Ordinul Ministrului Transporturilor nr 8/2014 este contestat în justiție, dar produce efecte în continuare

“New Trends and Challenges in the Development of RPAS-2015″ - Braşov, 25-26 iunie“New Trends and Challenges in the Development of RPAS-2015″ - Braşov, 25-26 iunie
June 2015

Cadrul legislativ care reglementează desfășurarea de activități ce implică drone, în România, este format în principal de Hotărârea nr. 912/2010 (pentru aprobarea procedurii de autorizare a zborurilor în spaţiul aerian naţional, precum şi a condiţiilor în care decolarea şi aterizarea aeronavelor civile se pot efectua şi de pe/pe alte terenuri sau suprafeţe de apă decât aerodromurile certificate)  și Ordinul ministrului transporturilor nr. 8/2014.

Aceste documente permit efectuarea zborului vehiculelor aeriene fără pilot în spațiul de clasă G, segregat. Procedurile actuale de autorizare a zborului cu astfel de vehicule sunt contestate de operatori la fiecare dezbatere publică organizată până la această dată în România.

La nivel Uniunii Europene nu există o armonizare legislativă în domeniul sistemelor aeriene fără pilot uman la bord, fiecare stat membru dezvoltându-și propriile reglementări pe baza diverselor recomandări și inspirații din diverse surse. Până la această dată doar 9 state membre UE, printre care și România, au o legislație specifică ce permite operarea dronelor în anumite zone.

‘Ordinul de Ministru nr 8 este contestat în justiție, dar produce efecte în continuare’ a declarat dl Comandor Adrian CODI, la workshop-ul ‘New Trends and Challenges in the Development of RPAS-2015’. Reprezentatul ROMATSA la acest eveniment a mai adăugat: “avem în vedere actualizarea HG 912/2010. Forma revizuită, dacă va fi aprobată, va permite operarea RPA şi în afara zonelor segregate, în anumite condiții, dintre care exemplificăm:

IMG_1779 IMG_1783 IMG_1797
 IMG_1802 IMG_1806 IMG_1946
  • Operatorul RPAS să cunoască codurile NOTAM (Notice To AirMAn)
  • Să se poată comunica live cu operatorul, pentru degajarea spațiului aerian în cazul unei eventuale situații de urgență
  • Operatorul care coordonează activitatea de zbor trebuie să încheie un protocol actualizat cu ROMATSA

Poate ar fi bine să se creeze un centru comun pentru toți constructorii, operatorii de drone, în care să se poata face teste, dar trebuie identificat spațiul aerian care să nu interfereze cu alte spații deja existente și să fie segregat permanent.”

Tags