Primele vehicule autonome (UAS, AGV) cu certificat UL

May 2018

Standardele UL 3030 și UL 3100 au început să fie aplicate, primele sisteme certificate, de la Intel și Dematic

Unul dintre argumentele pentru care se impune stabilirea de standarde în proiectarea și dezvoltarea dronelor (UAS, Unmanned Aerial Systems) și a altor vehicule autonome (AGV, Automated Guided Vehicles) este creșterea numărului de aplicații în care se regăsesc. Pe lângă domeniul militar și de siguranță publică, unde sunt întâlnite de mai mult timp, dronele își demonstrează acum utilitatea și în numeroase aplicații comerciale. La fel se întâmplă cu sistemele sau vehiculele robotizate și, din acest motiv, trebuie pus un accent mai mare pe siguranță. De obicei, sursa de alimentare a acestora sunt bateriile litiu-ion (LiB, Lithiu-ion battery), care „trebuie protejate față de condițiile nesigure de mediu, electrice sau mecanice”, se arată pe site-ul uavexpertnews.com. Compania UL LLC (numele original Underwriters Laboratories) din Statele Unite, care este autorizată să efectueze teste și analize de siguranță, „a dezvoltat două standarde pentru sistemele electrice ale vehiculelor autonome care au componente critice”, cum sunt bateriile reîncărcabile, și pentru dispozitivele de încărcare interne (dispuse pe vehicul) sau externe (în afara lui). Standardele au primit indicativele UL 3030 (pentru USV) și UL 3100 (pentru AGV). În articolul bateriile-dronelor-sunt-mai-sigure… din revista on-line dronele.ro au fost prezentate, atât interesul, expertiza și activitatea companiei independente UL, cât și termenele stabilite pentru finalizare, privind standardele de siguranță pentru bateriile UAS.

 

La sfârșitul lunii aprilie a.c. vehiculul aerian profesional fără pilot Intel® Falcon 8+ a primit prima certificare UL. Directorul pentru sisteme de energie și e-Mobilitate, Francisco Martinez, a spus, „Suntem foarte încântați să prezentăm prima certificare UL 3030 pentru drone, UL poate contribui la promovarea și dezvoltarea rapidă a tehnologiei UAS. Vom continua colaborarea cu producătorii care vor oferi informații valoroase privind cerințele de siguranță”. La proiectarea dronei Falcon 8+ s-a avut în vedere fiabilitatea, performanța și siguranța zborului. Anil Nanduri, vice-președinte și director general la Drone Group de la Intel, a declarat, „Standardul 3030 al UL demonstrează angajamentul Intel pentru operațiuni sigure, atât de necesare unor aplicații comerciale ca inspecția, supravegherea și cartografierea”. Operațiunile de inspecție din industria de petrol și gaze sunt costisitoare și, în multe situații, pot fi periculoase. Cu Intel Falcon 8+ se reduce riscul de accidente și se fac economii de timp și de costuri. În același anunț s-a făcut publică și prima certificare (UL 3100) pentru sistemele AGV produse de Dematic, firmă recunoscută în Statele Unite, Mexic, Australia, Germania, Italia și China, pentru tehnologiile și serviciile automatizate, mobile și integrate, pe care le furnizează companiilor din domeniul aprovizionării cu mărfuri. Vehiculele AGV nu au șofer, sunt roboți mobili care, pentru a se deplasa pe un traseu bine definit, printre „obstacole”, folosesc un fascicul laser sau senzori optici și repere marcate în pardoseală. AGV sunt utilizate în mod frecvent la selectarea, extragerea, transportul, ridicarea și transferul unor obiecte sau materiale, ambalate și marcate, în spații de producție sau în depozite. Compania Dematic, cu sediul central în Grand Rapids, al doilea oraș ca mărime din statul Michigan, a contribuit la dezvoltarea standardului UL 3100, care are la bază, în primul rând, experiența tehnică de ani de zile a specialiștilor din UL. Bineînțeles, s-a avut în vedere una dintre „definițiile” importante ale echipamentelor autonome, protecția împotriva accidentelor neintenționate.

 

Tom Kaminski, vicepreședinte la firma Dematic, consideră că încadrarea sistemelor proprii conform standardului UL 3100 va fi foarte apreciată de clienții companiei. Standardele UL 3030 și UL 3100 au fost create pentru evaluarea, testarea și, în final, certificarea sistemelor UAS, respectiv AGV. Bateriile, încărcătoarele, motoarele, alte componente electrice sau electronice, produsele finite în totalitate, sunt protejate împotriva șocurilor electrice, a incendiilor și a defecțiunilor accidentale. Cu siguranță, toate companiile care proiectează și produc UAS sau AGV vor căuta soluții pentru încadrarea în cele două standarde. Intel și Dematic sunt primele exemple.

Tags