Regatul Arabiei Saudite dorește să se doteze cu UAS

November 2017

Saudiți poartă negocieri pentru a cumpăra, încă din acest an, dronele multirol Anka, de la TAI (Turcia)

În urmă cu aproximativ zece zile, pe 16 noiembrie, a fost făcută publică intenția Regatului Arabiei Saudite de a achiziționa șase drone de medie altitudine și mare anduranță (MALE, medium-altitude, long-endurance) numite Anka și două stații de control de la sol, produse în Turcia de firma TAI (Turkish Aerospace Industries, Inc.). Drona aeriană Anka este primul produs indigen, primul UAS proiectat și realizat complet de TAI, companie cu sediul central în Ankara. În prezent, Forțele Aeriene ale Turciei operează patru astfel de drone, iar în anul următor așteaptă primirea a încă zece aparate. Pe site-ul global de politică, afaceri și tehnologie de apărare, defensenews.com, se face precizarea că principalii operatori ai aeronavelor din familia TUAV Anka (Tactical Unmanned Air Vehicle) sunt Forțele Aeriene și Ministerul de Interne din Turcia. Ideea realizării acestor drone aeriene, pentru misiuni tactice de supraveghere și de recunoaștere, a fost avansată încă de la începutul anilor 2000. Numele dronei provine de la o creatură mitologică asemănătoare păsării Phoenix, numită Anka kușu (pasărea Anka, în limba turcă) sau Zümrüd-ü Anka (provenit, se pare, din persană). Modelul de bază, Anka-A, este clasificat ca făcând parte din categoria de drone MALE, iar modelele următoare au progresat în direcția integrării radarelor SAR (synthetic-aperture radar), utilizate pentru a crea imagini ale obiectelor în două sau trei dimensiuni, și a sistemelor de luptă. În primăvara lui 2017, pe 28 aprilie, Subsecretariatul pentru Industria de Apărare (SSM, Savunma Sanayii Müsteşarlığı) a anunțat că integrarea rachetelor aer-sol Roketsan MAM-L pe UAS Anka s-a realizat cu succes. Sistemul TUAV este alcătuit din 3 aparate de zbor (A/V, air vehicle), stația de comandă la sol (GCS, Ground Control Station), terminalul de date de la sol (GDT, Ground Data Terminal), sistemul automat de decolare și de aterizare (ATOLS, Automatic Take-off and Landing System), sistemul pentru prelucrarea imaginilor (TIES, Transportable Image Exploitation System), terminalul video (RVT, Remote Video Terminal) și diverse echipamente de sprijin (GSE, Ground Support Equipment). Este conceput atât pentru misiuni de zi cât și de noapte, în condiții meteo nefavorabile și realizează detectarea, identificarea sau recunoașterea și urmărirea, în timp real, a țintelor staționare sau în mișcare. Se poate spune că are o arhitectură deschisă deoarece aparatul poate fi configurat să suporte diferite sarcini utile (de exemplu senzori) și să efectueze misiuni complexe. Drona are un motor cu combustibil greu și un sistem de protecție împotriva gheții (Ice Protection System). Anka a executat prima misiune anul trecut în provincia Elazig din estul Turciei. A atins altitudinea de 19.000 de metri și a zburat pentru explorare și observare timp de patru ore. Sistemul MALE Anka a fost prezent la târgul IDEF’17 (International Defence Industry Fair) din Turcia, în perioada 9-12 mai, și la salonul SIAE 2017 (Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace) Paris-Le Bourget, între 19 și 25 iunie. Cu aceste ocazii, a fost prezentat și un film scurt, accesibil acum pe internet, în care sunt descrise succint unele dintre caracteristicile importante ale UAS Anka.

Pe site-ul uasvision.com s-a preluat o știre de la Defense News de la jumătatea lunii noiembrie a.c. în care se arăta că programul variantei pentru armată a UAS Anka, care a fost lansat în anul 2013, însemna ca TAI să realizeze proiectarea, dezvoltarea și producția de sisteme modernizate, Anka-S. Referitor la intenția de cumpărare a sistemelor, aceleași surse adaugă că negocierile EAU (Emiratele Arabe Unite) „Nu au condus la rezultate tangibile, mai ales că EAU dezvoltă la nivel local propriile sisteme fără pilot”. Directorul de marketing și comunicare al companiei TAI, Gorkem Bilgi, a declarat că „Negocierile dintre Turcia și Arabia Saudită sunt în curs de derulare de câțiva ani dar, nici un contract oficial nu a fost semnat încă. Saudiții au anumite cerințe privind sistemele de recunoaștere și această parte a acordului este deocamdată în discuție”. Mai sunt negocieri și privind posibilitatea transferului de tehnologie către Regatul Arabiei Saudite, cea mai mare țară din Peninsula Arabă și cea mai mare țară arabă din Asia de Vest. O altă părere arată că sunt și anumite „Probleme bugetare și administrative cauzate de prețul scăzut al petrolului, care îi determină pe saudiți să solicite o reducere a costurilor aeronavei”. Din declarația lui Gorkem Bilgi se înțelege că, din cauza situației actuale, compania TAI este deschisă la negocieri.

Tags