Pop.Up, automobil+dronă+cabină, vehiculul viitorului

March 2017

Airbus și Italdesign au prezentat la GIMS1) un vehicul electric autonom pentru deplasări pe sol și în aer

De foarte mult timp, periodic, apare câte o știre despre vehiculul viitorului. Fie că este vorba de spațiul aerian, acvatic, subacvatic sau terestru, de cele mai multe ori a rămas la nivel de zvon sau, în unele cazuri, de proiect. La fel se vorbea la începutul anului 2017 și despre proiectul producătorului de aeronave Airbus și Italdesign, companie de proiectare, inginerie și producție pentru industria de transport, din  Moncalieri, Piedmont, Italia. În proiect, vehiculul botezat „Pop.Up”, este format din trei componente, platforma de rulare pe sol, capsula (habitaclu, compartiment sau cabină), care se poate desprinde, și drona (un quadcopter), care transportă cabina prin aer, după ce aceasta este fixată mecanic. Iată că rezultatul parteneriatului dintre Airbus și Italdesign a fost prezentat, pentru prima oară, la ediția din acest an (a 87-a) a salonului Geneva International Motor Show (GIMS), pe 7 martie 2017. Cei de la Italdesign au avut ideea unui vehicul modular încă din 1982 când, la expoziția auto de la Torino, au prezentat un model la care se schimba partea superioară și se putea transforma din autoturism în microbuz sau în auto van. Diferența noului proiect față de conceptul consacrat al vehiculelor zburătoare este modularitatea, care îi permite să funcționeze atât pe sol cât și în aer. În specificațiile tehnice ale Pop.Up se întâlnesc atât caracteristici ale UGV (Unmanned Ground Vehicle – drona terestră), cât și ale UAV (Unmanned Aerial Vehicle – drona aeriană). Cabina pentru pasageri, de mărimea unui „smart car”, are posibilitatea de a călători prin trafic sau să se ridice în aer, atașată la un quadcopter gigant. Jörg Astalosch, CEO al Italdesign, declara, într-un comunicat de presă despre acest vehicul, că „este proiectat pentru a satisface nevoile viitorului”. Acesta a mai transmis și alte observații sau păreri personale. „Mașina tradițională nu poate fi singura soluție pentru metropole”. În următorii ani, „transportul urban va trece la nivelul următor”. Vehiculele vor fi conectate, se vor mișca autonom iar „unele module se vor deplasa în a treia dimensiune”. Chiar dacă Pop.Up este încă în stadiul de proiect, Italdesign și Airbus susțin că este cel mai fezabil concept, până în prezent. Este considerat a fi cel mai eficient mod de a transporta pasageri, un vehicul complet electric, cu emisii zero. Este sistemul care va duce la evitarea, sau, cel puțin, la reducerea congestionării transportului din metropolele supraaglomerate. Ultimele prognoze arată o creștere enormă a acestui trafic, până în 2030, se arată pe site-ul futurism.com. Transportul a devenit, deja, una dintre cele mai presante probleme pentru navetiștii urbani din metropole, în întreaga lume.

Conceptul Pop.Up este format dintr-un sistem pe trei nivele:

  • o platformă AI (Artificial Intelligence), care se bazează pe cunoștințele utilizatoriului, gestionează complexitatea călătoriei și oferă scenarii alternative pentru traseu, după ce a sosit la locul de unde s-a făcut solicitarea de către pasager, prin intermediul unei aplicații;
  • un vehicul în formă de capsulă (habitaclu), proiectat pentru a fi cuplat la cele două module diferite și independente, electrice, autopropulsate și autonome. Unul este modulul de la sol iar al doilea este cel pentru zbor dar, Pop.Up va putea fi integrat și în mijloace publice de transport;
  • un modul de interfață pentru dialogul cu utilizatorii, într-un mediu complet virtual.

După cum se arată pe site-ul companiei italiene (www.italdesign.it), coautor la proiect, „Vehiculul Pop.Up combină suplețea și mobilitatea unui vehicul terestru de două locuri cu autonomia de zbor și viteza unui vehiculul aerian”, a unui model VTOL2). Dimensiunile capsulei, care este „punctul central al conceptului Pop.Up” și este construită din fibră de carbon sunt: lungime 2,6 m, înălțime 1,4 m și lățime 1,5 m. Prin simpla cuplare la modulul de la sol, care dispune de un șasiu din fibră de carbon și este alimentat de baterii electrice, se transformă într-o mașină de oraș. Dacă traficul devine aglomerat sau se formează un ambuteiaj, cabina se decuplează de modulul de la sol și se cuplează la modulul aerian, un UAV cu opt propulsoare (rotoare) contra-rotative (4+4), pentru deplasarea pe verticală și pe orizontală. Dimensinile dronei sunt: lungime 4,4 m, înălțime 0,85 m și lățime 5,0 m, cu un diametru al rotoarelor de 1,78 m. Devine astfel un vehicul aerian auto-pilotat. Odată ce pasagerii ajung la destinație, modulele revin, în mod autonom, la stațiile de reîncărcare, și așteaptă următorii clienți. „Oficialii de la Airbus sau cei de la Italdesign nu au anunțat un termen pentru concretizarea acestei idei, destul de ciudată”, se arată pe www.capital.ro. „Utilitatea unui astfel de sistem este totuși incontestabilă”.


1) GIMS = Geneva International Motor Show

2) VTOL = Vertical Take-Off and Landing (vehicul cu decolare și aterizare verticale)

 

Tags