Prima dronă sub marca Intel, pentru monitorizare

October 2016

O prezență nouă pe piața dronelor industriale, pentru inspecții, topografiere și cartografiere

La Conferința și Târgul Internațional INTERGEO®-2016 de la Hamburg (11-13 octombrie) a fost prezentată prima dronă comercială realizată sub marca Intel®. INTERGEO este una dintre cele mai mari platforme din lume pentru specialiștii din geodezie și din alte sfere de activitate care se ocupă de măsurarea și reprezentarea cartografică sau numerică a suprafețelor de teren, iar printre domeniile prezentate în cadrul conferinței au fost și sisteme GIS (Geographic Information System), în care dronele (UAS/UAV) au o tot mai mare influență. Sistemul Falcon 8+ este un pachet complet, construit pe baza UAV octocopter Falcon 8, dezvoltat de Ascending Technologies, și este proiectat pentru activități din industrie, cum ar fi șantierele mari de construcții, unde operațiile de control pe teren, prin alte metode, ar lua foarte mult timp. Intel a adaptat, conceput și echipat acest sistem pentru „inspecții industriale, topografiere și cartografiere, pentru profesioniști și experți”, după mai multe cercetări și analize pe piața industriei dronelor comerciale. Falcon 8+ este destinat să acopere cererile de pe piața Americii de Nord, în special pe segmentul comercial, unde Intel intenționează să devină lider, cu noi modele de UAV. Pentru că Falcon 8+ este cea mai recentă inițiativă a companiei pentru dezvoltarea de drone comerciale trebuie amintiți și pașii, respectiv investițiile, pe care Intel i-a parcurs anterior, fără a neglija oportunitățile de pe piața tradițională a PC-urilor, dar mai mult decât interesul pentru piața de smartphone,

  • în ianuarie a.c. Intel a achiziționat compania germană, producătoare de drone comerciale, Ascending Technologies (AscTec®) din Krailing, districtul Starnberg, Bavaria, cu care anterior a colaborat la utilizarea camerelor RealSense™, pentru ca dronele să poată evita obstacole și eventuale coliziuni, din orice direcție, cu orientare și percepție de 3600,
  • apoi a cumpărat firma Movidius, producătoare de chip-uri specializate, utilizate de ambele drone quadcopter Falcon 8 și de platforma Tango (Project Tango) de la Google, care permite dispozitivelor mobile (smartphone, tablete etc.) să detecteze poziția utilizatorului „fără folosirea GPS sau a altor surse externe”,
  • produce propriile chip-uri și camere pentru drone pe baza propriei platforme RealSense™, „o combinație hardware și software care permite camerelor să proceseze imagini” sau, conform descrierii de pe www.intel.com, „o tehnologie remarcabilă într-un pachet mic”,
  • a devenit un investitor major pentru producătorul chinez de drone Yuneec, principalul rival din această industrie al „gigantului” DJI. Dronele quadcopter Yuneec Typhoon H, pentru agrement (hobby), comerciale sau profesionale, sunt echipate cu aparatură AscTec® și folosesc platforma inteligentă RealSense™ de la Intel,
  • a creat platforma Intel Aero pentru a realiza UAV complet funcționale (ready-to-fly).

Joshua M. (Josh) Walden, director general al departamentului pentru reorganizare New Technology Group, din cadrul Intel Corporation, Santa Clara, California, a declarat că „Falcon 8+ este prima dronă comerială sub marca Intel”. Drona Falcon 8, produsă de Asccending Technologies, este disponibilă pe piața europeană a dronelor comerciale și este lider pe acest segment.

