Programul pentru „train drone”, făcut public de SNCF

June 2017

Operatorul feroviar național din Franța a anunțat planul pentru trenurile fără „mecanic de locomotivă”

Transporturile vor deveni tot mai sigure, mai eficiente și mai profitabile odată cu introducerea, pe o scară largă, a vehiculelor autonome. Mari companii, producătoare de autovehicule și din domeniul IT, din toată lumea, de exemplu Toyota, Tesla, BMW, Hyundai, Google sau mai recent și Apple, investesc în cercetarea și dezvoltarea acestei noi tehnologii, pentru realizarea așa-numitelor „driverless car”. Site-ul futurism.com apreciază, într-un articol cu această temă, că, „În unele locuri din Statele Unite, mașinile fără șofer ar putea fi pe străzi în numai două luni”. Pentru rezolvarea fiecărei probleme care apare la transportul public cu vehicule autonome este nevoie de ani de zile, de o perioadă apreciabilă pentru cercetare, pregătire și teste. Recent, a apărut informația că operatorul feroviar național din Franța (SNCF – Société nationale des chemins de fer français) a anunțat planurile de realizare a trenurilor fără mecanic de locomotivă, din prezent până în 2023. Anunțul a fost preluat și publicat de www.francetvinfo.fr pe 14 iunie 2017. SNCF a denumit conceptul „train drone” (tren dronă) iar testarea primelor TGV autonome (TGV, abrevierea franceză pentru „trenurile de mare viteză” – Train à Grande Vitesse) va începe în curând. Prototipul, pentru transport de mărfuri, ar trebui să fie testat în 2019, pe căi de rulare de triaj (secundare) și, începând din 2023, cel pentru TGV cu călători. Chiar dacă „ideea pare luată direct dintr-un scenariu science-fiction, programul a fost totuși anunțat de SNCF” (francetvinfo.fr). Dezvoltarea vehiculelor autonome va continua și popularitatea acestora va fi din ce în ce mai mare, odată ce se va demonstra că reprezintă o tehnică de transport mai sigură. Indiferent dacă pentru unii se nasc temeri, trenul fără mecanic se vor vedea în curând și, „va fi un lucru bun pentru toți cei implicați”. SNCF este compania națională feroviară de stat care administrează traficul feroviar în Franta și Principatul Monaco. SNCF operează serviciile feroviare naționale, inclusiv TGV, care includ operarea serviciilor feroviare de pasageri și de marfă, întreținerea și semnalizarea infrastructurii feroviare. Trenurile SNFC, care circulă deja cu viteze de până la 321 km/h (200mph), vor avea instalate frâne automate, inclusiv pentru situații de urgență, și senzori care să le permită identificarea obiectelor din drumul lor. Pentru a asigura siguranța, „Trenurile autonome vor avea în continuare mecanici la bord pentru primele deplasări, doar pentru cazul când ceva nu merge bine”, se arată pe futurism.com. „Pilotarea de la distanță este o opțiune. Pentru siguranță, problemele, care ar putea fi uneori imprevizibile, trebuie să aibă mai multe moduri de rezolvare”. Pe site-ul francetvinfo.fr se completează, „Văzut de la distanță, trenul autonom va arăta la fel cu celelalte TGV. Acesta va fi echipat cu senzori externi pentru a anticipa orice obstacol de pe drum și să comande, dacă este necesar, frânarea automată. Ideea este, în mod clar, de a putea controla trenul de la distanță, fără un mecanic în cabină, în special în timpul manevrelor laborioase din stații, înainte de plecare”. Versiunea TGV pentru călători este așteptată, începând din 2023, între Paris și sud-estul țării, și va fi un tren semi-autonom. Nu se pune problema ca să nu fie nicio persoană în cabină dar, aceasta va avea misiunea să comande deschiderea-închiderea ușilor și să intervină în situații de urgență. Astăzi, o echipă de 10 specialiști este în întregime dedicată acestui proiect și colaborează cu sectorul industrial și cu institute de cercetare științifică. „Automatizarea este similară cu a avioanelor, unde există, din fericire, tot timpul o persoană (pilotul), dar și un sistem precis de pilot automat”, a declarat Matthieu Chabanel, director general adjunct în cadrul societății feriviare. Acesta apreciază că „va fi o premieră mondială”, proiectul fiind avansat în comparație cu al altor companii feroviare europene, de exemplu Deutsche Bahn din Germania. Din informațiile obținute de rețeaua de televiziune France Info, echipa SNCF colaborează cu Alstom, o multinațională franceză din domeniul producției și transportului energiei electrice și din infrastructura feroviară. Alstom este unul dintre producătorii importanți de trenuri și operează pe piețele de transport feroviar din întreaga lume. Produsele din acest sector sunt trenurile de mare viteză AGV, TGV, Eurostar și Pendolino. Ideea SNCF este, mai degrabă, de a îmbunătăți regularitatea și viteza trenurilor, în special în regiunea Paris. Aici, se intersectează linii regionale, trenuri de navetiști și linii TGV. Pot fi multe repercusiuni în cazul apariției unui cât de mic incident. Se va reduce timpul între două trenuri de la 180 de secunde la 108. Alain Krakovitch, director în SNCF, a declarat că, „Pe o linie cu trenuri autonome vor circula cu până la 25% mai multe garnituri. Operațiunile de frânare și de accelerare vor fi optimizate, crescând astfel numărul de trenuri”.

Tags