Poșta din Rusia va folosi dronele SH-350 în Siberia (1)

December 2021

 

Dacă drona corespunde cerințelor va fi folosită și în alte regiuni nordice și va avea nevoie de pregătirea unei infrastructuri care să nu se bazeze pe drumuri

Companii din tot mai multe domenii sunt preocupate de evoluția industriei dronelor și de varietatea de aplicații care pot fi abordate cu ajutorul sistemelor autonome de zbor, iar în ultimul timp a crescut semnificativ interesul față de transportul aerian de mărfuri și față de modelele de drone (sau UAV, Unmanned Aerial Vehicle) care pot livra pachete. Pe lângă reducerea timpului de la preluarea coletului și până la predare, se rezolvă și problemele apărute la aprovizionarea repetată în condiții dificile și, mai ales, peste un teren accidentat. Livrarea de mărfuri cu drone aeriene oferă avantaje atât aplicațiilor civile, cât și militare. În Rusia, serviciul poștal național a început recent testarea livrărilor de corespondență cu UAV către așezări ale regiunii Yamalo-Nenets din nordul îndepărtat. Poșta Rusă a afirmat într-un comunicat că se așteaptă ca „utilizarea dronelor de-a lungul unor astfel de trasee să dubleze viteza de livrare, să crească de zece ori volumul traficului de marfă și, în același timp, să scadă la jumătate costurile acestor servicii”, conform popsci.com (site al magazinului digital american Popular Science, cunoscut și ca PopSci) și uasvision.com (forum global independent al comunității pentru UAS). Cele două site-uri au preluat afirmația lui Samuel Bendett de la Centrul pentru Noua Securitate Americană (CNAS, Center for a New American Security din Washington D.C.) și analist al Centrului de Analiză Navală (CNA, Center for Naval Analysis, anterior CNA Corporation), organizație nonprofit de cercetare și analiză cu sediul în comitatul Arlington, statul Virginia. Samuel Bendett a spus, „Recent, guvernul rus a decis să includă sistemele de zbor fără echipaj în spațiul aerian comun cu aeronavele pilotate”. Toată lumea se așteaptă la „o creștere rapidă a numărului de drone aeriene pentru diferite aplicații, din transport, logistică, construcții, agricultură, industria extractivă și altele”. Folosirea dronelor pentru livrarea corespondenței sau, alt exemplu, a unor consumabile medicale, are avantajul că, dacă se produce un eveniment natural, cum ar fi o furtună puternică sau un vânt în rafale și de durată, care avariază drona și o prăbușește, nu se pierd vieți omenești. Din acest motiv, se poate spune că dronele de marfă corespund pe câmpul de luptă cu vehiculele de aprovizionare. În unele state, unități ale armatei „au explorat deja utilizarea dronelor pentru a transporta orice este posibil” (sânge pentru transfuzii, muniție de luptă, alimente pentru combatanți etc.), misiuni care altfel ar fi anulate sau ar fi îndeplinite cu mare risc de personalul militar auxiliar. Samuel Bendett spune că și în Rusia se analizează modul în care pot fi folosite unele modele de UAV pentru astfel de misiuni, iar pentru armată, forțele aeriene și marina militară  sunt proiectate drone de tip elicopter (helicopter-drone) medele VTOL (vertical take-off and landing), pentru aprovizionare, pentru atac și în războiul electronic. În momentul când serviciul poștal va implementa pentru comunitățile din Siberia rurală livrarea corespondenței și a coletelor cu drone aeriene, va deveni disponibilă și aprovizionarea de rutină cu mărfuri în aceste condiții grele. Pe lângă situațiile dificile cauzate de vremea nefavorabilă, sistemele autonome ale armatei vor trebui să fie pregătite și pentru pericolele inerente din teatrele de operațiuni. Activitățile comune operațiunilor civile și militare, în aceste medii neprielnice, sunt decolarea și aterizarea în spații cu suprafață redusă, zborul în condiții de vânt în rafale, de ninsoare sau îngheț, întoarcerea în siguranță la punctul de plecare și altele. La mijlocul lunii noiembrie, Poșta Rusă, împreună cu autoritățile din regiunea autonomă Yamalo-Nenets, și apelând la compania Aeromax pentru drona-elicopter SH-350 (nume care provine de la SmartHELI, SH, și de la greutatea la sol, de 350 de kilograme), a efectuat un zbor de test într-o zonă din apropierea capitalei regionale Salekhard, oraș traversat de Cercul polar arctic (de nord). Pachetele au ajuns în bună stare la 53 km (aproape 33 de mile) distanță de Salekhard, în mica localitate Aksarka, centrul administrativ al districtului Priuralsky. Drona SH-350 „a acoperit” distanța dintre cele două localități în aproximativ jumătate din timpul de care are nevoie o mașină în condiții de vreme bună și fără pericolele care apar în anotimpul rece. Directorul general adjunct pentru logistică al Poștei Ruse, Serghei Sergușev, a declarat că, „Livrările coletelor cu drona în spațiul nordic, acolo unde condițiile climatice severe complică logistica, sunt deosebit de relevante” (thebarentobserver.com). Ca să poată fi utilizat, un traseu terestru din Siberia are nevoie foarte des fie de reparații fie de defrișări, pe când o dronă aeriană poate fi oprită de la zbor doar de o furtună. Drona-elicopter Aeromax (SH-350) folosită la zborul de test are :

  • greutatea maximă la decolare de 350 kg,
  • o viteză de până la 55 mph (88,5 km/h),
  • autonomia de 93 mile (aproape 150 km),
  • capacitatea totală de încărcare de 220 lb (99,8 kg) și
  • poate zbura 5 ore la rând, adică fără oprire.

„Drona este capabilă să livreze mărfuri în zonele îndepărtate, greu accesibile, mai rapid și mai ieftin decât transportul terestru” (aeromax.com). Nu mai este cazul să fie pusă în pericol viața echipajelor de pe aeronavele cu pilot „în condiții de vizibilitate slabă sau în condiții meteorologice dificile”. Poșta din Rusia vede aceste drone ca modalitatea de a efectua livrările regulate, în condiții nefavorabile, în 2024 și pe zece rute între orașe și sate din Yamalo-Nenets până la sfârșitul anului 2024, conform site-ului thebarentsobserver.com. Va urma.

Tags