UAV-ul are dimensiunile 768x817x160 mm și o greutate la decolare de 2,8 kilograme. Rotoarele sunt aranjate în forma literei V, un patent AscTec, și poate atinge viteza de 35 mph (56 km/h), mai mare decât a multor alte drone de agrement. Pe lângă aceste caracteristici mai asigură:

  • cel mai bun raport între greutatea sarcinii utile și performanțe,
  • cea mai bună stabilitate în condiții atmosferice grele,
  • înlocuirea rapidă a sarcinii utile integrate,
  • cea mai bună clasă de siguranță, inclusiv rezistența la perturbațiile de câmp magnetic,
  • un sistem GPS (Global Positioning System) de mare precizie

și beneficiază de una dintre cele mai mari rețele de reseller cu sprijin pentu dezvoltarea afacerii și a operațiunilor curente ale acestora. La noul model comanda sau stația de la sol, rezistentă la apă și robustă, este echipată cu joystick și tabletă (numită Intel Cockpit) și este alimentată de baterii inteligente (Intel Powerpack), dar UAV poate fi controlat și printr-o interfață de la un smartphone. Pilotul automat este AscTeh Trinity (triplu redundant). Drona oferă imagini detaliate de la înălțime „cu o precizie milimetrică”, pentru analize care ajută utilizatorii să detecteze și să prevină deteriorarea în continuare a infrastructurii”, a precizat Josh Walden. Oportunitatea de care profită Intel este că în multe țări, inclusiv SUA, regulile pentru utilizarea dronelor comerciale și de consum se discută mult timp, se aprobă greu și se pun în aplicare cu întârziere. De exemplu, autoritatea federală din Statele Unite, FAA (Federal Aviation Administration), a anunțat reglementări noi pentru dronele comerciale în luna iunie a.c. dar unele norme au fost foarte repede modificate, cum ar fi linia de observare a unui UAV de către un singur operator. Brian Krzanich, CEO al Intel, conduce un comitet consultativ instituit de FAA pentru măsurile privind integrarea sistemelor de aeronave fără pilot în spațiul aerian național. Intel s-a axat în principal pe aplicațiile comerciale din sectorul industrial, care nu este încă dominat de nicio companie, cum este sectorul dronelor de agrement, controlat în procent de 70% de DJI, dar asta nu înseamnă că dronele Intel nu vor putea zbura și peste zone aglomerate. Industria cu cele mai bune perspective pentru aplicațiile bazate pe drone este infrastructura, cu o valoare totală de peste 45 miliarde $, potrivit unui studiu din luna mai al PwC (Pricewaterhouse Coopers), care își bazează estimarea pe valoarea afacerilor și a forței de muncă, din fiecare industrie, care pot fi înlocuite cu astfel de aplicații. Cercetarea are la bază rezultatele din 2015. Potrivit aceluiași studiu, valoarea totală a aplicațiilor cu drone, pentru toate industriile, este estimată la 127 miliarde $. Dronele comerciale sunt o preocupare atât pentru DJI și Yuneec (ambele din China), dar și pentru alte firme mari, de exemplu Sony (Japonia), 3DR (3D Robotics) sau Kespry (ultimele două din SUA). Intel caută modalități de a lansa noi dispozitive din cauză că nu a intrat pe piața telefoanelor inteligente iar vânzările de PC-uri și în consecință de componente pentru PC-uri, domeniu în care este lider mondial, au scăzut constant în ultimii ani. Așa cum mari companii precum Amazon sau Google și-au pus marca pe anumite produse, la fel și cele cu marca Intel vor avea un renume și nu vor avea nevoie de publicitate. Cu toate acestea, la încercările care au precedat lansarea în tehnologia dronelor, Intel nu a avut succes. Este vorba de ceasurile SmartWatch, lansate după achiziționarea firmei Basis Science, Inc. în 2014, și retrase de pe piață, sau căștile wireless pentru imagini din realitatea virtuală prin Project Alloy, o încercare recentă, din august 2016, și care se dorea a fi alternativă și concurență pentru Oculus Rift (produs de Oculus VR în martie 2016) sau HTC Vive (dezvoltat de HTC și Valve Corporation în aprilie 2016).

Intel nu este recunoscută pentru sisteme hardware complete dar poate produce componente sau poate aduce soluții pentru producătorii de drone. De exemplu sistemul de senzori pentru evitarea coliziunii în zborul unui UAV. Dronele sunt considerate un domeniu important pentru viitor iar Intel vrea să dețină un rol important oferind senzori, procesoare, comunicații și sisteme claud integrate sau alte tehnologii inovatoare. „Odată cu lansarea noului sistem Falcon 8+, Intel stabilește un nou standard pentru dronele comerciale”.

Tags