Un quadcopter a traversat Canalul Mânecii

March 2016

Un grup de tineri au traverstat Canalul Mânecii într-o barcă pneumatică. Nimic special. Numai că, cei din ambarcațiunea cu motor urmăreau, mai exact spus însoțeau, o dronă de agrement.

Aeronava fără pilot zbura din Franța spre Anglia, peste Canalul Mânecii. Drona a fost lansată de pe o plajă din apropierea localității franceze Wissant, o comună din departamentul Pas-de-Calais, și a aterizat pe plaja Shakespeare Beach din Dover, districtul Kent, din sud-estul Marii Britanii. Distanța de 35 km a fost parcursă în 72 de minute. Dintr-un calcul simplu reiese că a zburat cu o viteză medie de aproximativ 30 km/h. Scopul acestei încercări a fost de a demonstra că tehnologia dronelor comerciale devine capabilă de performanțe și de a contrazice sau a contesta ipotezele anterioare, privind rezistența sau distanțele care se pot parcurge cu drone multi-rotor. Inginerii din echipa Ocuair, condusă de Richard Gill, au devenit primii pasionați de drone al căror quadcopter personalizat a traversat Canalul Mânecii. Cu o lățime de 250 km (150 mile) în unele zone și 32 km (20 mile) în zonele mai înguste, Canalul Mânecii a fost, de la prima traversare cu avionul, la începutul secolului trecut, un reper, pentru multe alte tipuri de vehicule, la încercările de a se trece de pe un mal pe celălalt al strâmtorii ce leagă Oceanul Atlantic de Marea Nordului. Performanța este considerată remarcabilă pentru că cei 35 de kilometri (21,7 mile) au fost parcurși fără oprire, ceea ce pare că trece peste capacitățile tehnologice ale momentului, mai ales că timpul de zbor pentru quadcopter era estimat la aproximativ 25 de minute. Ocuair™, unul dintre operatorii importanți de UAV din Marea Britanie, are permisiunea să opereze drone comerciale, de la Autoritatea Aeronautică Civilă din Marea Britanie. Pentru a nu încălca legislația în vigoare, pilotul a trebuit să rămână la nu mai mult de 500 de metri distanță de dronă, în orice moment, ceea ce înseamnă că a trebuit să o urmeze pe apă, într-o barcă. Cu ghidare GPS și un zbor controlat, este perfect fezabil că drona ar fi putut face acest zbor independent, în condiții BVLOS (Beyond Visual Line Of Sight, sau BLOS). Coordonatorul opeațiunii, Richard Gill, a pilotat drona, manual, pe tot traseul. Sarcina, mai puțin tehnică dar obligatorie, de a se ocupa de relația cu autoritățile, pentru permisiunea de zbor, a fost rezolvată de colegul său Steve Carrington. Mark Browett, care a făcut parte din echipă, a îndeplinit funcția de copilot. Richard Gill și-a arătat mulțumirea spunând, „Credința lui statornică în tehnologie, calmul și modul de abordare moderat care îl caracterizează au fost esențiale în succesul zborului”. David Toms și James Colley, de la compania Fairdower Media Group, au filmat evenimentul, au editat materialul filmat și au livrat pachetul pentru publicare. „Fără ei nu am fi fost în măsură să documentăm atât de bine această performanță”, a recunoscut Richard Gill.

Bineînțeles că au apărut și comentarii „Nu este prea interesant. Tot ce au făcut a fost să furnizeze dronei suficient combustibil (probabil o baterie mai mare) și să o urmeze într-o barcă, pentru a rămâne în raza de control radio. Mult noroc, oricum aceasta constituie prima traversare a Canalului Mânecii de către un quadcopter”. Concluzia este că traversarea a fost o premieră.

Dronele au devenit un ajutor incredibil în probleme de mediu și cazuri sociale, cum ar fi protejarea vietăților sălbatice de braconieri sau furnizarea de consumabile medicale în zone îndepărtate. „Pot apare incredibil de multe neplăceri dacă cei care le folosesc, în scopuri de divertisment, nu au responsabilitate”. Indiferent cum sunt privite dronele, este limpede că nu a apărut decât „vârful iceberg-ului”, legat de aplicabilitatea, dezvoltarea, producerea și comercializarea lor.

Tags