HAVELSAN a încheiat recent o etapă critică pentru platformele fără pilot UAV, UGV și USV, teste cu tehnologia Swarm pentru operațiuni coordonate („în roi”)
Monitorizarea de la distanță a mediului, în special prin intermediul sistemelor de senzori instalate pe vehicule terestre autonome (fără pilot) sau UGV (Unmanned Ground Vehicle), a devenit o prioritate datorită diversității și frecvenței crescute a amenințărilor la adresa securității peste tot în lume. Siguranța forțelor terestre pe câmpul de luptă este mai bine garantată dacă pentru îndeplinirea sarcinilor de bază, cum ar fi recunoașterea, supravegherea și transportul muniției, sunt folosite UGV și tehnologie de ultimă generație. Vehiculele terestre autonome fără pilot se pot integra în unități militare pentru a soluționa diverse acțiuni din zonele de conflict. Sfera de aplicare a UGV se extinde tot timpul pentru că, pe baza dotărilor cu tehnologie modernă, care le oferă autonomie, „au dobândit calități pentru îndeplinirea mai multor sarcini”, iar pericolul pentru personalul uman care ar trebui să le execute nemijlocit este eliminat. Pe site-ul companiei turce HAVELSAN se arată că, vehiculele terestre autonome „sunt disponibile în diferite dimensiuni și configurații pentru diferite misiuni”. Cu sediul în capitala Ankara și filiale și birouri în alte orașe din Turcia și din afara țării, compania HAVELSAN, înfințată în anul 1982, este deținută de Fundația Forțelor Armate ale Turcei, la care este și afiliată. Este specializată în sisteme C4ISR (C4, Command, Control, Communications, Computers; ISR, Intelligence, Surveillance & Reconnaissance), sisteme de luptă navală, sisteme de simulare și antrenament, suport logistic, sisteme de securitate, sisteme de management a energiei și altele. „Ca răspuns la nevoile războiului modern, HAVELSAN a proiectat și produs Barkan”, un sistem UGV autonom de clasă medie care va lucra ca „un asistent important pentru personalul din teren, în special pentru asigurarea reușitei operațiunilor, prevenirea pierderilor și reducerea costurilor de operare”. Caracteristicile UGV Barkan, publicate pe site-ul companiei, sunt :
- viteza maxima – 12 km/h,
- dimensiuni (lungime, lățime, înălțime în cm.) – 140x90x110,
- greutate – 500 kg,
- durata de funcționare – 8 ore.
Poate desfășura activități autonome controlate manual de la distanță de un operator din centrul de comandă și control sau prin observarea mediului datorită sistemelor de senzori cu care este echipat. Ca răspuns la solicitările utilizatorilor, Barkan poate îndeplini diferite misiuni, cum ar fi, de exemplu, recunoaștere, supraveghere, putere de foc sau transport de muniție. Specificații privind misiunile :
- sistem de arme de 7,62 mm,
- braț robotizat pentru eliminarea bombelor,
- sistem pentru misiuni CBRN (chimice, biologice, radiologice și nucleare),
- transport și remorcare de încărcăturii,
- recunoaștere pe timp de zi și noaptea,
- cartografiere în trei dimensiuni (3D),
- misiuni de căutare și salvare.
Primele teste au fost făcute în vara anului trecut, dar acum se acordă atenție rolului pe care îl va juca în operațiuni comune cu alte platforme fără pilot. Viziunea companiei, prin studiile de cercetare și dezvoltare (R&D, research and development) în robotică și în tehnologii autonome, se orientează spre „autonomia la sol, în aer, pe mare și în spațiu, atât pentru vehicule militare cât și civile”. Vehiculul terestru fără pilot Barkan va fi decisiv în promovarea conceptului de „trupă digitală” al companiei HAVELSAN. Datorită controlului de la distanță și mai ales caracteristicilor sale autonome și designului modular, care poate integra diverse sarcini utile, „Barkan poate participa la misiuni multifuncționale” și va fi „un partener apropiat al formațiunilor militare din teren” (havelsan.com.tr). Prin crearea unei structuri de roi (Barkan) operațiunile comune cu alte vehicule terestre și aeriene vor fi posibile dintr-un singur centru. La jumătatea acestei luni, Public Defense descria, într-un videoclip de pe site-ul youtube, cum HAVELSAN a încheiat o etapă critică pentru platformele fără pilot UAV (Unmanned Aerial Vehicle), UGV și USV (Unmanned Surface Vehicle, Unmanned Surface Vessels) sau ASV (Autonomous Surface Vehicles) pentru a desfășura operațiuni în grup coordonat. Recent, UAV și UGV Barkan au executat operațiuni de grup și independente. Astfel, testul efectuat zi și noapte cu noua tehnologie numită Swarm, „o dronă aeriană (UAV) din vecinătatea UGV Barkan s-a ridicat la o anumită altitudine și a atins ținta desemnată datorită sistemului său de navigație”. După ce misiunea s-a finalizat, UAV revine la locul său fără o intervenție externă, datorită software-ului Swarm dezvoltat de HAVELSAN. După finalizarea cu succes a primelor teste ale tehnologiei Swarm, „compania își propune ca în acest an să completeze roiurile de drone cu vehicule marine fără pilot”, pe lângă UAV (aeriene) și UGV (terestre). „În acest fel, conceptul de Digital Union va fi implementat pe deplin”. Va urma.