O versiune nouă de software Autopilot pentru Tesla

September 2016

Tesla a anunțat versiunea software 8.0 (Autopilot) pentru automobilul său complet electric Model S

O informare despre versiunea 8.0 a software-ului Autopilot a fost făcută de compania Tesla Motors, din Silicon Valley, în a doua săptămână a lunii septembrie a.c. Cele mai recente actualizări s-au făcut în urma analizei cauzelor accidentului din luna mai a.c. de pe o autostradă din Florida, cu un model Tesla S, și a accidentului din China, raportat în luna august. Primul caz s-a terminat tragic, prin decesul pilotului Joshua Brown. Mașina complet electrică Model S era echipată cu versiunea de soft Autopilot 7.0 iar senzorii nu au putut distinge, din cauza cerului luminos de primăvară, un camion cu 18 roți și remorcă, de culoare albă, care a virat spre stânga, perpendicular pe autostradă. Din cauză că nici pilotul, nici autopilotul nu au sesizat (respectiv detectat), manevra și obstacolul, frânele nu au fost declanșate și s-a intrat cu viteză sub remorcă, urmând impactul la nivelul parbrizului. A fost primul accident fatal după mai mult de 130 de milioane de mile parcurse de când sistemul Autopilot a fost instalat. Într-o statistică a accidentelor de pe șosele se arată că în Statele Unite apare un accident fatal la fiecare 94 de milioane de mile, iar la nivel mondial la aproximativ 60 de milioane de mile parcurse. Conform practicilor standard ale companiei, Tesla a informat NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) despre incident, imediat ce a avut loc, iar NHTSA a început o evaluare preliminară, ca să determine dacă sistemul a funcționat conform așteptărilor.

Al doilea accident, raportat cu întârziere, este mai puțin grav, s-a soldat doar cu avarierea automobilelor implicate. Pilotul automat de pe Tesla nu a detectat la timp o mașină parcată pe banda de rezervă a unei autostrăzi din Beijing și ambele automobile au suferit avarii. Printr-o coincidență stranie, în aceeași perioadă cu anunțul Tesla despre versiunea 8.0, în China s-a mai reamintit de un accident cu modelul S, de această dată cu urmări grave. Două persoane au decedat după un impact puternic cu o mașină portocalie de curățare și întreținere a drumurilor, pe o autostradă din provincia Hebei.

Familia celor dispăruți au dat în judecată compania, spunând că autopilotul nu a reușit să prevină și să evite impactul, iar constructorul trebuie să-și asume responsabilitatea. Tesla susține, printr-o declarație oficială, că din cauza daunelor cauzate de coliziune sistemele nu au fost capabile să transmită date către servere și, prin urmare, nu există o modalitate de a afla dacă autopilotul era sau nu conectat, în momentul accidentului. Poliția nu a găsit urme de frânare și în rapoarte susține că pilotul automat era cuplat în momentul accidentului. Cauzele sunt încă sub investigație. Acest accident amintește de unul similar, dar fără consecințe, petrecut în Elveția în luna mai a.c., când un autocar staționat pe banda stângă a autostrăzii a fost „observat” târziu, iar prin frânarea bruscă a fost tamponat ușor dar s-a evitat impactul cu un autovan care circula regulamentar pe banda din dreapta, dacă s-ar fi ales ocolirea. Și acest incident a fost înregistrat de camera video.

Versiunea 8.0 aduce îmbunătățiri tehnologiei existente, prin revizuirea rolului care-i revine radarului, în sistemul de senzori Autopilot și, implicit, sistemului de siguranță, astfel încât accidente precum cele amintite să nu se mai producă și să nu mai fie puși în pericol pasagerii. Upgrade-ul, versiunea 8.0, va deveni efectiv în maxim două săptămâni de la anunț. Radarul a fost inițial proiectat pentru a completa sistemul de procesare a imaginii și numai confirmarea de la cameră era folosită pentru evitarea alarmelor false, respectiv frânarea în situații în care nu este necesar, sau pentru frânarea de urgență. Radarul a fost adăugat la toate vehiculele Tesla în octombrie 2014, ca parte a setului hardware Autopilot standard dar, la acel moment, a fost doar un senzor suplimentar la sistemul primar de procesare a imaginii, prin camerele video. Actualizările aduse software-ului pot mări de șase ori puterea de detectare a obiectelor, față de versiunea anterioară, fără a fi nevoie de modificări hardware. Imaginile preluate la fiecare zecime de secundă pot alcătui o imagine 3D exactă, chiar și în condiții dificile, cum ar fi ploaie, ceață, praf, zăpadă sau întuneric. Este greu de observat dintr-un singur cadru dacă un obiect se deplasează sau staționează. Prin compararea mai multor cadre succesive, luate din viteza vehiculului, sistemul poate evalua probabilitatea de coliziune. Elan Musk, CEO al Tesla Motors, Inc., a susținut, ca răspus la o interpelare din partea TechCrunch, o publicație on-line ce conține noutăți din industrie și tehnologie, că „moartea pilotului Joshua Brown ar fi fost evitată dacă sistemul era în funcțiune la acel moment”. Musk mai susține că noul sistem are „abilități supraumane” și că detectează „orice obiect metalic, orice obiect mare și dens”, dar insistă pe ideea că radarul nu este remediul pentru toate pericolele inerente care apar la deplasările cu mașina. Radarul poate „vedea” oameni, dar ei apar parțial translucid. Obiectele din lemn sau din plastic apar pe radar opace, aproape la fel de transparente ca sticla. Pe de altă parte, orice suprafață metalică cu o formă care poate reflecta un semnal nu este doar detectată dar poate efectiv amplifica semnalul inducând în eroare cu privire la dimensiunea sa reală. O cutie metalică de suc, aruncată pe drum cu partea concavă îndreptată către semnalul radar, poate părea un obstacol mare și periculos dar care, cu siguranță, nu necesită o frânare bruscă sau neașteptată. Șeful companiei israeliene Mobileye, Amnon Shashua, spune că „Autopilot nu acoperă toate situațiile din trafic și nu este un sistem care transformă mașina în una automonă”. Mobileye este o companie din Ierusalim cunoscută pentru sistemele sale de prevenție a accidentelor, care furnizează sisteme de asistență pentru 27 de producători auto din toată lumea. Este dezvoltatorul sistemelor ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), de prevenire și atenuare a coliziunilor. Din luna iulie a.c. Mobileye a rupt legăturile cu Tesla Motors. Autopilot este un sistem care îl asistă pe șofer, lucru recunoscut de altfel și de cei de la Tesla iar, vorbind de Autopilot 8.0, Elon Musk a mai adăugat, „Vreau să subliniez că acest lucru nu înseamnă siguranță perfectă. Siguranța perfectă este, într-adevăr, un obiectiv imposibil. Cu privire la creșterea securității pe șosele, asta este tot ce se poate realiza”. Nu cu mult timp în urmă, Elan Musk a mai anunțat că versiunea 8.0 a sistemului Autopilot va fi actualizată astfel încât șoferul să fie atenționat mult mai des când nu ține mâinile pe volan și, dacă nu ia măsuri sau ignoră avertizările repetate, sistemul se va dezactiva. Sistemul Autopilot dă automobilului un grad mare de autonomie, însă șoferii au abuzat de el și l-au testat și folosit în mod exagerat sau, exact cum spune șeful Mobileye despre Tesla, „au cam întins coarda”.

Tags