturale etc.
  • În zona din jurul orașului Fort Collins, statul Colorado, mai multe departamente regionale au lansat un program de folosire a dronelor ca ajutor la investigații, inclusiv la accidente grave sau operațiuni de căutare și salvare.
  • Cercetătorii de la Universitatea de Stat din Oklahoma (Oklahoma State University) au drone echipate cu senzori și camere pentru a face măsurători în timpul formării tornadelor, pentru a observa modul în care se formează și pentru a emite avertismente din timp.
  • Agenția guvernamentală National Oceanic and Atmospheric Administration are o flotă de 54 de aeronave fără pilot, cu anvergura aripilor de la mai puțin de 6 ft (1,83 m) la peste 115 ft (35 m), care colectează informații din zone potențial periculoase pentru oameni, cum ar fi zona polară, oceanul arctic, zone sălbatice, insule vulcanice, incendii de pădure etc.

Din cele câteva exemple, adunate într-un an de zile, toate prezentând utilitatea sUAS, reiese că prin aplicarea reglementărilor (Part 107) „această poveste de succes nu s-a încheiat”, scrie pe site-ul amintit. FAA, agenție din cadrul DOT (Department of Transportation), dorește să permită operațiuni cu sUAS din ce în ce mai complexe, zborul deasupra proprietăților sau persoanelor, operațiuni BVLOS (beyond visual line-of-sight), transport de obiecte sau persoane etc. „Agenția vrea să se asigure că reglementările sunt bazate pe performanță și că se adaptează cu ușurință schimbărilor, menținând ca scop principal siguranța recunoscută a aviației din Statele Unite” (uasvision.com). FAA estimează că peste doar patru ani, în 2021, numărul de drone mici (sub 55 lb, adică sub 25 kg) în exploatare comercială ar putea ajunge la 1,6 milioane.


* Concluzia domnului Michael Huerta, administrator al FAA din 2013, analizată și exemplificată într-un articol recent din uasvision.com. UAS Vision este un forum global independent al comunității celor interesați de UAS.

Tags